HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar om ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2008/07/23 :  17:40:25  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hejsan

Jag ett gammalt slutsteg med transformator på utgånarna, alltså jag kan välja 8,4,2,1 Ohm beroende på högtalarnas last. Mina högtalare har dock 6 Ohm.
Då är frågan, ska jag köra 4 eller 8 Ohm? Jag har givetvis provat båda sätten. Och jag tycker att 8 Ohms koppling låter klart bäst. Bättre punch, lungnare luftigare ljud.
Jag har fått rekomenderat från olika håll både 4 och 8 Ohm är bäst.

Så vad är rent tekniskt att rekomendera tycker ni?
Vad är bäst för högtalarna?
Vad händer i steget när jag byter mellan olika Ohm?

Nyfiken

Mvh Dan

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/23 :  17:51:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Vad händer i steget när jag byter mellan olika Ohm?"

Stegets förmåga att leverera ström ökar samtidigt som spänningssvinget minskar då steget (transformatorn) är satt i "4 ohms mode".

högtalaren ser också en lägre källimpedas vilket gör att basen stramas åt-samt sjunker i nivå. Diskantens "topp" sjunker också ...medan mellanregistret stiger något i nivå. Vad jag vill ha sagt egentligen är att med förstärkare med högre utgångsimpedans så påverkas frekvensgången mer av högtalarnas impedansvariation. Vid de frekvenser högtalarnas impedans är hög stiger ljudnivån - där högtalarimpedans är låg, sjunker ljudnivån.

Fett text är nytt tillägg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/07/24 00:11:15
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2008/07/24 :  17:09:13  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Ok, tack för det. Det var inte så enkelt att säga det ena är bättre en det andra, som jag tycker vore enklast

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/24 :  18:35:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo det är det ju egentligen eftersom du helst bör ställa switchen på 4 ohm om du har 6 ohms högtalare. Det här för att minska risken att förstärkaren skall få problem vid låga impedanser.mvhKristofer
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/24 :  18:54:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
whiskyman:

Jag tror att det "beror på". En tillverkare kan ju mer eller mindre uppge impedansminimum som "nominell impedans". En del 8 ohmshögtalare har ju väldigt djupa "impedansdippar".

Jag tänker på till exempel B&W DM685 nominell impedans 8 ohm medans impedansminimum är 3,7 ohm. Och jag har sett "8-ohmshögtalare" med dippar ner mot 3,2-3,3 ohm!

Därimot så är väl 4 ohms läget "bättre" ur belastningssynpunkt...det beror väl också lite på hur mycket man "vrider på" så att säga.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/07/24 18:55:21
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/24 :  19:52:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det där med ohm-talen är egentligen en stor förenkling. Det finns få, om några, högtalare som har konstant impedans över frekvens på samma sätt som det finns få transformatorer som ger en konmstant impedansmatchning över frekvens.

Så alla impedans-siffror är grova estemeringar för att ge oss stackars konsumenter åtminstone ett halmstrå att klammra sig fast vid när vi feberaktigt försöker matcha högtalare och förstärkare mot varandra. Tyvärr har olika tillverkare olika inställning till vad denna siffra skall betyda så egentligen ger den oss väldigt lite att gå på.

Så länge du inte bottnar förstärkaren kan du betrakta siffrorna som rekommendationer och köra på det du själv uppskattar bäst.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:37:08  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
whiskyman
quote:
Jo det är det ju egentligen eftersom du helst bör ställa switchen på 4 ohm om du har 6 ohms högtalare. Det här för att minska risken att förstärkaren skall få problem vid låga impedanser.

Ja det klart att 4 ohm låter teoretisk bäst som du säger, men jag upplever att 8 ohm låter bäst... lurigt.
Jag ska nog prova köra på 4 ohm en längre tid, sedan jämföra igen.
Jag tror det ska mycket till om mitt Mcintosh MC2500 ska få problem med låga impendanser

Pac
quote:
Så länge du inte bottnar förstärkaren kan du betrakta siffrorna som rekommendationer och köra på det du själv uppskattar bäst.
Exakt!

Tack för era synpunkter, det uppskattas verkligen.

Mvh Dan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:50:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom det är en rörförstärkare så skulle jag anta att risken är större,men du får ju som i allt annan hifi testa dig fram, eftersom det jag skrev gäller ju att högtalaren har en uppmätt impedans enligt någon av DINnormerna eftersom man anger en impedans.

Men som Pac mycket riktigt ju också skriver, så varierar denna impedans vilket gör att tillverkarens uppgifter ger lite vid handen för att veta om "äktenskapet" skulle funka "friktionsfritt" eller inte.

Dessvärre får du ju testa dig fram, men det som jag skulle tro är det bästa, är om du ställer switchen på 4 ohms läget, men du har ju tydligen testat och tycker att 8 ohmsläget låter för dina öron mest tilltalande.

Och som du ju själv skriver kommer du ju inte att pressa förstärkaren så att den bottnar och då torde allt vara som det skall. MvhKristofer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/25 :  19:34:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MC2500 är ingen rörförstärkare...

Det är ett stort as till trissestärkare på 2 x 500W.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/25 19:39:41
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/30 :  08:56:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja då tog jag fel. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/30 :  20:52:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
whiskyman:

Jag tror att det "beror på". En tillverkare kan ju mer eller mindre uppge impedansminimum som "nominell impedans". En del 8 ohmshögtalare har ju väldigt djupa "impedansdippar".

Jag tänker på till exempel B&W DM685 nominell impedans 8 ohm medans impedansminimum är 3,7 ohm. Och jag har sett "8-ohmshögtalare" med dippar ner mot 3,2-3,3 ohm!

Därimot så är väl 4 ohms läget "bättre" ur belastningssynpunkt...det beror väl också lite på hur mycket man "vrider på" så att säga.

Ja det var just det som jag skrev, dvs att det ur "belastningshänseende" är bäst att välja just 4ohms läget. MvhKristofer
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2008/08/03 :  16:00:02  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Jag kör med 4 ohm kopplat nu, och ska göra så ett tag. Sen ska jag
prova 8 ohm igen och se om jag tycker anorlunda då

Tack för intressant input

Mvh Dan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000