HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Krell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  07:46:47  Show Profile Send Timbre a Private Message
Smågnabb i vinternatten.

Varje produkt som förmedlar upphovsmännens ljudfilosofi är väl bäst så länge dessa intentioner sammanfaller med användarens önskemål...
Hajjar ni...

Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/26 :  10:37:28  Show Profile Send TNT a Private Message


Moderat modererat med modest melodi, mm.

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:35:42  Show Profile Send yoko a Private Message
Lägga sig i A+E diskussionen: Jaha, så ekman är inte här för att disskutera? Bara predika sin egna sanning. Nu höjer vi nivån på detta gnabb va?! Visst, ekman vi förstår nog att du tog upp DIN subjektiva åsikt om Krell. Det finns ju lite olika sätt att bedöma hifi prylarna...lyssning enl. mer el. mindre vetenskapliga tillvägagångssätt...mätningar...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/26 :  12:12:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tack för åsikterna

Min övriga utrustning:

CD : Arcam 72T
Slusteg: LC audio Zapsolute Mk4 78w
Högtalare: Pro ac kloner (som faktiskt låter riktigt bra)

Högtalarna är väl ganska analytiska i sig, vill därför inte köpa något som gör dem ännu mer analytiska om man säger. Utan vill ha något som låter varmt och behagligt.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:40:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har fått ner detta steg till 9000:-, är det en bra affär tycker ni som har kännedom av detta?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:54:22  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag såg två personer på Audioreview som har köpt det begagnat för tusen dollar, så priset ser bra ut (man brukar få betala mer i Sverige än i USA).
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/27 :  09:36:49  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Tack för åsikterna

Min övriga utrustning:

CD : Arcam 72T
Slusteg: LC audio Zapsolute Mk4 78w
Högtalare: Pro ac kloner (som faktiskt låter riktigt bra)

Högtalarna är väl ganska analytiska i sig, vill därför inte köpa något som gör dem ännu mer analytiska om man säger. Utan vill ha något som låter varmt och behagligt.





Varmt och behagligt är kanske det sista som går att säga om försteget. Kan du inte få prova det hemma innan köp eller ha någon typ av ångervecka?

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:04:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Precis. Krell är inte varmt gosigt lullilull ljud precis. Prova o spela nån hårdrocksskiva. Det skall nog låta tunt och skrikigt. Men hur tunt vill du ha det? Krell slätar inte över mediokra inspelningar. Pro acerna kommer att ge dig bas om det finns nån.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:14:24  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har snik varianten av krell som jag enbart har som slutsteg numer. Men körde som integrerad förrut. Jag har noterat att många tycker Krell låter kallt och hårt ialla fall hittar man denna typ av recensioner hos
[url] http://www.audioreview.com/[/url.]

Min erfarenhet ( ej så stor) är att man måste mixa rätt delar för att det ska bli bra. Ex vis uppgraderar man i mitten med en väldigt bra förstärkare så börjar man helt plötsligt höra det som kanske var
"filtrerat innan" och så skyller man på apparaten man just uppgraderade till, men egentligen hör man hur det egentligen låter varmt kallt hårt osv.

Problemet är lite av det där med att försöka rätta till ett bord som har ett ben som är för långt. Fram med sågen men då är det ngt annat som inte stämmer.

Börjar man uppdatera så åker man oftast på ngra byten till innan man har balans i anläggningen. Jag kan inte få min Krell att låta kallt så jag tror att med rätt blandning så blir man nöjd men det kan bli dyrare än man tänk sig.


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:34:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Kan heller inte förstå var det här med "hårt och kallt" kommer ifrån. Har aldrig ägt någon Krell men lyssnat på en del.
Senaste jämförelsen var ett KSA-250 mot ett FPB-600.
600:an är ju en paradföreställning i mjukhet, hög upplösning och kontroll. En iakttagelse (gäller inte bara Krell) är att ju högre upp i hierarkien, ju lugnare och mer avspänt blir ljudet.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:33:16  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
kan inte heller riktigt förstå vars det kommer ifrån, har iofs inte lyssnat på så många krellar bara min egen KSA-50S och KAV-300iL, och ingen av dem låter varken hårt eller vasst...
fast jag föredrar KSAn framför 300an...


Edited by - paradis_oscar on 2002/12/27 23:33:47
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:10:43  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

om något har sväng osv så är det ju krell det finns inget annat som låter så rent so oansträngt och så fin upplöst utsträckt diskant som krell rotel mccormack kommer ej i närheten dom är ju inte i samma prisklass heller dock men ej heller levinson är i samma klass som krell i min mening...



Men snälla Ekman nu är det så att Levinson är Världens största tillverkare av high end och krell är i jämförelse en mycket liten aktör.(ca 30 anställda) Framför allt utanför sveriges gränser är Krell inte så stora. Sen är det som med Mercedes eller BMW tycke och smak. Har du haft tillfälle att jämföra dito grejor. Så att du kan uttala dig?
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:24:38  Show Profile Send ekman a Private Message
jag vet att du gillar ML Dole men jag tycker inte något jag hört av ml kommer ens i närheten av dom krellarna jag har hört och vad spelar det för roll hur stort företaget är??? skulle dom automatiskt ha bättre grejer för att företaget är större????


i min högst subjektiva åsikt så låter ml dock också bra men diskanten är inte alls lika luftig som krells och inte samma slam i basen heller framförallt diskanten irriterar mig på ml den är för dov inte alls lika ren och utsträckt som krell
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:30:21  Show Profile Send TNT a Private Message
Jag tror att Opel har fler anställda personer än Ferrari....

