HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billigt rörförsteg tillsammans med transistorsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/07/23 :  22:29:42  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har varit på jakt efter rör grejer under en lång tid!
Men så har jag också varit & lyssnat på olika mässor & bla dared audio grejer på platts utanför mässorna.

Först var jag i tankarna på att köpa en rörföstärkare men nu känner jag mig mer sugen på rörförsteg alternativet Dared audio Sl 2000a försteg tillsammans med ett transistorslutsteg som jag har.

Eller tror ni att det blir bättre med andra kombinationer?

Om jag inte har allt för mycket utrymme nu att spela med så kanske det är bra att man börjar med ett rörförsteg till att börja med nu tills man får mer utrymme att röra sig med lite senare..

Eller är det någon annan som har nåt förslag på vad man kan titta på?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/24 :  09:48:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att ge råd i sådana här fall är inte lätt, att testa olika försteg är det första du bör göra.Ingångs impedanser o känslighet ska matchas med dit befintiliga steg
Är du sugen på en rörstärkare så ska den även orka driva dina talare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/07/25 :  23:22:56  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har faktist varit & lyssnat på dared grejer i strängnäs.

2st dared mp20 tror jag att monoblocken heter med separat nätdel ganska små grejer & tillsammans med det hade vi ett sånt där dared sl 2000a försteg.

Först lyssnade jag på en Mp-7 integrerad rörförstärkare men det lät inte direkt imponerande presis.

Högtalarna i det där fallet var ett par mindre jas golvhögtalare.

Men försteget sl 2000a som jag funderat om det kan passa ihop med ett transistorslutsteg råkar bara vara en liten 4kgs grej liten som en pocketbok ungefär.

Så då skulle jag vilja ha lite åsikter eller är det för mycket begärt?

Eller finns det kanske någon annan tillverkare som ger bättre ljud & prestanda för dom pengarna?

Kanske har xindac tillverkat nåt bättre för den pengen?

Edited by - PeterE on 2008/07/25 23:25:46
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/26 :  00:30:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Om du enbart köper rörförsteg så behöver du inte bekymra dig om anpassningen till högtalarna. Den sköter ju slutsteget. Det är ju bra.
Därmed har du bara kvar anpassningen mellan försteg och slutsteg. Precis som Johan säger så handlar det framförallt om impedansanpassning och känslighet. Klarar det där försteget att driva ett normalt transistor-slutsteg (ingångsimpedans runt 10k är väl mer eller mindre standard på trissor) eller behöver det högre ingångsimpedanser, typ 100k?
Om anpassningen funkar så kan det bli ett stort ljudmässigt lyft med ett rörförsteg. Det kan också bli så att du inte märker nån skillnad alls, eller att det blir annorlunda men inte bättre, eller - o hemska öde - att det blir sämre. Du kanske kommer fram till att du behöver byta ut andra komponenter också innan du hamnar rätt igen. Slutsteget och högtalarna till exempel.

Vill du åt rörhållet så kommer du att behöva arbeta systematiskt igenom hela anläggningen för att anpassa den till rör, men du kan i första hand koncentrera dig på kombon av slutsteg och högtalare. Känsliga högtalarelement - säg, 91-95 dB eller så - med snälla impedanskurvor och relativt sett linjära frekvenskurvor är en bra början. Sådana högtalarelement låter faktiskt oftast bra i sig själva också, men de kanske inte börjar "sjunga" riktigt fint förrän de får ett rör-slutsteg inkopplat på sig.

Undvik små minimonitorer med typ 85 dB känslighet, och undvik även högtalare med esoteriska material, "konstig" elementdesign och svåra impedanskurvor, vilka kräver komplexa delningsfilter som suger effekt och som kan lasta ner ett rörslutsteg i bötten (undantag finns, men detta gäller många små- och medeleffektsteg med rör och utgångstrafo).
Detta om rör-slutsteg och högtalare.

