HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör fråga 274B?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:11:06  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Har en lite luddig fråga:

Vad är det för rör och vad har det för funktion i en förstärkare? Hittat en förstärkare med ett ensamt sådant rör i sig, plus då andra typer av rör.

Tacksam för svar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:55:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är ett likriktar rör som du undrar över mer att läsa om röret har du här http://www.sophiaelectric.com/pages/se/274b.htm .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:31:09  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tack för infon.

Finns det något positivt resp. negativt med en förstärkare innehållande detta rör? Den är bestyckad med 2 EL34 och samt två jag inte kommer ihåg!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/09 :  23:38:48  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Röret används ju för likriktning av spänning, alltså det är en del av nätdelen. WE gjorde dem från början, jag tror att de satt i deras 300B-förstärkare bland annat.
Det är nog inte en dålig likriktare, men jag skulle tro att man i första hand hör skillnad mellan halvledare- och rördioder, inte mellan olika typer av rördioder. Om man nu alls hör någon skillnad.

Vad jag vet finns det en eftersträvansvärd egenskap hos vissa rördioder, nämligen den att de "går igång" långsamt, och därför ger en gradvis "uppladdning" av högspänningen till rören istället för pang på med alltihop. Det sägs vara bättre för de andra rören.
Annars är det väl mest en fråga om att hitta rätt dimensionering, precis som för halvledardioder. Tål dioden spänningen du vill ha? Kan den leverera tillräckligt med ström? Är den enkel- eller dubbeldiod, och vilket av det passar i kopplingen? Har den rätt glödspänning (ett diodrör ska också matas med glödspänning)? Förutsatt att allt det där är rätt gjort för din förstärkare, och att rördioden håller specarna så funkar nog 274B bra. Sen om det är ett WE-rör så kan du kanske få en del extra för det om du lägger ut det på Ebay. Western Electric är rätt populärt där.

http://tdsl.duncanamps.com/pdf/vm408.pdf

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/08/09 23:39:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000