HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konstruera sluten låda för mellanregister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/21 :  10:13:05  Show Profile Send Phear a Private Message
Fundrar lite på hur man ska välja lådvolym för sluten låda till mellanregister. Ska man försöka designa volymen efter det Qtc-värde som verkar bäst för ens önskemål eller spelar det ingen roll när delningsfrekvensen (högpass)ligger högre än avstämningsfrekvensen för det valda Qtc-värdet? Hur går man till väga annars? Att få så litet konutslag som möjligt borde vara en viktig aspekt för att minimera distorsion och dopplereffekt iaf.
Nån annan som har tankar om detta?

/Per



Mein hut der hat drei ecken

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/21 :  10:47:22  Show Profile Send celef a Private Message
För filtrerat mellanregister skulle iaf jag välja en stor sluten lådvolym 100% fylld med glasull. Man kan iofs oxå optimera lådan tillsammans med det elektriska filtret för bästa funktion, vilket Q värde som helst borde fungera så länge man undviker en peak skulle jag tro.

sound pollution
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/21 :  15:20:13  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har haft bra resultat med en akustisk ventil. Du justerer dämpmaterialen i ventilen inntil din impedans peak ved Fs er reduceret til 2 mycket mindre peaks (på hver side av Fs). Dette giver en optimal dæmpning och en mycket mere lineær impedans som gör det mere optimalt for dit filter.

Iøvrigen har jeg et kabinet som spisser til bagut for at dämpe refleksioner.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/21 :  21:46:50  Show Profile Send Phear a Private Message
Hej!
Har både simulerat lite och tänkt lite. Håller med dig Celef, stor låda verkar vara det bästa alternativet. Det ska tydligen gå att sänka impedanspeaken vid resonansfrekvensen "bara" genom att hitta rätt dämpull. Olika material kan göra susen tydligen (enligt bibeln*).

Jan: Akustisk ventil, att jag inte tänkte på det! Den tillsammans med rätt mängd/blandning av däpull skulle kunna räta ut impedansen rätt bra. Då får man ju nästan samma fördel som för Transmissionline. Intressant!




Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/21 :  23:30:44  Show Profile Send marens a Private Message
Ventilerad låda är bra, om man vet hur man gör. (det vet inte jag) Man måste placera porten rätt och räkna med refleterade ljudet från den, är nog svårt. Den går nämligen inte att dämpa bort. Inte ens i en transmissionline, blir alltid mellanregister kvar.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/22 :  01:26:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Man har två val: (1) Designa sluten låda med en form som passar till ett filter (Linkwitz-Riley) Qtc 0.5 eller (2) "vad som helst-Qtc" 0.5-0.7 och sedan filtrera. Basreflex är ingen option! Med aktivt filter kan "Linkwitz Transform" eller "LT" användas i ett koncept där Qtc och Fb sätts till de värden man önskar för att uppnå en 12 db/oktav avrullning. Vill man ha brantare avskärning kan man supplera med ett extra 12 db Buttereworth steg för att uppnå 24 db/oktav LR.

SEAS tillhandahåller en speciell bakkammare på 1.7 L som passar till deras mellanregisterelement. Med hjälp av epoxilim, vvs-rör och lite tankeverksamhet borde denna bakkammare kunna modifieras att passa de flesta 5 tums-element på marknaden. Den borde kunna fås på HiFi-kit eller Ljudia. Om restvolymen i en högtalarlåda fylls med sand ( Ååå Kristina, guldet mals till sand ) så att det inte existerar luftfyllda rum utom i mellanregistrets bakkammare borde man kunna få till ett dräpar-mellanregister.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2002/12/22 01:27:37
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/22 :  01:47:42  Show Profile Send marens a Private Message
Anders vad anser du om portade (ventilerade) lådor då (ej basreflex alltså utan ett hål i lådan)? De har ju ungefär samma avrullning som en sluten låda.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/25 :  22:20:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Sorry, jag är på julsemester nu, men har, som tur är, fått tillgång till min mammas dator.

Marens: Jag utgår från att du talar om en sk. "akustisk ventil". Dessa brukar tillverkas av ett stycke filt och nån sorts ring med skruvhål som håller i det hela. Jag vet att Scanspeak tillverkar något liknande som man kan köpa på typ Ljudia eller Hifi-kit.
Med risk att bli utbuad av de lite äldre och sura experterna här, tar jag ändå chansen att säga att dessa ventiler gör precis samma sak som lådfyllningen, dvs. de sänker Qb. Med andra ord så är införandet av en akustisk ventil, ullfyllning av lådan och förstoring av lådan tre sätt att uppnå samma resultat.
I en mellanregisterlåda är, med undantag av lådfyllning för att dämpa stående vågor, dessa metoder inte fel, men relativt ointressanta då basregistret inte kommer att återges i någon större grad.
Seas färdiga bakkammare för mellanregister kan jag förstås inte tala mig nog varm för, då det är (1) ett rör- med plats för sand på utsidan (2) koniskt- inga stående vågor (3) billigt.
Gå in på B&W:s hemsida och se på "ur-Nautilusarna" så förstår du vad jag menar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000