Author |
Topic |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 14:00:42
|
Apropå tråden här om det usla ljudet på bio...
Var igår på bio på Bergakungen i Göteborg, ett enormt nybyggd komplex med x antal salonger, varav 2 är rejält stora. Nu var jag i salong 2, en av de största. Och jag måste säga att jag är ordentligt imponerad av ljudet där!! Det är naturligtvis stort, svulstigt och fläskigt med enormt tryck i basen, men även oerhört kontrollerat och med låg dist, det blir aldrig jobbigt. Jag har varit där förut men nu reflekterade jag verkligen över hur bra de faktiskt fått till det där! Riktigt kul i dessa tider där kvaliteten ofta får ge avkall för kvantiteten, tänker typ mp3 m.m.... här verkar de faktiskt ha satsat på kvalitet! Annars tycker jag ofta det är dåligt ljud på bio, alldeles för överdriven bas o.s.v. men det tycker jag inte här. Det är mycket bas men det är bra bas och det blir inte FÖR mycket! Bravo SF!!
Vore kul att höra hur andra som varit på Bergakungen upplever ljudet!
Det vore intressant att veta vad de har för utrustning... |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 16:32:01
|
Var det nya Batman du såg? Tänkte försöka se på den på Bergakungen någon dag snart. Ska isåfall ha din iaktagelse i åtanke. |
Militant cyklist. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 16:34:28
|
Japp såg den. Jokern är obetalbar |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 19:08:04
|
Håller helt med, Bergakungen är riktigt bra!
Där finns inga ljudrester kvar och bumlar, Ljudet är rappt och fint inga tendenser till lysssningströtthet. Påminner om hornhögtalare
Sedan varierar ju ljudinspelningen från film till film.
Mvh Anders.S |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 12:04:46
|
De stora salarna i Bergakungen är mycket bättre än de mindre. Sal 2 slår sal 5 och 8 med hästlängder enligt min egen uppfattning. Sedan kan ljudspåret ha påverkat, men de mindre salarna är något sämre än min egna anläggning. Så välj de stora salarna om du vill bli riktigt imponerad av både bild och ljud. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 10:37:38
|
Det är kul att biograferna till slut har insett vad som krävs för att locka besökare från soffan och ljudet hemma |
Optimist. punkt slut. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 23:11:45
|
Hej jag var idag också och såg The Black Knight och kan dessvärre inte hålla med särskilt mycket om ljudet på Bergakungen utan jag tycker att det saknades mellanregister, eller om jag skall uttrycka det som så att det var för mycket "hängmatta" över ljudet på denna bio.
Åtminstone var det min upplevelse av ljudet här.Men jag tycker å andra sidan att jag har klart bättre ljudupplevelse hemma än någon biograf som jag varit på. MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2008/08/07 23:12:34 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 09:10:12
|
Sist jag var där var det filmen Arn i en av de stora salongerna. Ljudet var inte särskilt uppseendeväckande, men det beror väl på grundmaterialet antagligen då. Många här är ju väldigt positiva till ljudet där så jag får ge det en ny chans. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/08 09:11:05 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 09:54:32
|
Jag brukar åandra sidan sällan gå på bio både pga allt folk som inte kan sitta still utan måste luta sig fram och störa bilden samt även just det att man kan få det så mycket bättre hemma både beträffande ljud och bild.
Mina uppleveser kommer just från salong 2 för att förtydliga.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2008/08/08 09:55:26 |
|
|
|
Topic |
|