HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad behöver jag för att kunna mäta hemma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2002/12/23 :  14:56:53  Show Profile Send Dre a Private Message
HEJ

Jo jag skulle vilja kunna mäta mina nästa högtalare så jag kan bygga ett eget filter. Vad behövs?

Finns det någon här som bor i östergötland och har tillgång till mätutrustning.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/23 :  15:00:14  Show Profile Send celef a Private Message
Dator, ljudkort, mik, mikförstärkare, programvara samt stor portion mätkunskap.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/23 :  15:11:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
En effektförstärkare behövs också. Samt en massa sladdar...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/24 :  00:24:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Frågan kanske bör omformuleras lite. Vad är det jag ska mäta? En mätning ger inte mycket om man inte har ett syfte med den. Personligen har jag utgått mycket från högtalarens impedans, dvs. det som förstärkaren ser som arbetsbörda och belastning. Den är speciellt viktig för transistorförstärkare eftersom dom oftast är hårt motkopplade och därför blir känsliga för vad som händer på utgången där belastningen finns. Den belastningen speglas tillbaka till förstärkarens ingång via återkopplingen och gör att den kan uppföra sig lite hur som helst. Slutsats: Impedansen bör vara så jämn som möjligt. För att mäta impedans behöver man en tongenerator, ett oscilloskop och en resistansreferens kopplad i serie med mätobjektet. Tyvärr behöver man också en hel del växelströmslära för att mätningen ska ge något överhuvud taget. Andra utgår från lådans reproducerade frekvensgång. Då behöver du det som Celef säger. Dvs. en mikrofon och en dator + programvara för att visa resultatet. Båda metoderna har sina för och nackdelar. Därför borde man kanske använda både för att lyckas "någotsånär". Det kombinerat med mätmetoden att lyssna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000