HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ska byta elektrolyter - vilken sort ska jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/10 :  21:20:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Bläddrar i ELFA, ska renovera en gammal gitarr-förstärkare.
Det sitter en 4558 OP i den och en TDA2030, så den är en solid-state förstärkare.

Men det finns en uppsjö av elektrolyter i ELFA. Jag har aldrig gjort någon seriös renovering förut, och är lite osäker på vilken typ av elektrolyt jag ska välja.
Det är ju inte denna typ av applikationer jag arbetat med tidigare så jag är en riktig newbie...

Massor av beteckningar jag inte är bekant med:
SVR, SSR, NKR bipolär, KLR, TK, TMR, WGR, RJH, MV-AX, SA/CS och så vidare...

SNÄLLA hjälp mig hitta rätt i djungeln...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:30:30  Show Profile Send acebowler a Private Message
Tjena!
Jag antar att det är nätelektrolyterna du skall byta. Till att börja med är att kolla vilket temperaturområde orginalen är på. 85grader? 105?

Jamicon kondensatorerna har jag för mig att dom fungerar bra. Även elna.Rifa är ett starkt kort...

Elfa brukar mig veterligen inte sälja något skräp så det är bara att matcha in värdena och köra

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:42:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det är inte bara nät-kondingar utan även en bunt med elektrolyter runt OPn och tonkontrollerna!
Annars hade valet inte varit så svårt...


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/11 :  06:42:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Om det är låga spänningar så är os-con en bra ersättare.
Den använder jag som katodavkopplare och rekomenderas av fler.
Fins på elfa och Rs components.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/11 :  07:38:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Då det är en transistorbestyckad gitarrförstärkare räcker det med att du väljer det billigaste de har. Gå efter måtten istället.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/08/11 :  19:10:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Precis, general purpose är full tillräckligt tillsammans med TDA2030. Se mer på formfaktorn och hur benen ser ut med tanke på montage. Du ska välja vanlig elektrolyt, inte bipolär.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/08/11 19:11:49
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/13 :  04:37:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Otroligt vad snabba ELFA var med beställningen. Komponenterna har kommit, och jag har hunnit byta ut alla komponenter. Nu låter försärkaren som den ska igen.

Dock gjorde ELFA en miss i packningen. Jag hade beställt 20 lysdioder för ytmontage, men fick en massa transistorer eller dubbel-dioder istället. Jag ska ringa och skälla på dem under eftermiddagen.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000