HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det på detta viset?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/04 :  16:53:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför finns det så få CD/SACD/DVD-A spelare med multikanal utgångar hos high end tillverkarna? Det är ju oftast bara två kanals maskiner och inte flereo.

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/08/04 :  20:02:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tja kanske av samma anledning som att det inte görs speciellt många high-end kassettbandspelare längre. För att SACD/DVD-A är ett "dött" format som ytterst få ägnar sig åt. Det är inte lönsamt längre.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/08/04 :  21:16:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Visst är det lite halvdött som svanbo säger, men det finns dock en del att välja på. Några märken jag tänker på, utan rangordning, bl.a. Muse, Bladelius, Lexicon, McCormack, Conrad Johnson..hmm..ja, nu var det stopp..fyll gärna på med fler..!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/04 :  21:47:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men om man nu tillverkar SACD spelare i stereo borde det ju vara en smal sak att bygga elektronik för 5.1. Jag kan hålla med om att DVD-Audio är ett heldött format men det finns flera tusen utgivna SACD skivor och det kommer flera. Det räcker och blir över.
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2008/08/04 :  23:49:00  Show Profile Send Raffe a Private Message
Tjo,

Att kalla DVD-audio för heldött är kanske inte helt sanningsenligt, snarare är väl handbromsen lite väl åtdragen...
Senast idag fick jag hem två st helt nyproducerade plattor. Opeth-Wathershed o Opeth-Still Life. Sen har ju Porcupine Tree den goda smaken att släppa sina plattor i detta format också. Men visst fasen kunde det komma lite fler titlar, inget snack om den saken;-)

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/05 :  00:58:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Mig spelar det ingen roll med vilket format som skivan kommer som. Men faktum är ju ändå att DVD-A är rätt så knöligt när man ska välja spår om man inte har en TV kopplad till spelaren. Sedan tycker jag att DVD-A skivor är märkligt nog mycket dyrare än SACD. Ljudet är nog ungefär likvärdigt mellan formaten. Jag vet inte hur många skivor som finns utgivna i DVD-A, men vi kan väl ändå vara överänns om att det finns betydligt fler SACD. DVD-A har ju blivit något slags audiofile format och sådant gillar i alla fall inte jag. Nu har vi dessutom några nya format som Dolby HD, DTS 96 och några andra. Jag tvivlar också på att Blue ray kommer att bli något när det gäller enbart musik på skiva utan bild. Varför skulle Blue ray med sin större lagringskapacitet till ingen nytta lyckas bättre än de två första formaten?
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2008/08/05 :  02:00:33  Show Profile Send Raffe a Private Message
gcs:

Vad det gäller priset så kostade Opeth-Watershed 159:- för cd OCH dvd-audio. Still Life gick på 149 för cd o dvd i samma förpackning. Inte speciellt dyrt eller?

Bara en liten kommentar ang priset inget annat

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/05 :  14:40:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ljudet är nog ungefär likvärdigt mellan formaten.

Det är väl något som SACD förespråkarna gärna vill få folk att tro. Snarare är det som så att cd och SACD är nästan likvärdiga i ljudkvalitet,medans DVD Audio är klart bättre. Numera riskerar vi som konsumenter att hamna i samma situation som när VHS vann över Betamax. Dvs vi får ett sämre mer säljande format på bekostnad av ljudkvaliteten.

För ingen som varit hemma hos mig och hört jämförelse mellan formaten upplever att SACD är lika bra som DVD Audio.Utan SACD är ett bättre format än cd men inte mer medans DVD Audio är det format som jag skulle hoppats på skulle vunnit, men dessvärre ser det ju ut som det gör.

MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/05 14:41:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/05 :  18:46:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur man nu kan jämföra SACD med DVD-A eftersom det knappast finns någon musik som är utgiven på båda dessa format. Jag har ju heller aldrig förstått på vilket sätt det skulle låter bättre med DVD-A jämfört SACD. Man måste också då jämföra DVD-A och 96/24bit. eftersom det handlar om 5.1. DVD-Audio 192/24bit. medger bara vanlig stereo. Jo jag har hört att SACD ska ge ett högre brus över 40KHz men jag hör ju inte det ändå så spela roll. De flesta anser också att CD egentligen har tillräckligt bra potential, men det handlar då om att sänka inspelningsnivån vid mastringen.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/05 :  19:13:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Använd öronen,om du ursäktar, för så stor skilnad är det mellan formaten att man klart kan höra skillnaden.

Detta gällde t.o.m med min föregående spelare, en Pioneer Dv-747A.

För skillnaden är så pass stor att du faktiskt inte behöver ha samma inspelning mot varandra.Detta gäller både 96/24 och 192/24.

Men som vanligt så är ju diskussionerna alltid att man inte skulle kunna jämföra eftersom det ju inte finns exakt samma inspelningar att använda som referens. Men enligt mig så är redan skillnaderna så stora att detta knappast skulle tillföra något annat än att visa på det faktum att SACD inte är särskilt mycket bättre än en bra cdinspelning.

Dock så är ju detta endast min smak och jag vet att många vill tro att SACD är så väldigt bra och bättre än DVD Audio eftersom det säljs fler HighEndprodukter som tar detta format men min åsikt är ändå denna.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/05 19:19:57
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/05 :  20:51:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Använd öronen,om du ursäktar, för så stor skilnad är det mellan formaten att man klart kan höra skillnaden.
Jag bryr mig egentligen inte om det är DVD-A eller SACD utan det viktiga för mig är att jag kan lyssna på 5.1. Jag tycker t.o.m att många CD skivor kan låta jättebra. Men kan du förklara för skeptiker på vilket sätt det är en så stor skillnad. Hörminnet är ju inte särdeles lång så jag föreställer mig att man måste ha två exakta maskiner riggade och nivåer justerade så att man kan göra ett A/B test. Jag har väl tänkt mig själv att spela in två liknande skivor av vardera sort i 5.1 till Protool för att kunna jämföra. Fast egentligen är det ju ointressant eftersom man ändå inte kan välja formatet för den musik som man gillar. Det är väl ändå musiken som är det viktiga. Jag är även säker på att högtalarna ändå är det mest avgörande i en anläggning.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/05 :  21:33:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej gcs Jag trodde även jag tidigare att hörselminnet var kort men efter att varit på en demo av elektronik uppställt på Radiolagret i Göteborg där jag först tyckte, när jag var där, att det lät ju ungefär som hemma men när jag kom hem och spelade upp samma skiva hörde jag att det lät ju klart bättre på Radiolagret än vad jag hade.

Men jag har ju dock jämfört både på min Gondulspelare samt hemma hos en som hade SACDuppställning som skulle kunna plocka fram allt som gick av formatet, och dessvärre jag har i varje fall svårt att kunna tycka att det låter lika bra som DVD Audio. Men som allt inom hifin så är ju smaken olika.

MvhKristofer
Go to Top of Page

hipstern
Starting Member

7 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:07:24  Show Profile Send hipstern a Private Message
glömm inte att naim, linn, mctintosh, marantz gör sa-cd spelare i highend klass

ingen skall säga att en liten högtalare ger samma punch i magen som en stor.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/08/07 :  13:39:41  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Arcam DV 139 och DV 137 har DVD-A och SACD med 5.1 ljudutgångar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/08 :  15:43:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men det är ju endast Mcintosh som jag skulle vilja kalla High End av de som skrevs upp här, dvs som håller den graden av kvalitet i ljudet enligt min smak och hörsel. mvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000