Author |
Topic |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 12:11:59
|
Jag skulle vilja veta för och nackdelar hos denna högtalare. Det enda högtalare som jag hört från sonus faber är consertino. Deras lilla stativare. Tyckte om ljudet från den, men nu har jag fått upp ögonen för Grand pianon. Det är förhoppningsvis mer bas i den. Men når den upp till deras stativmodeller när det gäller rymd och detaljer. Skulle vara tacksam för lite recentioner om denna högtalare. Då jag bor i Skellefteå har jag en lång körning i bil för att kunna lyssna på den. Så jag åker inte gärna i onödan...
Hälsningar Ronnie. |
Edited by - M3 on 2002/12/23 16:03:08 |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 16:11:03
|
Sonus faber kan väl inte vara helt okända på detta forum??? Ingen som kan elda upp mig... Så jag får mer kött på benen inför en provlyssning. Är de värda att åka och lyssna på? Och var hittar jag dessa närmast Skellefteå? Finns de endast i södra Sverige....
Hälsningar Ronnie
|
|
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 17:09:43
|
Sonus Faber är alltid värda att lyssna på :o) Har begränsad erfarenhet av Concerto-serien, desto mer av Classic-serien. Conserto-serien har fördelen av att kunna utökas till ett matchat hembiosystem, men Classic-serien håller över lag högre klass hifi-mässigt. Är du ute efter ett par högtalare enbart för stereolyssning skulle jag råda dig att lyssna på Sonus Fabers stativare i Classic-serien, företrädelsevis Signum och Electa Amator 2. Tillsammans med en välljudande sub(SF Gravis, REL) så når man betydligt längre. |
Perfect sense www.perfect-sense.se Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 17:36:15
|
Hej. Hör Grand pianon till Classic serien eller till concerto serien?? Hemabio har inte intresserat mig det minsta. De ska således endast användas till stereolyssning. Det här med stativare och sub. (Tycker det brukar bli en aning slött ljud i sådana system, men det kan ju vara en fördom jag har) Går Sonus faber att biwira? Känns som man har mycket frågor. Men har man aldrig sett eller hört kan det lätt bli så. :) Hälsningar Ronnie.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 18:49:37
|
Hyperion. Jag tänkte mer på att aktiva subbar brukar bummla till det hela. stativare däremot bummlar inte så mycket. Tack för alla fina länkar. Nu ska jag läsa en stund...
Timbre. Den gick inte att biwira. Jag såg det i recentionen du länkade till. Som var mycket bra förövrigt. Tack.
Hälsningar Ronnie. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 19:09:58
|
Ja, det skriver ju Alvin Gold klart och tydligt... För övrigt är det positiva tongångar. Lyssnade på den tidiga Grand Piano hos A. Bengtsson på Hifistället i Göteborg. Señor Bengtsson måste väl ändå vara den handlare i Sverige som numera har det största sonusstimmet i sin butik...
|
|
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 20:01:32
|
Timbre. Vad tyckte du om den tidiga varianten då? Den går tydligen att biwira. Lite lustigt att de tagit bort den möjligheten på den nya. Man blir ju lite fundersam över vikten på högtalaren och kommentarerna om kabinetten som ska sjunga med. Min tanke är ju att luftigheten i ljudet kan bli lidande. Mina erfarenheter om en vek kabinett är ju att ljudet blir instängt och att ljudet inte vill "släppa" från högtalaren. Om så är fallet borde det ju märkas på ljudbilden. Har du något sådant minne av Grand piano?
Hälsningar Ronnie. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 20:47:23
|
Det var ett tag sen, med en obekant Pliniusförstärkare, i stökig affärsmiljö med kunder som strosar omkring. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det lät.
|
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 21:30:12
|
Hej M3,
Först vill jag säga att jag jobbar på Audionord, den svenska distributören av Sonus faber. Jag nämner detta då jag inte vill att du skall tro att jag gör smygreklam för våra produkter.
Jag har lyssnat en del på SF Grand Piano Home i hemmamiljö och kan kort beskriva den på följande vis;
Den är dynamisk med en snabb och för sin storlek tight och djup basåtergivning. Rätt uppställd försvinner den helt i ljudbilden och istället upplever du ett ljudpanorama med både djup och bredd.
En allmän designide som präglar Sonus Faber, är att man istället för att slåss mot lådresonanser, försöker att använda dessa på bästa möjliga vis, man låter dessa bli en del av helheten i ljudåtergivningen. Läs gärna Sam Telligs artikel i senaste numret av Stereophile. Där förklaras Franco Serblings design ideér lite närmare.
Med vänlig Hälsning
Björn Wiman Audionord AB |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
|
Topic |
|