Med detta sagt: börjar du med ett rör-försteg så kan du mycket väl bli biten av rörflugan, och då är det ju bara att fortsätta i glädje och gamman och nya upptäckter tills du kommit så långt du önskar på den vägen. Nånstans måste man ju börja gräva, om man vill ha ett hål. Tycker du att Dared-förstärkaren är trevlig, snygg, mysig eller nåt sånt? Det kan hjälpa till för att fatta beslutet.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/26 00:37:58
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/07/26 :  00:39:44  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har dock bara provat ett ganska litet steg så jag vågar inte dra för stora slutsatser.

Men ljudkaraktären i föresteget lät förvånadsvärt mycket bra trotts det lilla formatet.

Jag upplevde att dared steget tillsammans med dom monoblock jag hörde lät väldigt mörkt & fylligt.

Sen var det svårt att bli lyssningstrött också jag ville bara ha mer så det va synd att jag inte hade tid att spendera mer än en & en halv timme där tillsammans med mina hårdrocks skivor & kaffe med bullar.
Men den är som du säger också zix att ett dåligt transistorslutsteg kan också förstöra ljudet så det gäller att passa sig.

Länk till försteg
http://www.dared.gr/display.php?lang=EL&model=SL-2000A

Edited by - PeterE on 2008/07/26 00:41:11
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/07/26 :  01:00:50  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har testat Dared förförstärkaren i lite olika kombinationer. Jag kom över den något begagnad till ett mycket bra pris.
Först körde jag den före min Edison Triod som ju har en passiv volymkontroll på ingången. Lite onödigt med 2 volymkontroller i signalvägen och onödigt mycket förstärkning men resultatet var oväntat positivt. Lite bättre driv och kropp utan att det gick ut märkbart över upplösningen.
Sen har den varit kopplad till en ZapPulse (klass D)som har ett mjukt, behagligt men lite livlöst ljud i grunden. Den har en ingånsimpedans nära 2 kohm vilket inte Daredförstärkaren trivdes med riktigt. En serieresistans på 10k fixade det och kombinationen spelar nu klart mera engagerande än ZapPulsen gjorde från början.
Förstärkaren har bra komponentkvalitet med bl.a. blåAlpsvolym. Fjärrkontrollens plastknappar är inte kul, jag täljde till nya av trä.
Originalrören bytte jag ut mot Philips E81CC Nos vilket gav ett rejält lyft.
Likriktarröret är en kinesisk typ som inte verkar svara mot något klassiskt likriktarrör. Inget ljudmässigt problem men kanske det påverkar driftsäkerheten. Jag hittade i och för sej ett RCA Nosrör som hade samma elektriska egenskaper men det sitter i en svart plåtburk och då går den fina rörglöden om intet.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/07/26 :  10:47:28  Show Profile Send PeterE a Private Message
Mm okej jag har inte brytt mig så mycket om utsendet så jag har ett par monoslutsteg samt ett större slutsteg ifrån Zachry.
Men vad dom har för ingångsimpedans vet jag inte riktigt.

Sen såg jag även nu att då det gäller dareds försteg sl 2000a så har dom bytt dom där kinesiska standard rören mot ett par bättre rör kanske var det philips kommer inte riktigt ihog men bra lät det.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/07/26 :  18:58:40  Show Profile Send PeterE a Private Message
Men är det bara att prova med nåt man tycker ser snyggt ut då & sen utnyttja återköpsrätten på 14dagar om man inte är nöjd?
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/26 :  22:55:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Du tyckte ju att det lät bra därborta också. Det är klart att det inte räcker med att det BARA ser snyggt ut.
Vill du ha det såpass att du är beredd att fixa med slutsteg för att få till anpassningen?
Ett motstånd i serie är ju inte en särskilt dyr modd - kan till och med göras utanför själva slutsteget. Men det är ditt beslut hur du vill göra med pengarna och vad handlaren går med på för slags deal.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000