HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DCS Elgar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:40:00  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
dCS Elgar :::

Det er en 2000 år modell, ikke 1997

Jeg syntes S1 spilte bedre enn Elgar.
Vi fant ikke den riktige klokke frekvensen Vi spilte noe på siden av den riktige frekvensen , det var derfor den slo seg av hele tiden.

Det er Loyds som produserer Base plattformene.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:47:11  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Hur man upplever perspektiv beror ju på hur det av högtalarna genererade ljudfältet ser ut. Kan detta påverkas av kabeln
Nä, det finns ingen som helst rimlig förklaring till det.
Om man skulle undersöka högtalarns spridningsfönster med avseende på både magnitud och fas skulle man konstatera att det inte förändras vid byte från RG62 till valhalla tex. Förutsatt att vi INTE tar till 1000 meter (i alla fall inte med mitt försteg).




Varför skulle inte parametrarna Jorma räknar upp kunna förändras om man räknar in alla delar av en kabel? Att diskutera kablar med fokus på RCL är ju fullständigt ointressant.
En kabel kan ju både ta bort och lägga till info till musiksignalen. Man bör ju ta hänsyn till även lite mer esoteriska delar om detta skall diskuteras, tex "dielektrumlagring", mekanisk resonans, motor/generator effekter etc. Detta gör ju att en kabel kan låta både "ljus", "framåt" osv.

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:02:22  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Hur man upplever perspektiv beror ju på hur det av högtalarna genererade ljudfältet ser ut. Kan detta påverkas av kabeln
Nä, det finns ingen som helst rimlig förklaring till det.
Om man skulle undersöka högtalarns spridningsfönster med avseende på både magnitud och fas skulle man konstatera att det inte förändras vid byte från RG62 till valhalla tex. Förutsatt att vi INTE tar till 1000 meter (i alla fall inte med mitt försteg).


Varför skulle inte parametrarna Jorma räknar upp kunna förändras om man räknar in alla delar av en kabel? Att diskutera kablar med fokus på RCL är ju fullständigt ointressant.
En kabel kan ju både ta bort och lägga till info till musiksignalen. Man bör ju ta hänsyn till även lite mer esoteriska delar om detta skall diskuteras, tex "dielektrumlagring", mekanisk resonans, motor/generator effekter etc. Detta gör ju att en kabel kan låta både "ljus", "framåt" osv.
Mvh/Mats



Hej!

Självklart måste vi ta hänsyn till dieltrikats egenskaper med aveende på absorbtion och dieltrisk konstant.

Dielektrikat i RG62 är i huvudsak luft**. En liten del av utrymmet mellan skärm och ledare utgörs av "spiralen" som är gjord av polyeten.

materialet utanför skärmen är ointressant eftersom E-fältet är noll där. Om skärmen inte är 100% HF/RF-töt innebär inte att E-fältet från signalen "kryper" ut utanför skärmen.

** luft är nästan lika idealt som vakuum. Absorbtionen är nästan noll och dielektricitetskonstanten är ett, dvs lika liten som vakuum. Detta borgar för låg kapacitans.

mvh


Sladd:

När du är ute med radergummit nästa gång kan du väl ta bort ditt halvprovokativa inlägg.

Tack på förhand.



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:06:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
"Magnetfältet i en ledare är alltid noll"

Hur förklarar du då att det uppkommer virvelströmmar som ökar den effektiva längden som elektronerna rör sig och därmed ökar resistansen vid högre frekvenser (allmänt kallt skineffekten)? Är det inte det egeninducerade magnetfältets påverkan på laddningsbärarna?

Sen som en liten allmän kommentar: Alla varianter av RG-62 har inte järnkärna!

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:14:56  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Innaför skärmen ligger en plastslang av PVC?. Inuti plastslangen ligger ledaren som är omgiven av sin spiral. Vad består då i så fall dielektrikumet av? Att säga luft är väl lite för enkelt.

RG62 låter fö. bäst pseudobalanserad.

DrMabuse



Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:19:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Innaför skärmen ligger en plastslang av PVC?


Nix. Den ligger utanför skärmen! Innaför så ligger där någon polyeten eller liknande. Spiralen gör att det dielektrikat består både av polyetenet och luft.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:20:57  Show Profile Send matson a Private Message
Hej M!
Om teorin hade stämt överens med verkligheten till punkt och pricka så hade E-fältet varit noll, men nu är det inte riktigt så. Risch har ju mätt på detta och det existerar ett E-fält även utanför skärmen.
Sen läste jag nånstans något om att skärmen inte fungerar så bra som skärm när den också måste ta hand om "returen".
Sen kvarstår ju problemet med att stål inte låter bra vid jämförelse med koppar(allt annat lika(någorlunda)).


Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:29:58  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Nagref

Nog fan ligger det en plastslang innanför skärmen!!! Att det ligger en PVC-isolering utanför skärmen som har till uppgift att skydda skärmen samt att stabilisera den är väl så uppenbart att vem som helst kan se det. Jag begriper vad som är utanför eller innanför skärmen. Tror Nagref att jag är en idiot?

Frågetecknet kom av jag inte vet vilken material som slangen är gjord av. Det är i varje fall inte luft. Kanske är det "polyeten eller något liknande".

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:31:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej Jorma!

De vanliga "lumped element" parametrarna hos RG-62 bra.
Låg kapacitans, luftdielektrika osv. Jag är förvisso inte så rädd för lite kapacitans då mitt försteg utan vidare driver 100 meter RG62 eller motsv. kabel. Dessutom använder jag så korta kablar som möjligt.

Hur man upplever perspektiv beror ju på hur det av högtalarna genererade ljudfältet ser ut. Kan detta påverkas av kabeln
Nä, det finns ingen som helst rimlig förklaring till det.
Om man skulle undersöka högtalarns spridningsfönster med avseende på både magnitud och fas skulle man konstatera att det inte förändras vid byte från RG62 till valhalla tex. Förutsatt att vi INTE tar till 1000 meter (i alla fall inte med mitt försteg).

Hur vill jag det med djup, bredd osv
Jag vill ha en djup och bred ljudbild med rimliga proportioner.
En cymbal ska inta vara 10 meter i diameter, men inte heller 10 cm.
Överdriven närvaro uppskattar jag inte. Detta blev jag av med när jag flyttade om lite på prylarna. Hamnar ljudbilden för nära tycker jag det blir för "på". Man sitter ju trots allt inte på scenen när man lyssnar live. Det mest magnifika stereosceneri jag upplevt var med Ino pi60signature. Djup, bredd och höjd i suveränt avvägda proportioner. Holografi!

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Du antyder att jag skulle vilja ha en cymbal som inte stämmer i storlek i ljudbilden. Det vill jag inte. Lika lite som jag vill ha sångaren i knät. En kabel som lägger ljudbilden framåt och eller ökar bredden på sångarens mun till mer än naturlig storlek är inte mitt ideal. Jag vill ha ljudbilden bakåt och uppåt samt på bredden, med instrument och vokalister tydligt i ljudbilden med naturliga proportioner. Om man då ökar bredden eller höjden på ljudet så blir det större avstånd mellan instrumenten och emellan dom ska det vara "svart". RG62 plattar ut och krymper denna ljudbild på ett sätt som inte låter naturligt, om man som jämförelse har en kabel med dom egenskaper som jag vill ha.
Jag tror inte att vi snackar om samma saker Morello.
Så var bussig och snacka inte om vad du tror att jag menar.
För det du tror har sällan stämt hitills.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:38:06  Show Profile Send Morello a Private Message
Jorma!

Jag pratade inte om vad du tyckte.
Det jag skrev om cymbalerna är bara vad jag tycker är rimligt.
Jag har aldrig trott att du skulle vilja att en cymbal är 10 cm eller 10 meter i ljudbilden.
Jag GISSAR att du liksom jag vill att instrumenten skall ha verklighetstrogna proportioner.

När spekulerade jag i dina preferenser

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/21 :  23:30:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jorma!

Jag pratade inte om vad du tyckte.
Det jag skrev om cymbalerna är bara vad jag tycker är rimligt.
Jag har aldrig trott att du skulle vilja att en cymbal är 10 cm eller 10 meter i ljudbilden.
Jag GISSAR att du liksom jag vill att instrumenten skall ha verklighetstrogna proportioner.

När spekulerade jag i dina preferenser

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"




OK, då är vi överens teoretiskt sett. vad det gäller preferenser.
Praktiskt, kan varken du eller jag veta om vi talar om samma sak, då vi inte känner varandra på "riktigt". Dom personer som jag känner och har varit hemma och lyssnat hos, vet jag vad dom talar om också.
Och där är det inte alltid, som preferenserna är dom samma trots att det kan låta så när vi skriver på detta forum.
Men i dom fallen förstår jag vad dom menar eftersom jag har hört deras anläggningar, och också hört deras förklaringar till varför dom föredrar ett ljudideal åt ena eller andra hållet.
Dig har jag lite svårare att förstå mig på eftersom du i ena fallet är en Krelldiggare. Men föredrar tydligen rörförstärkare.
Och det är 2 skilda skolor, vad det gäller ljud.
CH är Krellälskare och tror jag knappast skulle komma på tanken att gå över till rörljud. Hans och mitt ljudideal är inte riktigt lika.
Han vill ha bastrycket från en Krellförstärkare. Krellslam kallas det också. Och så har Krellarna en hög upplösning, men mina öron gillar inte detta. Jag ligger nog någonstans mittemellan rör och Krell i ljudideal. Mark Levinson och även nu sedan jag har provat ett par Advantage S250X (alltså en specialvariant av S250) ligger någonstans där. Jag har förresten bestämt mig för dessa Advantage monoblock som jag ska köpa framöver. Ägaren ska köpa Advantage nya värstingblock som kanske hinner med till Arkenmässan.


Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/22 :  01:15:51  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Jorma!

Intressant detta med rör versus transistor. Tack för passningen
Sanningen är att jag faktiskt har ett rörslutsteg och ett transistorsteg. Båda av egen konstruktion. Jobbar på ett nytt transistorsteg nu. Det går lite segt, men ska sätta fart nu. Har haft lite annat att göra. Det vore skönt att slippa rören på sätt och vis. Rör är dyra och behöver bytas lite då och då. Men dom glöder mysigt

Jag har hört många säga att rörsteg präglas av "soft" bas och fadd diskant. Varken jag eller de som lyssnat hemma hos mig tycker att mitt rörsteg låter så. Snarare har några påpekat att diskantåtergivning är av välupplöst mm. Hade jag bott i götet hade du fått låna den en helg för provlyssning.
Jämför jag med mitt transistorsteg så är basen mer artikulerad i transistorsteget, men diskanten sämre. Jag vill absolut inte generalisera och påstå att detta är sant för alla rör resp. transistorsteg.

Krell tycker jag är itressant på många sätt. Först och främst är det bra apparater. Dessutom är Krell väldigt välkonstruerade och välbyggda prylar. Inget hokus-pokus. En mer sentimental förklaring till min Krell-förtjusning är kanske att KSA100 bjöd på min första riktiga ljudupplevelse på en mässa. Jag blev så imponerad att jag sedan fixade kopplingsschema till den. Där tog elektronikintresset fart med besked! Idag kanske jag inte är lika imponerad av kretsarkitekturen som jag var under glansdagarna på mopeden

En förklaring till "rörljudet" är att rörsteg ofta har mycket högre utgångsimpedans än transistorsteg. Rörsteget "Morello Jazzmaster" har en utgångsimpedans på 1.1 ohm. Iofs. ganska lågt för att vara rör, ehuru avsevärt mer än Krell eller motsv.

Jag har hört många fina ttransistorsteg också. Morello är alltså ingen rör-frälst typ
En god vän hade ett Classé Omega förut. Där kan vi snacka om klös och upplösning.

Det är kul att Advantage, dvs svensk hifi, går framåt.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:18:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Nog fan ligger det en plastslang innanför skärmen!!! Att det ligger en PVC-isolering utanför skärmen som har till uppgift att skydda skärmen samt att stabilisera den är väl så uppenbart att vem som helst kan se det. Jag begriper vad som är utanför eller innanför skärmen. Tror Nagref att jag är en idiot?


Jag förnekade inte att det ligger en plastslang innanför skärmen.

quote:
Innaför så ligger där någon polyeten eller liknande.

Det avsåg alltså den slang som du frågade om vad den bestod av.

Jag trodde inte att du var en idiot. Det är bara jobbigt och gå omkring att tycka att människor är idioter och så jobbiga saker försöker jag undvika.

I retrospektiv så tycker jag däremot att din fråga är lite underligt formulerad. När Morello har berättat att spiralen består av polyeten och att det allmänt har framgått att att höljet var av PVC och att du tydligen har kollat på kabeln och sett slangen som skärmen ligger utanför...

quote:
Innaför skärmen ligger en plastslang av PVC?


Jag är kanske konstigt funtad men när jag jämför detta tre material (ytterhölje, slang och spiral) så tycker jag nog att innerslangen liknar mer spiralen än PVC-höljet när det gäller materialet.


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  15:35:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S´s alla S-grisar!!


Man ska ju inte använda RG62:an utav stål juuuh, utan istället tar man den i
blank-koppar¨... såklarrtt. Om man nu ändå är ute efter bra men ej till audio
"bransch-trogen"-kabel, varför då nöja sig med RG62:an?? Införskaffa istället

Belden 89259:

-med isolering/mantel i Teflon©, för 56kr/m hos: http://www.cabletronic.se/index2.html


-eller för de som är "nere" med lååg kapacitans så,-
Alpha Wire 6072C


, à 28,5 pF/m, med isolering i PP och 2st par 1×0,64mm-ledare i förtent koppar
för 27kr/m hos: http://www.elfa.se/se/


,eller för er med förkärlek till "Anakondan´s" förföriska macho grovlek finns
det ex,- varianter som dessa:


V-#1:



V-#2:



,-på tjocklekar överstigande 20mm.





Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/22 15:41:3
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/22 :  16:55:58  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej S´s alla S-grisar!!

Man ska ju inte använda RG62:an utav stål juuuh, utan istället tar man den i blank-koppar¨... såklarrtt.



Kloka ord! Men är det verkligen så att någon, på riktigt, kan höra inverkan av stålkärnan?

Jag är helt på det klara med att många "känner en olust" inför den, en rädsla (det okända är det mest skrämmande) men jag har inte träffat någon som faktiskt kunnat påvisa att den ger några hörbara effekter, mig själv inräknad.

Jag är dock själv en person som tycker att det är trivsammare att veta att risken inte finns. Använder således en specialversion av RG62 med ren OFC i ledaren och ultralåg kapacitans (<39 pF/m!). Tycker dock att man i diskussionerna bör hålla isär var man väljer "för säkerhets skull" och vad som är hörbart.

"Försäkerhetsskullskänslan" kan förvisso ge mer upplevt välljud eftersom man trivs bättre när man tror på komponenterna, men det betyder inte att sakerna bör blandas samman, det riskerar bara att bromsa utvecklingen. Ett fenomen vi tyvärr sett alltför mycket av i audiobranschen. Verifierade hörbarheter behandlas likadant som vilkasomhelst rapporterade uppfattningar av hur något låter, och till sist försvinner alla möjligheter till verkliga framgångar i det allmänna bruset.

quote:

Om man nu ändå är ute efter bra men ej till audio
"bransch-trogen"-kabel, varför då nöja sig med RG62:an??...

...-eller för de som är "nere" med lååg kapacitans så,-
Alpha Wire 6072C


, à 28,5 pF/m, med isolering i PP och 2st par 1×0,64mm-ledare i förtent koppar
för 27kr/m hos: http://www.elfa.se/se/

Mvh A.



Vill bara försiktigt påpeka att man inte skall blanda ihop kapacitans och kapacitans. På en balanserad kabel anger man inte kapacitansen från ledare till jord, utan från ledare till ledare! Denna är ofta knappt hälften så stor som det till skärmen. Skall man vara säker på att en balanserad kabel inte är sämre kapcitivt måste den därför vara "dubbelt så lågkapacitic". 28,5 pF är alltså bara sisådär halva kabelns kapacitans och skall alltså jämföras med en obalaserad kabel på runt 57 pF/m, vilket inte är imponerande jämfört med en luftig RG62a. Bara så inte äpplen jämförs med päron alltså.

Vh, Ing. Öhman


PS. Poängen med RG62 är inte att det är en "bra men ej till audio
"bransch-trogen"-kabel". Poängen med den är att den har en unikt låg färgning och bevarar därför musiksignalen fantastiskt intakt.

Vilken bransch den är "trogen" spelar ingen roll, för någon annan än möjligen just hifi-branschen som ju (hittills) förlorat försäljning av ormoljekablar för åtskilliga miljoner kronor till tillverkarna av RG62.

Men vad spelar det för roll? Det viktiga är ju hur stor musiklyssnarglädje folk får.
DS.


Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/23 17:27:3
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  21:17:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ö!


Fn också, A visste att AW-6072´s k var för bra( låg) för att vara sann.
Det med,- ej till audio-bransch trogen kabel, var bara ett sätt att särskilja
de kablar som själva hävdar( ??, hmmm;) att de är audiofila ifrån de som
"bara" är bra. Kablar som är "audio" väljs redan i ett initialskede bort, då
enbart extrem "overkill" är tillräckligt bra för A.

Träffande beskrivning av "Försäkerhetsskullskänslan" och kul att
åtminstone, 1st person( galning?, ed ;) förutom A tänker sådana tankar( som A( tänker, ed)).


Sist och minst, A trodde att RG62(stål-v) var en stål-kabel med ett
ytskickt av koppar?, men detta är inte korrekt?( A menar fel; ed)??
Om det är så?( mkt stål, ed) så undrar A: är stål, rent "audio-mässigt" ett fullgott alternativ till koppar??



Mvh A
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:43:57  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Kloka ord! Men är det verkligen så att någon, på riktigt, kan höra inverkan av stålkärnan?

Jag är helt på det klara med att många "känner en olust" inför den, en rädsla (det okända är det mest skrämmande) men jag har inte träffat någon som faktiskt kunnat påvisa att den ger några hörbara effekter, mig själv inräknad.




Hej Ingvar!
Risch har ju under kontrollerade test jämfört olika material och han rekommenderar ju att man inte använder stålkärna.

