HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/08/05 :  17:24:13  Show Profile Send rokk a Private Message
Nu kommer jag väl starta världens undergång på forumet om jag har otur. Men jag hade tänkt att prova mig på lite DIY-kablage för mina uppkommande HFLS istället för att gå på den kommersiella vägen med kablar på 100kr+/metern i slutändan.

Läst lite överallt på nätet och kom fram till att 100 meter Tefzel-isolerad silverplätterad 0.5mm koppartråd med 3-4 ledare för varje pol, dvs totalt 6-8 per högtalarkabel kanske vore något att prova? Tänkte i sådana fall prova tvinnade par i en vanlig fläta eller liknande. Kalaset skulle kosta mig cirka 400Kr, låter det dumt?

Alternativt hade jag tänkt leka 1.4mm lackisolerad koppartråd i någon form av isolering för ett skäligt pris, isoleringen för denna kabel blir dock bra mycket dyrare då jag inte vill ha den lackade kopparn helt 'fri' så att säga, kanske ska man fyrfläta den och dra över hela kabeln med något istället?

Förslag eller synpunkter uppskattas stort, likaså erfarenheter, ha gärna någon form av stöd bakom förslagen.

EDIT: Har läst samtliga gamla trådar på forumet och även tittat lite på foliekablar, men är osäker på om det är värt det då de blir smått känsliga, otympliga och hög kapacitans.

Edited by - rokk on 2008/08/05 17:25:52

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/05 :  18:11:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
Skall kablarna sitta i högtalaren eller utanför?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/05 :  20:37:29  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag tycker att du ska köra på med din plan, om inte annat för att skaffa lite erfarenheter. Dessutom är det kul att bygga! Har du några andra kablar att jämföra med efteråt så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. Det är också ett krav att du presenterar bygget med bilder i någon tråd

Det är klart att om det är internkablage så blir det lite bökigt att prova olika kablar...

comfortably numb
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/08/05 :  21:13:24  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Skall kablarna sitta i högtalaren eller utanför?


Både och var det tänkt faktiskt.

quote:
Jag tycker att du ska köra på med din plan, om inte annat för att skaffa lite erfarenheter. Dessutom är det kul att bygga! Har du några andra kablar att jämföra med efteråt så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. Det är också ett krav att du presenterar bygget med bilder i någon tråd

Det är klart att om det är internkablage så blir det lite bökigt att prova olika kablar...


Kan säkerligen jämföra med några kablar i senare skede, självklart kommer det bilder och sådant i en tråd åt er!

EDIT: Blir det nog med ledar-area med 4x0.5(diameter) per ledare, eller borde jag försöka få fler per ledare?

Edited by - rokk on 2008/08/05 21:24:58
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2008/08/05 :  22:22:25  Show Profile Send PärR a Private Message
Har provat det mesta hittills, men kör nu med en teflonisolerad silverpläterad kopparkabel 12 AWG. Biwire. 4 flätade ledare till resp + /- på baselementen och 3 flätade ledare till resp + /- på diskanten för resp högtalare. Jag använder elektrostater. Total drygt 110 meter kabel mao för ett färdigt kabelpar på 2 x 2.9 meter. (inkl. kabelförkortning pga flätningen) Allt beställt från USA.

Diskant (elektrostat) och basflätorna är sedan individuellt skärmade med skärmstrumpa i förtennad koppar och därefter inbäddat i silikon. Kabeldiametern blir därmed ca 5 cm. Har testad med lånade beg kablar kring 100.000, men denna konstruktion låter faktiskt bättre. Byggkostnad ca 10.000-11.000:- (jag har WBT gafflar i silver på båda sidor, dvs 16 st totalt, 4 på varje högtalare och 4 på varje monoblock)

Lycka till och fläta hårt (och jämnt) Löd gärna med silverlod. Tex WBTs eget

/Pär

Edited by - PärR on 2008/08/05 22:53:59
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:14:57  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
Blir det nog med ledar-area med 4x0.5(diameter) per ledare, eller borde jag försöka få fler per ledare?


Hur långa ska de färdiga kablarna bli?

edit; stavfel

comfortably numb

Edited by - Magoo on 2008/08/05 23:16:02
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:15:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
Internt i högtalaren har man lite mer frihet att välja kabel. Den behöver inte vara lika mekaniskt stabil och utseendet spelar bara roll när du visar bilder på ditt bygge här på forumet.
Till diskanten är foliekablar bra. Vill man undvika hög kapacitans kan man lägga dem sida vid sida.
Till basen behövs lite mer area. Ett billigt och bra alternativ är att använda coaxkabel. Antingen kopplar man bara skärmen som ledare eller korskoppla ledarna enligt John Risch metod. http://www.geocities.com/jonrisch/spkrcbl1.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:45:34  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är en annan version på samma tema av den korskopplade coaxkabeln. Thorsten Loesch beskrev förändringen med kabeln i anläggningen som "Quantum-Leap".
Här används low loss sattelite cable. En kabel med solid mittledare och en kopparfolie som skärm. http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:05:27  Show Profile Send rokk a Private Message

Hur långa ska de färdiga kablarna bli?


3.5 meter per högtalare cirka.

quote:
Här är en annan version på samma tema av den korskopplade coaxkabeln. Thorsten Loesch beskrev förändringen med kabeln i anläggningen som "Quantum-Leap".
Här används low loss sattelite cable. En kabel med solid mittledare och en kopparfolie som skärm. http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html


Har faktiskt läst om det där, var sugen men instruktionerna var inte de bästa. Förstod aldrig riktigt till 100% alla stegen tyvärr. Är det någon som testat denna kabel? Den lär ju inte vara så lätthanterlig alla gånger..

EDIT: Har även problem att hitta lämplig coax i sverige.

Edited by - rokk on 2008/08/06 00:16:12
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:25:43  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag har testat. Det är inte så svårt att koppla ett par. Principen är att signalen går genom en mittledare och en skärm.
Kablar skall ligga stilla.

Edit: Har hittat lämplig coax hos en del radiohandlare.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2008/08/06 00:27:28
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/08/06 :  18:28:10  Show Profile Send tian a Private Message
Själv så jobbar man på Kablageproduktion, så man har en del att testa om man säger så :)

http://www.kablageproduktion.com
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/06 :  19:42:58  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad faller dig bäst i smaken då tian?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:08:49  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Jag har testat. Det är inte så svårt att koppla ett par. Principen är att signalen går genom en mittledare och en skärm.
Kablar skall ligga stilla.

Edit: Har hittat lämplig coax hos en del radiohandlare.


Tyvärr begränsat med sådana handlare med bättre sortiment här i stan.... Hittar någon nåt på nätet, skrik gärna till!

För övrigt, lät det bra?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000