HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/07/21 :  16:55:28  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag funderar på att bi-ampa mina nyinköpta NHT 2,5i. Jag kör idag Rega Mira3 integrerad förstärkare och den har pre-amp uttag. Jag vill behålla den och haka på ytterligare ett slutsteg.

Fråga: måste detta slutsteg ha samma specifikationer som Regans interna förstärkare (60w)? Om inte, jag antar att man måste nivåmatcha på något sätt...hur gör man det?

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/07/21 :  17:08:26  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Slutsteget behöver nödvändigtvis inte ha samma specifikationer som ditt nuvarande

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/21 :  17:27:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ingångs känsligheten på slutstegen ska helst ligga väldigt nära varandra men även med volym på x-tra steget betyder inte att det kommer spela lika högt som regan. Jag har själv råkat ut för sådana fall så testa innan köp !!!!

Om det sen blir bättre eller sämre får du själv kolla

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/07/22 :  06:17:38  Show Profile Send Twilighter a Private Message
ingångskänslighet samt gain bör vara av samma värden som regan

om du vill ha samma karaktär som nu så är ju ett av regas slutseg från samma serie ett lämpligt val, och troligen enklaste, börjar du blanda kan du iof få fram den utsökta kombination i övre/nedre register, men du får nog ett hästjobb framför dig att hitta/testa dig till det

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/07/22 :  08:25:50  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har aldrig lyckats att kombinera ihop olika märken av slutsteg. Inte ens olika modeller av samma fabrikat. Enda gångerna det blivit bra är när jag använt exakt likadana slutsteg.

S
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/07/22 :  08:38:06  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hur ska man räkna att den totala effekten blir om man förslagsvis kombinerar med Regas egna slutsteg (som ska vara på 85w mot den integrerades 60w)?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/23 :  08:42:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den totala effekten blir 60 watt. Eller med andra ord du kommer inte att kunna spela högre med förstärkaren men du kan dock få en högre grad av kontroll över ljudet och kan genom detta pressa den mindre förstärkaren högre.Men du har fortfarande endast de 60 watten som den mindre av förstärkarna har att tillgå.

Dvs det du kan vinna på detta är en större grad av kontroll men inte högre ljudtryck.MvhKristofer

Edit fixa en liten miss, eller snarare stavfel

Edited by - whiskyman on 2008/07/23 15:29:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000