HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp. Min usb-disk har börjat kracha :(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/16 :  21:16:40  Show Profile Send dwain a Private Message
Har en st 500gbs musik disk med sammanlagt kanske 90 000 låtar och nu så när jag skulle föra över denna musik till en större disk så kopierar den bara små mängder och sen så låser den sig. Vad ska jag göra?
Jag kör enbart musik via datorn och all musik är från polare vars skivor jag rippat och från människor jag stött på. Har sammlat ivrigt i snart 8år och allt är på väg väck.

Det roliga är att jag normalt sett har en backupp disk på det mesta men den har jag formaterat och stoppat annat på nu när jag fick den nya disken som jag ska ha som huvud-disk till musiken

Varför händer detta just nu. Denna dag har varit urusel först begravning för min farmor och sen detta

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/07/16 :  21:25:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Känner nästan igen det där..Har du möjlighet att testa USB disken på annan dator?Eller annan USB port?Jag får lov att köra min på laptoppen för att den inte ska låsa sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/16 :  21:28:25  Show Profile Send dwain a Private Message
Oj så fort man får svar helt underbart

Japps det har jag prövat har både prövat laptopen och den stationära. Nu har jag tagit ut disken ur usbdockan och stoppat den i den stationära och kör det innbyggda programet i xp för att felsöka den och reparera.

Dör disken så kommer det kännas väldigt surt får jag säga.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/07/16 :  21:36:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,efter ett par krascher lär man sig värdet av backup.
Har numera 2 extra HD backup..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/07/17 :  00:25:22  Show Profile Send ryst a Private Message
urk för usb-diskar.
Vågar nästan påstå att alla för konsumentmarknaden är värdelösa. Har själv haft 3st 600GB som gått i drickat. Kan iofs ha blivit bättre men tittar man i specen för IDE-diskar så har de bara en garanterad drifttid på 7h/dag. SATA2/SCSI har som sagt bättre drifttid.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/07/17 :  08:04:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har två Samsung Xtend, en på 500 och en på 300gb och de funkar felfritt båda två. Nu står de iofs inte på dygnet runt utan oftast bara när jag använder dem. Min nätverksdisk från LaCie som används för att streama musik har dock rasat två ggr sedan i höstas.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/07/17 :  09:35:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Skaffa en server med speglade diskar, betydligt snabbare och säkrare en dom här USB/network diskarna. Kommer bara använda USB/Networkdisken för backup.



HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/17 :  11:02:23  Show Profile Send Lovan a Private Message
ryst: Det är olika klassificeringar på SATA också. Dom vanliga modellerna är också speccade till 7-8h/dag.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/17 :  23:57:45  Show Profile Send dwain a Private Message
det verkar klara sig nu nästan hela arkivet har jag fått över på den nya. Ska köpa en terrabyte till så jag kan har en riktig backup om något skulle hända

den disken jag har nu som är på en terrabyte är en lacie och med fläkt i. DIsken blir aldrig varm men låter ganska mkt den ger jag ca 1500kr för på jobbet. Ska man köpa en likadan till eller något annat?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000