HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/07/24 :  22:10:27  Show Profile Send ninja a Private Message
Inom kort, flyttar vi till en större lägenhet där vardagsrum ser ut som på bild. Rummet är 5x5 m med två öppningar utan dör (mellan Hall 1 och Hall 2).

Vad tycker forumet vad är det bästa placeringen för mina Respons burkar?

1.) 1-2
2.) 3-4
3.) 1-3
4.) 2-4

Är det bättre att man har öppningen bakom högtalarna eller bakom lysningspositionen?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/07/24 :  22:45:45  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Interessant problem!Jeg ville tro at du fikk jevnest respons med høyttalerne i pos. 3+4.
Selvsagt ville du få litt ujevne refleksjoner fra veggen bak lyttepos (mellom 1 og2), spesielt i bassen, men det kunne muligens rettes på med en absorbent bak pos. 2.Jeg går her ut ifra at du vil få refleksjon av mellomtone og bass fra veggen bak lytteposisjon, mens en del av bassen ville forsvinne ut gjennom balkongdøren.
Jeg vil samtidig fortelle at jeg ikke sysler med akustikk til daglig, og at jeg kan ta feil....
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/07/25 :  06:58:33  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
1-2 och 2-4, dvs på den diagonalen. Kan ge förbluffande goda resultat. utmaningen ligger att även få till det estetiskt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/07/25 :  08:15:45  Show Profile Send ninja a Private Message
Stefan, menar du 1-4 och/eller 2-3!

Jag har funderat på diagonalen men jag tror inte att detta skulle fungera i ett vardagsrum, tyvärr.

Min första tanke var position 3-4 men då skulle högtalarna stänga utgången till andar två sovrum samt badrummet.

Så jag tror att jag testar med 1-2, samt bokhyllor bakom 3-4 och gardiner på hela väggen 1-2. Har planen at bygga 4 BAD paneler så dom kommer också att ställas på lämpliga ställen. Flera olika tavlor kommer att stå på väggarna 1-3, 2-4. Det är parkettgolv i rummet och jag tror att 1-2 och 3-4 är betongväggar.Ett tjockt ull matta kommer också att finnas på golvet

Det bästa är att jag inte har några "direkta" granar utom på våningen under oss.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/25 :  10:15:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag hade satt högtalarna mot väggen som är mot "rum 2" och soffan vid motsatt vägg. Tror det blir estetiskt bäst iaf och du slipper fönster och de flesta dörrgluggarna. Eventuellt kan du sätta upp nån snygg skärm för att inte ljudet ska läcka ut genom dörrgluggen mot "hall 2".

Första reflexerna mot ytterväggen kan du ju bota med rätt enkla medel också.

Ligger ingen som helst vetenskap i mitt resonemang, men jag går på känsla...

Rum som är liksidiga brukar innebära rätt "skojig" akustik. Har själv ett sådant rum och där lever basen om som tusan vid vissa frekvenser och vid andra är den ohörbar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/07/25 :  10:57:25  Show Profile Send ud a Private Message
Jag skulle i alla fall vilja testa diagonalen med högtalarna mellan 1 & 3 och 3 & 4,
och kanske med en difusor/absorbent bakom soffan i hörnet vid 2.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000