Fast om du träffat honom vet ju inte jag....


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/23 :  17:58:40  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

quote:

Kloka ord! Men är det verkligen så att någon, på riktigt, kan höra inverkan av stålkärnan?

Jag är helt på det klara med att många "känner en olust" inför den, en rädsla (det okända är det mest skrämmande) men jag har inte träffat någon som faktiskt kunnat påvisa att den ger några hörbara effekter, mig själv inräknad.



Hej Ingvar!
Risch har ju under kontrollerade test jämfört olika material och han rekommenderar ju att man inte använder stålkärna.

Fast om du träffat honom vet ju inte jag....

Mvh/Mats



Om man skulle följa alla rekommendationer i det här branschen skulle man vara ganska illa ute om det är en god musikåtergivning man söker!

Det finns dom som rekommenderar att man skall smörja in proppskåpet med kräm, måla CD-skivkanterna gröna, sätta säkerhetsnålar i gardinerna och sätta elklämmor på elementen och lägga stenar på apparaterna, frysa in sin CD-skivor, ha aluminiumfolie på huvudet (vilket faktiskt ger klart hörbara effekter på riktigt ) och så vidare. Har denne Risch verkligen lyckats detektera skillnaden?

Jag ifrågasätter det inte, utan tycker bara det är rimligt att kräva endera ett utslagsgivande test eller en hållbar teori för att något kan påverka, innan det är meningsfullt att ta det i beaktande. Det finns ju så fantastiskt mycket meningsfulla (men bortglömda) saker som verkligen kan påverka ljudåtergivningen positivt som man kan ägna sig åt istället.

Dessutom är det ju så att de flesta "audiointerconnectkablar" har förvrängningar som i tillräckligt svåra situationer faktiskt är hörbara. Det verkar då klokt att prioritera att undvika dessa hörbara fel - alltså undvika flerkardeliga kablar, högkapacitiva kablar, oskärmade kablar, mm.

Om det sedan är så att en kabel som är enkardelig, lågkapacitiv, skärmad och faktiskt gått igenom enormt många lyssningstester utan att något lyckats detektera dess färgningar, då kan det tyckas vara lite överkurs om den har en stålkärna eller ej. Men självklart är det klokt att välja bort den om man hittar en stålkärnafri variant, inte annat för känslan.

Vh, Ing. Öhman

PS. Bara så att ingen tror att jag anser något annat: Järn kan absolut vara degraderande om det hamnar på fel ställe!

Jag rekommenderar alla att undvika interna kabeldragningar där en musiksignal går i kabel utan skärm i närheten av en järnplåt. Sådant ger åtminstone 100 ggr högre förvrängning än en RG62-kabel med järnkärna. Det vill säga 100 ggr mer än de minsta nivåer jag kan mäta, eftersom jag inte kan mäta någon förvränging överhuvudtaget från RG62! Problemen från kretskort som ligger bara någon mm från en järnplåt är tyvärr nästan omöjliga att åtgärna.

Detta är bara ett litet tips på saker man kan ägna energi åt att undvika/åtgärda, som är minst 100 ggr viktigare de potentiella felen hos RG62. Jag har dragit om det interna kabaget i många olika apparater och där kan man tala om förbättringar! Vissa apparater är dock problemfria redan från början, men långt ifrån alla.

Speciellt skrämmande exempel har jag stött på i vissa "High End-apparater". Så skrämmande att man undrar om det enda som varit "High End" hos tillverkaren är inkompetensnivån, ambitionsnivån och priset...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:05:06  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej Jorma!

Är precis hemkommen, annars hade jag hängt på dörren.

Vilket digitalt interface använde ni?
Med dCS rakt igenom, är det viktigt att man programmerar in vilken apparat som skall stå för "masterclock", annars blir det fel.
Kan tänka mig att det inte är helt lätt att synca en Elgar med icke dCS-utrustning.
Kompisen använde ett tag en Wadia 7 Transport till sina tidigare Purcell/Delius och det var inte inställt i en handvändning.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:59:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:



Hej Jorma!

Är precis hemkommen, annars hade jag hängt på dörren.

Vilket digitalt interface använde ni?
Med dCS rakt igenom, är det viktigt att man programmerar in vilken apparat som skall stå för "masterclock", annars blir det fel.
Kan tänka mig att det inte är helt lätt att synca en Elgar med icke dCS-utrustning.
Kompisen använde ett tag en Wadia 7 Transport till sina tidigare Purcell/Delius och det var inte inställt i en handvändning.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Hejsan Timbre.
Jag vet inget om inställningarna. Det fanns ingen instruktionsbok.
Det är möjligt att Miles hade missat en inställning. Han har ringt mig efteråt och sagt att det fanns en omkopplare mellan narrow och wide som kan ha stått fel. Det kan också vara så att den helt enkelt inte passade ihop med S1.an.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:02:25  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Om man skulle följa alla rekommendationer i det här branschen skulle man vara ganska illa ute om det är en god musikåtergivning man söker!


