HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flyttat in i betongbunker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/05 :  13:08:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, hifin uppe, helt tomt rum förutom hifin och det låter ju inte roligt. Jag ska köpa allt nytt till rummet så några råd och ideer så kanske jag får det mer rätt och behöver mindre "akustikregling" när det är klart. :)

Rummet är 4 m brett, 5 långt och 2.60 högt, spelar på längden.

Jag antar att det finns några här med goda ideer om hur man kommer till rätta med en betongbunker utan att det ser ut som en studio.

Soffa ska ju in, en matta, plus massa mer. Ideer och tips tar jag gärna emot.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/05 :  13:14:50  Show Profile Send jonasz a Private Message
Skaffa dipoler, fungerar riktigt bra i en sån lägenhet så länge du har dem minst en meter ifrån bakvägg. Kolla in Linkwitz placeringstips, fungerar alldeles ypperligt!

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#D

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/08/05 :  13:40:22  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Bokhyllor - med böcker - gör underverk i det rum vi har stereon i. Rummet uppfyller din spec avseende hårda väggar: Putsat tegel och annat stenmaterial.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/05 :  15:14:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Dipoler vet jag inte riktigt om det blir, har funderat på att byta högtalare men inte funderat på dipoler.

Bokhylla har jag funderat på. tänkte dra ut soffan från väggen så det får plats med en smal gång och bokhylla bakom soffan och alltså bakom lyssningsplatsen som är soffan. :)
Är det något att rekommendera eller är det bättre att sitta närmare väggen, vilket jag tycker ger mer basproblem, och ställa bokylla längs sidan?

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/08/05 :  15:47:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tycker det låter smart med en gång och bokhylla bakom lyssningsplats.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/08/05 :  16:00:56  Show Profile Send Kaktus a Private Message
en/flera tjejer förbättrar akutiken. pröva sätt henne i soffan eller på golvet framför högtalarna. prova olika storlek oh antal.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/08/05 :  16:15:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Eftersom du "spelar på längden" skulle jag absolut avråda från att ha soffan dikt an mot bakväggen pga basproblemen du nämner. Varför inte en stor gardin utmed hela bakväggen. Bakom denna kunde du placera diverse olika diffusorer, helmholtzresonatorer och absorbenter, utan att det ser ut som en studio. Eftersom det är såpass djupt som 5 meter, tror jag du kan avvara de 30-40 cm som detta skulle ta av rummet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/08/05 :  16:30:25  Show Profile Send om.s a Private Message
Har selv noe av det samme problemet, vil kanskje ikke kalle leiligheten betong bunker, men det er betong i taket, store glass yter og hardt tre (ek parkett) på gulvene, och åpen løsning, dvs, køk, vardagsrum og hall i ett. Ikke tusan om jeg vil endre på den deilige arkitekturen.

Men, så er jeg så heldig å ha rør i preén og voicer heller litt med forskjellige rør istedet, nå er det vel også slik at mine høyttalere har noe av sin styrke i mellomtonen og det gjør faktisk at det hele kan tunes til ett akseptabelt kompromiss...

Lykke til!!

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2008/08/05 16:32:10
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/05 :  17:31:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, en bokhylla är bättre än en ren dämpvägg bakom skynke, bokyllan fyller ett annat syfte, ett bra sådant och förhöjer vardagsrummet i sig.
Sen kan bokyllan också husera en projje, utan att man behöver borra och massa sånt, det är en inte helt ofördelaktig fördel det med. :)

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/05 :  17:40:09  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Prova först om det fungerar att sitta så pass lång ut från bakvägg. I vissa rum, med vissa högtalare, kan basen släckas ut och bli väl anemisk om man sitter för långt ut. Tycker mina Magneplanarer låter bättre om jag sitter närmare bakvägg men de är ju heller inte bastunga på något sätt .
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/06 :  11:23:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Absolut, har testat, det går fint som rummet ser ut nu. Verkar inte ha problem med någon vråltung ståendevåg men efterklangen är helt sjuk när rummet är tomt. :)

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/06 :  14:09:57  Show Profile Send Magoo a Private Message
Bokhyllor vid första-reflexen är inte så dumt, om de inte hamnar framför fönster vill säga.
Har du fönster eller är det en bunker på riktigt?

comfortably numb
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/06 :  16:09:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Två fönster och en balkongdörr med samt såklart en vanlig dörröppning, dock med dörr. Så bunker för att alla väggar är betong.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/06 :  16:13:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Någon form av tubetraps för mer bredbandig basdämpning är inte dumt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/06 :  17:27:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
jag ska mäta upp rummets "frekvensgång" med deq2496 och se hur illa det är, men måste packa upp först, det får vänta.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:33:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Oj, det var ganska enkelt att få en förbättring som är väldigt stor, nu låter det bra, för att vara ett kalt rum. Hittade fossingarna, hifiklubbens "sorbothane" fötter, så nu står högtalarna på dem och nu är grötigheten borta, bumligheten är borta. Var det golvet som lirade med? Parkett utan matta någonstans. Verkligen stor skillnad.

Det gjorde viss skillnad i förra lägenheten men då var det plastmatta och sjuttiotalslägenhet, nu är det parkett i 40 tals lägenhet. Skillnaden är verkligen stor. Förut hade jag inte ens lust att packa upp skivorna, nu åkte skiva efter skiva i.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:08:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har haft HiFiKlubbens variant som är till för att lägga under spikes (jag behöver kunna justera för annars vinglar burkarna så det står härliga till) och på mina förra högtalare var det stor skillnad (jmfrt spikes m hårda underlägg) men på nuvarande är skillnaden inte särskilt stor. Dessutom är spikes för grova så högtalarna har en tendens att hoppa ur och göra fula märken i golvet så fort jag ska flytta dem = underläggen bort och orginalen dit.

Byggt -42 och bitvis knarrig parkett...

Funderar på att skaffa Superspikes eller något liknande så att jag slipper underläggen. Tyvärr är ju orginalspikes mycket snyggare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:31:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Låter härligt att köpa allt nytt och inreda "från noll".

Just betongbunkrar är ju rätt lätthanterade! T.ex. får du ju väldigt tydliga basproblem och basabsorbenter av typen helmholtz fungerar allra bäst i dessa situationer!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:33:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Inga spikes alls på mina högtalare, det följer med, men högtalaren har en "fot" i sig så att det ser inte naket ut utan spikes. Men det var kul att det blev så pass mycket bättre. Trodde det skulle göra lite möjligen och att jag var långt ifrån att kunna njuta av musik. Nu blev det klart roligare att lyssna på musik. :)

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:39:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mina har ju också en nederdel som bryter av så det ser inte så dumt ut utan spikes men de står och vickar hej vilt eftersom golvet är allt annat än jämnt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:43:11  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Aha, det hjälper kuddarna till lite med också. Det stod och vickade utan mjukissandalerna men med så står de som de ska. :)

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:47:19  Show Profile Send Magoo a Private Message
Kul att det blev bättre med så enkla medel!

comfortably numb
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/14 :  13:19:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, klart roligt, de har ju stått så förr med, men fötterna hamnade i botten på en kartong så de var lite svåra att hitta. Flytten gick snabbt och inte så lustigt. :)

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/15 :  12:12:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Engelholmaudio..Ja, det låter lovande, jag tar gärna emot tips och ideer, du kanske till och med har lite akustikprylar som du säljer?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000