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:37:15  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag vet att du gillar ML Dole men jag tycker inte något jag hört av ml kommer ens i närheten av dom krellarna jag har hört och vad spelar det för roll hur stort företaget är??? skulle dom automatiskt ha bättre grejer för att företaget är större????


i min högst subjektiva åsikt så låter ml dock också bra men diskanten är inte alls lika luftig som krells och inte samma slam i basen heller framförallt diskanten irriterar mig på ml den är för dov inte alls lika ren och utsträckt som krell



Ok, men om man tar liten firma= liten utvecklingsbudget och vise versa.
Nu är jag inte någon ML purist men mer slam i basen en 436:orna Får du leta efter. När till och electrostaterna hade tillräkligt för att det skulle bli obehagligt.(mycket högt) Och transparens utöver det vanliga i mellan och diskantområdet.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:37:34  Show Profile Send ekman a Private Message
vill bara tillägga att jag håller med dole om att det hanlae ENBART om tycke och smak och jag FÖREDRAR krell 7dar i veckan framför ml om du inte gör det så fine with me men varför får jag en massa "men snälla" och "har du verkligen jämfört" bara för att vi har olika åsikter???
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:39:44  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by TNT

Jag tror att Opel har fler anställda personer än Ferrari....


Opel är nog bara en avdelning i hämförelse med Fiat konsernen
Även om opel är GM ägt

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:44:07  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

vill bara tillägga att jag håller med dole om att det hanlae ENBART om tycke och smak och jag FÖREDRAR krell 7dar i veckan framför ml om du inte gör det så fine with me men varför får jag en massa "men snälla" och "har du verkligen jämfört" bara för att vi har olika åsikter???


Det är för att din ton är hård ibland och ta fram mina dåliga sidor.
No hard feelings

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:52:35  Show Profile Send TNT a Private Message
ok, jag dribblade bort koncern strukturerna där...

men medelandet kanske gick fram ändå

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:53:06  Show Profile Send ekman a Private Message
oki jag ber om ursäkt om det uppfattades som "hård ton" osv jag vet inte jag gillar inte levinson så mkt dock däremot är krell en favorit så omdömet kanske blir lite väl hårt för visst gör levinson fina grejer men dom passar inte min smak bara
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:58:35  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

oki jag ber om ursäkt om det uppfattades som "hård ton" osv jag vet inte jag gillar inte levinson så mkt dock däremot är krell en favorit så omdömet kanske blir lite väl hårt för visst gör levinson fina grejer men dom passar inte min smak bara


Ursäkten godtagen

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  02:03:40  Show Profile Send dole a Private Message
Appropå små tillverkare är jag nog ute på tunn is som har Perreaux Advantage och Audionet, inga direkta stor industrier

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/12/28 :  08:32:34  Show Profile Send bjorn a Private Message
Dole,

För ordningens skull vill jag bara påpeka att Krell har 130 anställda och alltså är ungefär lika stora som Madrigals ML/Proceed avdelning.

Att Madrigal tillhör Harman Consumer Group,( ägare till Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon för att nämna några märken), sedan 1995, gör knappast Madrigal till världens största high end tillverkare. Det är ungefär som att göra Aston Martin till världens största sportbilstillverkare bara för att dom tillhör Ford koncernen...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/28 :  11:09:20  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by ekman

om något har sväng osv så är det ju krell det finns inget annat som låter så rent so oansträngt och så fin upplöst utsträckt diskant som krell rotel mccormack kommer ej i närheten dom är ju inte i samma prisklass heller dock men ej heller levinson är i samma klass som krell i min mening...



Men snälla Ekman nu är det så att Levinson är Världens största tillverkare av high end och krell är i jämförelse en mycket liten aktör.(ca 30 anställda) Framför allt utanför sveriges gränser är Krell inte så stora. Sen är det som med Mercedes eller BMW tycke och smak. Har du haft tillfälle att jämföra dito grejor. Så att du kan uttala dig?
Mvh dole



Hej Dole!

Själv är jag skeptisk till ett märke som bär en gammal mans namn utan att han längre har med märket att göra!
ML är ju ett undermärke till Harman koncernen som bla har Harmon Kardon, Infinity etc. Klart att ett sådant företag är stort!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  11:44:34  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by bjorn

Dole,

För ordningens skull vill jag bara påpeka att Krell har 130 anställda och alltså är ungefär lika stora som Madrigals ML/Proceed avdelning.

Att Madrigal tillhör Harman Consumer Group,( ägare till Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon för att nämna några märken), sedan 1995, gör knappast Madrigal till världens största high end tillverkare. Det är ungefär som att göra Aston Martin till världens största sportbilstillverkare bara för att dom tillhör Ford koncernen...

Mvh

Björn

Då hade jag fel, och ska ta min källa i örat

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000