HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audio Note DAC Kit 2.1 NÅN SOM HÖRT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:51:44  Show Profile Send meshuggener a Private Message
skulle vara kul och höra om någon hört detta kit, verkar bra för ganska liten penga..och lite jobb;)

http://www.audionotekits.com/prices.html

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/11 :  20:02:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Samtliga priser runt 1200 USD? Oj, mycket pengar. Men visst, det är ju både I/V-trafos och rör med.
Vill bara göra dig uppmärksam på en helt annan DIY-variant som det inte heller är så mycket jobb med. Bernt Jansson bytte ut allt i den digitala signalkedjan fram till slutstegen mot ett väldigt bra ljudkort i sin windowsburk, och tycker att det är bättre nu än någonsin. Han har haft ungefär motsvarande grejer som AudioNote, troligen lika bra.
Han har nu ett Lynx 2, typ 1000 dollar eller strax under. Så om upplägget med dator till stereon passar dig och du hade tänkt satsa strax under tiotusen SEK så är det nog värt att fundera på Lynx 2:an.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/08/11 20:03:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/11 :  22:15:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo det zix säger är sant, den vägen tog det för mig. Jag lade ner alla dac-byggen och sålde av allt annat när jag fick Lynx-kortet i systemet.

Audio note dacen låter väldigt bra, jag har hört en lite moddad version 1.1 hos Mats T. Där spelade det fantastiskt bra.

Här kan du läsa om det: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63584

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/12 :  16:11:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lynx innehåller Cs4398 om jag inte är felunderrättad. Månne Problemet med ljudet från AN vara beroende på current-DACen?

Berndt: Är det verkligen "hafaj-pc" att använda datorn?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:02:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Månne Problemet med ljudet från AN vara beroende på current-DACen?
Vilket problem syftar du på? Jag tyckte AN lät göörbra hos Mats T.


quote:
Berndt: Är det verkligen "hafaj-pc" att använda datorn?
Om man lyssnar förutsättningslöst så tycker jag nog det.

Sen tycker jag väl att om Lynxkortet duger åt Sveriges Radio, Sveriges Television, Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Dramaten, Göteborgs Stadsteater, Sveriges Ljudmigreringscentrum, Statens ljud- och bildarkiv och Kungliga Tekniska Högskolan så duger det nog åt mig också.

Har man förutfattade meningar som man gärna vill ha kvar så ska man nog helst låta bli att prova ett ljudkort i den kalibern.

http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-00.html
http://www.stereotimes.com/acc101502.shtml

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/12 18:04:01
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:27:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Berndt: Tydligen fick man inte skämta med dig i detta ämne. "pc" står för "politically correct" om nu inte detta gick fram. Mao hade min fråga inget som helst med ljudåtergivning att göra!
Gillar f.ö. inte insinuationer om förutfattade meningar och struntar f.ö. fullständigt i vilka institutioner som använder vad, då detta inte på något sätt behöver innebära att det är på topp för hajfaj.

Eftersom du föredrog en DAC/ljudkort med voltage-DAC gentemot en med current d:o skulle väl den självklara slutsatsen vara att den komponent som troligtvis(men inte säkert, därför frågetecknet på slutet om du missade det) bidrar mest till ljudkaraktären är "problemet".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/12 18:37:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:36:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, ett missförstånd uppenbarligen. Jag ber om ursäkt.

(Man får ju rätt ofta höra att dator är tabu i ljudsammanhang, börjar tröttna på det.)

Jag har inte sagt att jag föredrog något framför Audio Note, sån har jag inte haft, ej heller har jag A/B jämfört Audio Note med något annat. Men Mats T kanske har input i ämnet ifall han skulle läsa detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/12 18:46:45
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:48:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tackar, jag kände mig aningen påhoppad. Skönt att vi snabbt redde ut detta lilla missförstånd.

Ang. DACar som det ursprungligen handlade om så har jag faktiskt lite förutfattade meningar! Jag föredrar spontant voltage-varianterna.Och har inga som helst belägg för det.............

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/08/12 :  19:36:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Mats T kanske har input i ämnet ifall han skulle läsa detta?

Inte annat än att jag är nöjd.
Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan D/A-omvandlarkretsar egentligen, det är nog mer hur de används (filter/kretslösningar) som avgör slutresultatet.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2008/08/12 :  21:07:10  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Wow tack för alla inlägg!

Var hem till Micke Y och lyssnade på hans ONTECH MONSTER DAC(28.000:-)... den lät så otroligt bra på alla parametrar så det fick bli en:)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48975&SearchTerms=ontech

Köpte en ohörd som var moddad för ytterliggare ca 16.000:- som jag fick för en MYCKET billig peng..höll nästan budget;)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000