Jepp, det gäller att sålla! Och lyssna själv allra mest förstås.
quote:

Det finns dom som rekommenderar att man skall smörja in proppskåpet med kräm, måla CD-skivkanterna gröna, sätta säkerhetsnålar i gardinerna och sätta elklämmor på elementen och lägga stenar på apparaterna, frysa in sin CD-skivor, ha aluminiumfolie på huvudet (vilket faktiskt ger klart hörbara effekter på riktigt ) och så vidare.


Det är väl Belt det där antar jag och det är ju ont om såna stollar. Moncrieff säljer ju någon olja till digitala kretsar också.....
quote:

Har denne Risch verkligen lyckats detektera skillnaden?
Jag ifrågasätter det inte, utan tycker bara det är rimligt att kräva endera ett utslagsgivande test eller en hållbar teori för att något kan påverka, innan det är meningsfullt att ta det i beaktande. Det finns ju så fantastiskt mycket meningsfulla (men bortglömda) saker som verkligen kan påverka ljudåtergivningen positivt som man kan ägna sig åt istället.


Han har lyssnat och jämfört kablar med liknande kapacitans, resistans och induktans. Det enda som har skiljt åt har varit material(dielektrum, solid vs. strandad och mantelns material.
Han har ägnat åratal till detta och använt öppna, blinda och dubbelblinda test som han sen fått ihop en egen testmetodik av som han redogjorde för på något AES-konvent(se tidigare länk, där står vilket).
Han rekommenderar att man använder ett tvinnat par(en solid och en strandad) och en skärm(endast ansluten i "cd-ändan") ovanpå detta. Jaja, kolla in den där länken tidigare så står det där(om du är intresserad).

quote:

Dessutom är det ju så att de flesta "audiointerconnectkablar" har förvrängningar som i tillräckligt svåra situationer faktiskt är hörbara. Det verkar då klokt att prioritera att undvika dessa hörbara fel - alltså undvika flerkardeliga kablar, högkapacitiva kablar, oskärmade kablar, mm.



Jag har mailväxlat lite med Empiricalaudio.com och dom anser att i 99% av fallen så är det viktigare att ha låg kapacitans(ca 10pF/m) än att ha en skärm. Jag har själv aldrig jämfört där det varit samma material för övrigt, så jag har ingen uppfattning.
Finns det något bra och enkelt sätt att testa om man har problem med RF upptagning i ICn? Jag har lite coax-kabel liggande, så jag tänkte prova några olika modeller och se "what´s what". (Dock måste jag släpa mig till Biltema och köpa billiga kontakter, så det kan ta allt från 1 dag till 1(+) år innan det blir gjort...).
Hur yttrar sig RF-problemen?


quote:

Om det sedan är så att en kabel som är enkardelig, lågkapacitiv, skärmad och faktiskt gått igenom enormt många lyssningstester utan att något lyckats detektera dess färgningar, då kan det tyckas vara lite överkurs om den har en stålkärna eller ej. Men självklart är det klokt att välja bort den om man hittar en stålkärnafri variant, inte annat för känslan.


Utan att blanda in F/E-tester, så vill jag bara tillägga att ALLT skall optimeras! Hörbart som ohörbart! För att låna ett citat från A, så: "egentligen spelar detta ingen roll då extrem overkill är:
"the name of the Game"".
Sen finns ju alltid chansen att jag skulle föredra t.ex en strandad ledare före en solid och då är ju inte jag mindre "kappvändare" än att jag använder den strandade! (Kungen är död! Leve kungen!)

quote:

Jag rekommenderar alla att undvika interna kabeldragningar där en musiksignal går i kabel utan skärm i närheten av en järnplåt.



Nån gång under höst/vinter skall jag bygga ett slutsteg(ett kit alltså, då jag inte har full koll på vad jag håller på med(angående hifi primärt, men det kan nog utvidgas...)), så då kommer jag behöva tips på hur det är lämpligt att dra internkablaget och även vilken typ av låda(material) man skall satsa på......
Återkommer när det blir dags för det!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:09:16  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Det är väl Belt det där antar jag och det är ju ont om såna stollar. Moncrieff säljer ju någon olja till digitala kretsar också.....


Det var Belt i ett par fall, de övriga var modernare avarter.

quote:

quote:

Har denne Risch verkligen lyckats detektera skillnaden?
Jag ifrågasätter det inte, utan tycker bara det är rimligt att kräva endera ett utslagsgivande test eller en hållbar teori för att något kan påverka.


