HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus faber Grand piano
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/12/23 :  12:11:59  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag skulle vilja veta för och nackdelar hos denna högtalare. Det enda högtalare som jag hört från sonus faber är consertino. Deras lilla stativare. Tyckte om ljudet från den, men nu har jag fått upp ögonen för Grand pianon. Det är förhoppningsvis mer bas i den. Men når den upp till deras stativmodeller när det gäller rymd och detaljer. Skulle vara tacksam för lite recentioner om denna högtalare. Då jag bor i Skellefteå har jag en lång körning i bil för att kunna lyssna på den. Så jag åker inte gärna i onödan...

Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2002/12/23 16:03:08

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/12/23 :  16:11:03  Show Profile Send M3 a Private Message
Sonus faber kan väl inte vara helt okända på detta forum??? Ingen som kan elda upp mig... Så jag får mer kött på benen inför en provlyssning. Är de värda att åka och lyssna på? Och var hittar jag dessa närmast Skellefteå? Finns de endast i södra Sverige....

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  17:09:43  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Sonus Faber är alltid värda att lyssna på :o) Har begränsad erfarenhet av Concerto-serien, desto mer av Classic-serien. Conserto-serien har fördelen av att kunna utökas till ett matchat hembiosystem, men Classic-serien håller över lag högre klass hifi-mässigt. Är du ute efter ett par högtalare enbart för stereolyssning skulle jag råda dig att lyssna på Sonus Fabers stativare i Classic-serien, företrädelsevis Signum och Electa Amator 2. Tillsammans med en välljudande sub(SF Gravis, REL) så når man betydligt längre.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/12/23 :  17:36:15  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej. Hör Grand pianon till Classic serien eller till concerto serien??
Hemabio har inte intresserat mig det minsta. De ska således endast användas till stereolyssning. Det här med stativare och sub. (Tycker det brukar bli en aning slött ljud i sådana system, men det kan ju vara en fördom jag har) Går Sonus faber att biwira? Känns som man har mycket frågor. Men har man aldrig sett eller hört kan det lätt bli så. :)
Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:04:15  Show Profile Send Timbre a Private Message


Grand Piano Home, som den numera kallas, hör till Concerto serien.
De flesta sonusar har dubbla par högtalarkontakter men det är bäst att kolla med någon butik.
Det finns en trevlig recension på:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1001/sonusfaber.htm
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:12:43  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Fördomen du nämner skulle jag vilja råda bot på, min erfarenhet är att stativare generellt är piggare och alertare, men ingen högtalare är givetvis den andra lik. Classic-serien är mkt kräsen när de kommer till elektronik. Något att tänka på när man ser över totalbudgeten för anläggningen.

Fler länkar med recensioner:

http://www.audioenz.co.nz/2002/sonusfaber_grandpiano.html
http://www.stereophile.com/printarchives.cgi?269
http://www.audioreview.com/reviews/Speaker/product_8384.shtml
http://www.guidetohometheater.com/printarchives.cgi?26
http://www.home-entertainment.co.uk/grouptest_print.asp?GroupID=1332&ArticleID=1336

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:49:37  Show Profile Send M3 a Private Message
Hyperion. Jag tänkte mer på att aktiva subbar brukar bummla till det hela. stativare däremot bummlar inte så mycket.
Tack för alla fina länkar. Nu ska jag läsa en stund...

Timbre. Den gick inte att biwira. Jag såg det i recentionen du länkade till. Som var mycket bra förövrigt. Tack.

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:09:58  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, det skriver ju Alvin Gold klart och tydligt...
För övrigt är det positiva tongångar.
Lyssnade på den tidiga Grand Piano hos A. Bengtsson på Hifistället i Göteborg. Señor Bengtsson måste väl ändå vara den handlare i Sverige som numera har det största sonusstimmet i sin butik...
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:13:31  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
En bra sub väl anpassad till rummet "bummlar" inte :o)

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/12/23 :  20:01:32  Show Profile Send M3 a Private Message
Timbre. Vad tyckte du om den tidiga varianten då? Den går tydligen att biwira. Lite lustigt att de tagit bort den möjligheten på den nya. Man blir ju lite fundersam över vikten på högtalaren och kommentarerna om kabinetten som ska sjunga med. Min tanke är ju att luftigheten i ljudet kan bli lidande. Mina erfarenheter om en vek kabinett är ju att ljudet blir instängt och att ljudet inte vill "släppa" från högtalaren. Om så är fallet borde det ju märkas på ljudbilden. Har du något sådant minne av Grand piano?

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/23 :  20:47:23  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det var ett tag sen, med en obekant Pliniusförstärkare, i stökig affärsmiljö med kunder som strosar omkring.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det lät.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/12/23 :  21:30:12  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej M3,

Först vill jag säga att jag jobbar på Audionord, den svenska distributören av Sonus faber. Jag nämner detta då jag inte vill att du skall tro att jag gör smygreklam för våra produkter.

Jag har lyssnat en del på SF Grand Piano Home i hemmamiljö och kan kort beskriva den på följande vis;

Den är dynamisk med en snabb och för sin storlek tight och djup basåtergivning. Rätt uppställd försvinner den helt i ljudbilden och istället upplever du ett ljudpanorama med både djup och bredd.

En allmän designide som präglar Sonus Faber, är att man istället för att slåss mot lådresonanser, försöker att använda dessa på bästa möjliga vis, man låter dessa bli en del av helheten i ljudåtergivningen. Läs gärna Sam Telligs artikel i senaste numret av Stereophile. Där förklaras Franco Serblings design ideér lite närmare.

Med vänlig Hälsning

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000