Tänkte byta filter i utgångssteget i min DAC. Filtret är menat att kompensera för den avrullning NOS DAC-ar har efter 10kHz (här är en generell länk för intresserade: http://www.pedjarogic.com/1541a/L-sinc.htm)
Det filter jag tänktet bygga är det här:
Nu undrar jag vad man skall använda för drossel i ett sådant filter (0,15mH). Funkar t.ex. luftlindade spolar från Hifikit?
Eller kan ngn rekommendera ngt som funkar bra och inte är alltför dyrt?
Eftersom örat är oerhört känsligt för fasgång är det att betrakta som rent nys att kompensera kass frekvensgång på bekostnad av fasen.
Återigen får jag rekommendera att Googla:
"Mumbo Jumbo, or mumbojumbo is an English phrase or expression that denotes a confusing or meaningless subject. It is often used as humorous expression of ..." bla bla bla
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
reVintage: varför så kategorisk? Har kört NOS utan kompenserande filter och det var jag nöjd med. Den här kom med ett filter i och jag är inte nöjd med hur det låter uppåt, och nu tänkte jag se om jag kunde få det att låta som jag vill. Funkar det inte är det ju bara att ta bort det ... Fasen får väl bli nästa eventuella problem ...
Lovan: halloj! Tack för tipset, skall kolla upp det!