HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fönsterfilm för insynsskydd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/08/02 :  13:13:02  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har i sovrummet fönster ut mot vår bakgård och på andra sidan denna finns ett annat hus där folk lätt kan se in till mig. Jag skulle vilja hitta någon fönsterfilm för insynsskydd som är transparent inifrån men ser mörk ut utifrån (i alla fall inte för mycket reflexer eftersom det kan orsaka klagomål). Filmen måste gå att ta av när jag flyttar i och med att jag bor i hyreslägenhet.

Om filmen även skyddar mot värmestrålning från solen så gör det inte något.

Någon som har bra tips på detta? Kan kan sätta dit sådana filmer själv eller behövs montör?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/02 :  13:28:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Finns en uppsjö med produkter som liknar det du söker på marknaden för biltillbehör

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/02 :  21:17:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
På Biltema finns sk. solfilm som säljs i olika bredder. Det finns en som skyddar mot värmestrålning också.
Jag har provat den billiga varianten. Det blir ganska mörkt i rummet, men fortfarande varmt. Man kan inte se in i rummet på några meters avstånd iaf.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:33:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Provade du att ta bort filmen? Med ledning av du säger så tror jag att jag är på jakt efter någon film med lite bättre kvalitet (vill inte ha det för mörkt i rummet och är det nu solfilm så ska det ju hjälpa för det också).


Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:42:02  Show Profile Send nahoj a Private Message
Sunguard är ett mycket bra fabrikat på solfilm, finns i alla tänkbara nyanser
bra att se ut igenom svårt att se in

Även hyffsat lätt att demontera, men blir det klisterrester kvar så är det bara till att ta ett rakblad och vatten med diskmedel och "skrapa" bort det.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2008/08/02 22:42:22
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/05 :  16:36:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Finns även SolarPlexius, men jag vet inte om de tillverkar till annat än bilar.
Det ska tydligen vara plexiglas-skivor som inte behöver limmar == lätt att ta bort och lämnar inget lim på rutorna.
http://www.solarplexius.com/montering.asp?lang=swe

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/05 :  17:29:14  Show Profile Send B-200 a Private Message
finns det "blacker than black"? har en gång utanför mitt köksfönster som är precis vid hissen så grannarna står direkt utanför mitt köksfönster. Vill sätta dit en solfilm med men gärna så inte grannarna ser in när man hämtar kaffe på morgonen eller annars för den delen...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/08/05 17:29:32
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/05 :  19:21:15  Show Profile Send Jonne a Private Message
Optimera säljer en transparent plastfilm som ser ut som frostatglas.
Dock blir den ju inte mörkt utifrån.

Edited by - Jonne on 2008/08/05 19:22:06
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/05 :  19:41:08  Show Profile Send B-200 a Private Message
jasså?
måste kollas noggrant, tack Jonne.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/05 :  20:10:01  Show Profile Send Jonne a Private Message
Titta på färg avd där plastfilm finns
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/05 :  20:59:33  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har sådan halvtransparant film på badrumsfönster, funkar kalasfint. jag köpte den i en färgaffär i GBG, det fanns många olika mönster att välja på. Det är heller inga problem att ta bort. Eftersom att det är lite tjockare plast så går den inte sönder när man drar i den. Det är bara vatten som används när man sätter upp den.

Annars kan en rullgardin eller persien kanske vara en ide?

comfortably numb
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/05 :  21:07:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
är det inte vatten och diskmedel så man kan skjuta runt den tills den kommer på rätt plats...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000