Han har lyssnat och jämfört kablar med liknande kapacitans, resistans och induktans. Det enda som har skiljt åt har varit material(dielektrum, solid vs. strandad och mantelns material.
Han har ägnat åratal till detta och använt öppna, blinda och dubbelblinda test som han sen fått ihop en egen testmetodik av som han redogjorde för på något AES-konvent(se tidigare länk, där står vilket).
Han rekommenderar att man använder ett tvinnat par(en solid och en strandad) och en skärm (endast ansluten i "cd-ändan") ovanpå detta. Jaja, kolla in den där länken tidigare så står det där(om du är intresserad).



Snubben verkar ju helt yr. Jag är mycket, mycket skeptisk. idén att blanda en flerkardelig med en enkardeli ledare är ju rent komisk. Låt mig gissa - "blindtesterna" har han gjort alldeles för sig själv?

quote:

Jag har mailväxlat lite med Empiricalaudio.com och dom anser att i 99% av fallen så är det viktigare att ha låg kapacitans(ca 10pF/m) än att ha en skärm. Jag har själv aldrig jämfört där det varit samma material för övrigt, så jag har ingen uppfattning.



Den som anser att men i 99% av fallen ligger bättre till med en oskärmad kabel bor nog i ett grotta långt under jorden.

Eller också har "99% av fallen" undersökts med en och samma extremt välfiltrerade och tåliga elektronik. Nackdelen med sådan är att den undantagslöst låter så illa...

Man kan förvisso ganska lätt konstruera elektronik som tål enorm HF-instrålning, men konceptet är vansinnigt. Det är ju mycket vettigare att göra välljudande elektrnik, och sedan vidtaga åtgärder för att inte utsätta den för en massa HF. Annars är ju förutsättningarna för välljud körda redan från början.

quote:

Finns det något bra och enkelt sätt att testa om man har problem med RF upptagning i ICn? Jag har lite coax-kabel liggande, så jag tänkte prova några olika modeller och se "what´s what". (Dock måste jag släpa mig till Biltema och köpa billiga kontakter, så det kan ta allt från 1 dag till 1(+) år innan det blir gjort...).
Hur yttrar sig RF-problemen?



Om man utgår ifrån ingen RF, och sedan ökar nivån upp till den nivån då den utsatta elektroniken överstyr så brukar förloppet låta ungefär så här:

Ingen RF = perfekt (så bra som apparaten mäktar) ljudkvalitet.

Lite RF = reducerad ljudkvalitet - plattare grumligare ljud Kvinnokör eller stråkkör (1:a fiol i symfoniorkester t ex) låter sämst av allt. Alla verkar inte vara så känsliga för låga nivåer av instrålad RF dock, vissa tycker till och med att diskanten blir "mjukare och följsammare". Det gäller dock bara när "lätta ljud" spelas. Ingen tycker att förstafiolstämman i en symfoniorkester låter mjukare.

Mera RF = ytterligare försämring, även ljud i mellanregistret börjar bli obehagliga.

Mycket RF (men fortfarande inte så elektroniken överstyr i flankerna) = överlag en obehaglig ljudåtergivning. Allt låter tråkigt och hårt, grått och platt, men överdynamiskt och "anfallande". Det går fortfarande inte att sätta fingret på vad som är fel, men allting man spelar låter obehagligt, och man vill helst sätta av.

Så mycket RF att överstyrning i elektroniken börjar ske = direkt hörbara effekter av RF, även utan musiksignal. I en del fall hör man bara en ökad brusnivå eller susljud, ibland hör man faktiskt "radioljud" direkt. AM-störningar har mer tendens att höras som radioljud än FM-störningar.

Man skulle kunna säga att felen från SACD motsvarar de lägre nivåerna av RF-instrålning (även om de låter ganska annorlunda) såtillvida att de inte innehåller några separat hörbara missljud, bara sådana som hörs som en nedsmutsning av musiksignalen.

quote:

Utan att blanda in F/E-tester, så vill jag bara tillägga att ALLT skall optimeras! Hörbart som ohörbart! För att låna ett citat från A, så: "egentligen spelar detta ingen roll då extrem overkill är:
"the name of the Game"". Sen finns ju alltid chansen att jag skulle föredra t.ex en strandad ledare före en solid och då är ju inte jag mindre "kappvändare" än att jag använder den strandade! (Kungen är död! Leve kungen!)



Självklart kan man ägna energi åt att åtgärda fel även långt under hörseltröskeln, summeras felen kan de ju bli hörbara. Detta har omskrivit i MoLt många gånger.

