HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opeth´s nya, på vinyl helst... :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/07/30 :  22:34:31  Show Profile Send kansas a Private Message
Nån som har lyssnat på Opeth#180;s nya på vinyl? Den finns nämligen för samma pris som cd#180;n.

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/07/31 :  11:12:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Sjukt bra skiva, hade jag haft en vinylspelare så hade jag garanterat köpt den.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/07/31 :  11:27:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Som sagt, jättebra skiva men har endast på cd. Om någon har den här på forumet så är det mr Opeth himself, PM:a honom i frågan...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:41:32  Show Profile Send kansas a Private Message
Jag har beställt vinylen nu iallafall... Ska bli kul. Låter det bajs så skaffar jag cd#180;n istället.
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:52:03  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Opeth gör ju sällan någon besviken. Nya skivan är som redan sagts sjukt bra. Har både LP och CD men har endast lyssnat på vinylen, så kan inte jämföra.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/08/01 :  14:11:36  Show Profile Send kansas a Private Message
Hur låter vinylen enligt dig då?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:51:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Mr Opeth?
Tänker ni på mig? eller är Mikael Åkerfeldt himself medlem på forumet tro? (skulle inte förvåna mig eftersom han är en duktig skivsamlare, vinyl sålkart)

Nåväl, jag hade tänkt att skriva en recension om "Watershed" men det blir inget av med det - har ju köpt hus med akut renoveringsbehov nu... det är en av anledningarna till att jag sällan skriver här nuförtiden, om någon undrade...

Så till saken:
"Watershed" är - enligt mig - en kanonplatta!
Först tyckte jag att den var lite tam och mesig, som en Ghost Reveries Light ungefär... men ujujuj vad den växer!
Man bör ge den ca. 20 lyssningar och försöka att inte jämföra med deras tidigare plattor.
Vilken version som är att föredra vet jag inte (själv har jag ju såklart köpt alla tre, letar bara efter en promo-CD nu) Mest valuta för pengarna ger helt klart specialversionen av Cd'n med en DVD och flest bonuslåtar på. Men vinylen låter nog lite trevligare tycker jag, fast det är inte så stor skillnad att jag uppmanar alla att köpa vinylen pga. ljudet, men känslan - inget slår känslan av vinyl

Åkerfeldt snackade ju om en stenhård progressive Black Metal platta före "Ghost Reveries" (killen har humor) jag gick ju naturligtvis på det och förväntade mig en platta som skulle krossa "Deliverance"! så lite besviken vart jag ju...
Men nu har den skivan gjorts, fast inte av Opeth - utan av Emperor's gamla sångare och gitarrist Ihsahn, plattan heter "angL" och gästas faktiskt av just Mikael Åkerfeldt.
Kanonbra platta! rekommenderas till alla som gillar Opeth och Edge Of Sanity, provlyssna här:
www.myspace.com/ihsahnmusic
och jo, plattan finns på fin dubbel 180g. vinyl också

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/03 :  00:19:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jepp Opethic, det är du som är "mr Opeth"

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2008/08/04 :  11:04:23  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Ljudmässigt håller både CD och LP hög kvalitet på inspelningen/mastring. Vilken man tycker om mest beror nog på egna preferenser. Själv föredrar jag nog LP:n och då inte bara för "känslan". Tycker ljudet ligger lite längre bak och är lite "mjukare", fast det är inga jätte skillnader.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:48:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Snart släpps "Deliverance", "Damnation" och "Blackwater Park" på nypess dubbelvinyl!

Hurra och Jippi!
Min favorit är ju just Deliverance, och den har bara funnits som picturedisc tidigare (som låter katastrofalt uselt)

Årets höjdpunkt!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:48:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Snart släpps "Deliverance", "Damnation" och "Blackwater Park" på nypess dubbelvinyl!


Någon som vet mer om släppdatum?

J. Ullberg
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:59:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Läste någonstans att de skulle släppas den 2:a sep.
Så de borde nog snart gå att få tag på i Sverige om någon vecka eller så.
En grej som är lite trist är ju att det är Amerikanska bolaget Koch Records som släpper plattorna, vilket förmodligen gör att de bli lite dyra här i Europa.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000