HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Degradering" från hembio åter till stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:32:04  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har tänkt mig sedan länge att satsa på bättre högtalare och förstärkare, tyvärr också kostsammare....
Har sedan länge en hembioanläggning som ska ge plats till en bra stereo anläggning hoppas jag. Men nu kommer jag och tvekar om jag gör rätt. Har samlat på mig massor med njutbara konsert dvdn under åren. Hur kommer dessa dvdn att låta utan digital ingång till stereo förstärkaren ? kommer det att bli märkbart bättre/sämre ljud på dessa dvdn utan dolby/dts ??? kommer hembion att saknas ??? Ja, vad gör man ?? Någon som har gått denna "degraderingsväg" och kan berätta hur det blev ???
Kanske lite patetiskt, men man vill ju inte stå där om några månader igen med funderingar om ny uppgradering......

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:53:10  Show Profile Send huzze a Private Message
De flesta DVD-spelare kodar om DD & dts-signalen till tvåkanal när du spelar via de analoga stereoutgångarna. Det har varierat för mig vilket jag tycket låter bäst från konsert till konsert. Ibland finns även ett PCM-spår och då är det inget snack vad som låter bäst. Kolla vad du har för inställningsmöjligheter på din DVD för stereoutgången.

Personligen saknar jag inte han som visslar i höger bak och de hysteriska skriken i vänster bakkanal.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:58:14  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för svar !
Menar du att den analoga låter lika bra eller bättre än det digitala ???
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:22:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
PCM ljud är klart mer överlägset i upplösningen och stereo kan ge lika stor upplevelse som 5.1 eller 7.1. Hellre en bra stereo än en hembio för samma pengar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:39:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Frågan är väl vad som är viktigast för dig bibi50, musiken eller filmen.Är båda lika viktigt är det kompromisser som gäller om man inte har fet plånbok. För egen del så njuter jag inte alls lika mycket av film med bara 2-kanaler och jag tycker att man kommer ganska långt med en bra Av-receiver och extra slutsteg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:42:42  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Menar du att den analoga låter lika bra eller bättre än det digitala ???
Beror naturligtvis på spelaren. Vissa satsar på bra digitalutgång mest för film och att avkodningen ska ske i en hembioförstärkare. Men det finns ju många DVD-spelare som även ska vara bra på CD-avspelning och då har de även satsat på bra analogutgångar. Sen beror det även på hur bra spelaren mixar ner DD/dts till två kanaler, men PCM är ju PCM...

Har ju själv gått från 5.0 till 2.1 och nu 2.0
Ångrar mig inte, för samma peng "vinner" 2.0 sen är det ju även lättare möbleringsmässigt och mindre kabeldragning.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:47:08  Show Profile Send bibi50 a Private Message
FBK tack,
Hur gör du med extra slutsteget och AV receivern ?
På vilket sätt blir det bättre än enbart AV receiver ?
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:54:20  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Även jag var ett tag inne på att satsa på två kanaler istället för fem trots att jag är en stor filmälskare. Man får ju helt klart bättre ljud per krona med bara två kanaler. Men efter att ha testat att köra en actionrulle i enbart stereo så ångrade jag mig, ruskigt platt och trist utan bakhögtalare. Det som jag saknade mest var dock .1 effekten, när det spräng och skjuts så vill man ju känna det, utan det rätta basmullret uteblir biokänslan.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:02:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag har faktiskt både ett hembiosystem och ett 2 kanalssystem hemma ;)
Megakompromiss 1: koppla slutsteg på pre-out till frontarna på hembiorecivern
Megakompromiss 2: Integrerad stärkare med HT passthrough sammankopplad med av-reciver.
Megakompromiss 3: av reciver, 2 kanalsförsteg med HT passthrough+2 kanals slutsteg (detta har jag)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:06:56  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
"Hur gör du med extra slutsteget och AV receivern ?
På vilket sätt blir det bättre än enbart AV receiver ?"

Att avända ett slutsteg till att driva frontarna kan ge ett lyft. AV receivrar har en hel del kompromisser bla kostar stora nätdelar mycket pengar. Ofta är nätdelen på AV receivrar i minsta laget för att driva alla kanalerna på bra sätt.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:30:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
I mitt fall tror jag inte att min HK AVR 7000 skulle ha "nätdelen på AV receivrar i minsta laget för att driva alla kanalerna på bra sätt"
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:40:32  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
quote:
PCM ljud är klart mer överlägset i upplösningen och stereo kan ge lika stor upplevelse som 5.1 eller 7.1. Hellre en bra stereo än en hembio för samma pengar.

Bra skrivet asimov66 jag håller med dig till "110%"!

kör själv bara stereo för tillfället och matar mitt surroundförsteg med stereo signal eller digitalsignal och kör sedan ut i stereo eller bypass och det fungerar utmärkt bra.

ska man köra flerkanal så om det är 5.1 eller 7.1 är ganska ointressant det handlar mer om antalet bakhögtalare.

Det jag tycker är intressant är INO:s lösning med 6-8 bakhögtalare eller Roger Sperlings lösning som jag tycker skulle vara kul att testa.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/10 :  00:34:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Rolfen svarade bra på din fråga bibi50.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/08/10 :  02:15:36  Show Profile Send bibi50 a Private Message
OK, men förklara hur jag gör...
Jag skaffar en extra slutsteg. Hur sker kopplingarna mellan förstärkarna och högtalarna-dvd-cd ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000