Men vad som är osunt är att stirra sig blind på ett fel som ligger långt under hörseltröskeln, eller kanske inte finns alls, trots att anläggningen har andra fel som är 10 000 ggr större. Det ger så att säga inga verklig framsteg. Annat än för den som tycker att det är roligt att pilla med anläggningen. HiFi-handalren som får sälja lite rip off-produkter med hög marginal blir förstås glad också.

quote:

quote:

Jag rekommenderar alla att undvika interna kabeldragningar där en musiksignal går i kabel utan skärm i närheten av en järnplåt.



Nån gång under höst/vinter skall jag bygga ett slutsteg(ett kit alltså, då jag inte har full koll på vad jag håller på med(angående hifi primärt, men det kan nog utvidgas...)), så då kommer jag behöva tips på hur det är lämpligt att dra internkablaget och även vilken typ av låda(material) man skall satsa på......
Återkommer när det blir dags för det!

Mvh/Mats



Lycka till med slutsteget!

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:17:25  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag är mycket, mycket skeptisk. idén att blanda en flerkardelig med en enkardelig ledare är ju rent komisk.



Varför skulle detta vara dåligt? (Eller menar du bara att det är meningslöst)
På sätt och vis kan man ju säga att RG62 är en kombo av solid och mångtrådig.

quote:
Men vad som är osunt är att stirra sig blind på ett fel som ligger långt under hörseltröskeln, eller kanske inte finns alls, trots att anläggningen har andra fel som är 10 000 ggr större. Det ger så att säga inga verklig framsteg. Annat än för den som tycker att det är roligt att pilla med anläggningen.


Ja, jag tycker ju att en del saker är rätt kul att pilla med, men det innebär ju inte med automatik att jag skulle vara så rubbad att jag får för mig att signalkablar skulle vara viktigare än högtalarna!
Dock går det till så att jag försöker optimera saker där jag för tillfället håller på och pillar! Om jag skall fixa signalkablar så är det viktigare att få dom "rätt", än att fundera på om jag inte skall bygga mer tubetraps. En sak i taget liksom.



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:21:36  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

quote:

Jag är mycket, mycket skeptisk. idén att blanda en flerkardelig med en enkardelig ledare är ju rent komisk.



Varför skulle detta vara dåligt? (Eller menar du bara att det är meningslöst)
På sätt och vis kan man ju säga att RG62 är en kombo av solid och mångtrådig.



Det är den inte för att det är bra ljudmässigt, det är för att det skall gå att böja den! Dock är skärmen ganska mycket tjockare kopparareamässigt, så flerkardeligheten är inget stort problem. Det vore bättre dock om skärmen kunde bytas mot en "larvslang", alltså en sådan där michelingubbeliknande tät solig koppar hylsa (som medger viss rörelse).

Dock bör man inte förlora perspektivet - och sila mygg men svälja kardeler, förlåt, kameler.

Skärmen är tillräckligt problemfri på RG62. Det vore bättre om den vore förtennad dock. Ur tvärimpedansmodulationssynpunkt. Man skulle kunna tänka sig en folie innanför skärmen också.

quote:

quote:

...men vad som är osunt är att stirra sig blind på ett fel som ligger långt under hörseltröskeln, eller kanske inte finns alls, trots att anläggningen har andra fel som är 10 000 ggr större. Det ger så att säga inga verklig framsteg. Annat än för den som tycker att det är roligt att pilla med anläggningen.

/iö



Ja, jag tycker ju att en del saker är rätt kul att pilla med, men det innebär ju inte med automatik att jag skulle vara så rubbad att jag får för mig att signalkablar skulle vara viktigare än högtalarna!
Dock går det till så att jag försöker optimera saker där jag för tillfället håller på och pillar! Om jag skall fixa signalkablar så är det viktigare att få dom "rätt", än att fundera på om jag inte skall bygga mer tubetraps. En sak i taget liksom.


Mvh/Mats



Klokt tänkt, förutsatt att man blir färdig med myggsilningen nån gång och kan ge sig på kamelerna innan man är så gammal att man inte hör skillnaden eller hinner dö... Då är ju allt pill med myggen liksom bortkastat.

Man hann aldrig lyssna på den musiken som var själva incitamentet till hobbyn.

Jag vet folk som hunnit fylla 50 men som fortfarande inte hunnit ens till myggorna! De håller på för fullt med att sila bort flix (en genomskinlig, ljudlös, viktlös och mikroskåpiskt liten insekt som vetenskapen inte hittat ännu).

Vh, ing. Öhman

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/29 15:23:3
Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:35:23  Show Profile Send haley a Private Message
Helt off topic...

Du har fått mail Öhman.



Vh, Haley
----------
Anything worth doing, is worth doing righ
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000