HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 WLM Klon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/14 :  00:36:07  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag fick efter några goda råd här på forumet möjlighet att provlyssna en otroligt välljudande högtalare. WLM Diva.

Den står som nummer 1 nu på inköpslistan och elektroniken för att spela med dessa är redan på plats.

En sak jag grämer mig över är att de inte alls ser bra ut som möbel och att träslagen är svåra att matcha till något alls i lägenheten, något man gärna önskar sig inför ett 30000:- inköp.

Konstruktionen dock verkar (från utsidan) se väldigt enkel ut.

Jag har noterat att det byggs kloner av exempelvis ProAc, så min fråga är om någon på forumet har kännedom hurvida det finns element och specifikationer att tillgå för att bygga en egen klon av WLM Diva för att kunna välja egna träslag och egen utformning på kabinettets utsida? Men med samma funktion hos lådan och samma bestyckning!

Jag gissar dock att det kan bli problem med tanke på diskantkontrollen. Kanske är även elementet en helt egen speciallösning för endast deras produkter? Det vore närmast gräsligt att köpa ett par för att slakta dem och bygga nya kabinett ;-)

Någon som har idéer?

//K

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/07/14 :  02:39:30  Show Profile Send forken a Private Message
Smidigast är nog att köpa ett par beggade högtalare som du plockar filter, element samt terminaler. Skulle du ej bli nöjd med ditt bygge så kan du montera ihop högtalaren i orginallådorna och sälja dem vidare med en mindre förlust.

Ifall träslagen endast är problemet så löser du det enkelt genom att lägga en custom order.

Edited by - forken on 2008/07/14 21:41:05
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/14 :  07:13:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att du måste fixa en korrigering för basen med, utan den boxen får man inte mycket bas i lådorna. Huruvida elementen är "fixade" vill jag inte sia om.

Hade jag haft kunnandet så hade jag istället fixat en klon av någon av dom större modellerna som nyttjar PAC. Fast att hitta diskanter som tål att delas lågt o att få rätt vinkel på dom är nog inget man bara gör rätt upp o ner. Just att delningen är låg (runt 800Hz) är ett av kraven WLM hade när dom designade PAC. Vad jag har förstått så är diskantena i PAC Japanska (?)
Att bygga talare med aktivtfilter/justering är i vilket fall som väldigt vettigt i mina ögon.

Som WLM ägare kan jag inte prata nog om dom o just den ljudbilden/fasäkteheten man får med PAC är ruggig !!
Varför inte klona en Duo sub med ?
Även där nyttjas lite udda kopplingar o tänkande.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/07/14 :  09:23:36  Show Profile Send everwake a Private Message
Hmmm...känner igen mig

att klona en wlm diva är inte helt lätt eftersom elementen som sitter i är ordentligt modifierade från fabrik och inte går att köpa löst, däremot kan man ju bygga något som är lika bra.

har forskat och simulerat en hel del på senaste tiden just med avsikt att bygga en "klon" av Diva floorstander, skulle föredragit monitor, men golvaren är lättare att få till bra bas i utan aktiv kompensation.
Tanken var att få den i samma ljusa ek som alla trämöbler jag har i vardagsrummet. (Det går ju förvisso att specialbeställa vilket träslag som helst, men just eftersom den är så enkel tar det emot
)

Diskanten är det stora problemet med att kopiera en diva, har hittat mig fram till BMS 4552ND eller Radian 475 som alternativ...tyvärr är ingen av dem direkt lätt att få tag i...kostar runt 2' styck

till diskanten krävs en adapter för skruvfattning, inte helt enkelt att hitta en som matchar, selenium eller PAudio får man testa

basen är eminence beta 10cx, kostar 6-700 styck

I övrigt är det inga direkta svårigheter, enkla filter, diskantkontrollen är en vanlig L-pad, sen en 4-kantig lådda med stag i massivträ

en PAC eller superPAC som i de större är knappast någon idé att fundera på som DIY

tyvärr är en lokal lämplig för snickeri något jag saknar, så just nu ligger det hela på is till efter semestrarna när jag kan få en snickare att bygga en protoyplåda att mäta upp.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/14 :  10:28:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan mäta upp vinklarna dom nyttjar o rita av jiggen man nyttjar för att få rätt vinkel om nån vill

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/07/14 :  13:11:02  Show Profile Send everwake a Private Message
Jag har en bättre idé tag en morakniv och poppa av locket på PAC-tweetern, plocka ur innehållet och mät upp, glöm inte att mäta strålningsmönstret från 800Hz och upp för diskanterna

misslyckas man, kan man ju alltid köpa en ny för endast 25Kkr...

Tror nog att PAC'en är lite knepig som diy, oas finns det ju dem som grejat värre saker t.ex. http://www.humblehomemadehifi.com/Humble_Statement.html - klarar man det där, borde en PAC inte vara omöjligt...
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/14 :  13:36:48  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag skämdes lite att starta den här tråden, eftersom det är i min mening lite fusk att ha en klon av något som är så akustiskt fulländat som en WLM. Men Vaför har de inte gjort en design som smälter in i ett normalt vardagsrum lite bättre?

Högtalare är ju helt fantasisk på alla andra punkter.

Jag förstod nästan att det skulle bli en del problem just med filterdelen. Det är väldigt synd, självaste basboxen/kontrollern kan man ju köpa separat annars. Tror den går på 7000:-, den ingår som inte när man köper högtalarna men är nästan ett måste som någon påpekade, om man vill ha en trevlig botten.

Hur är det med er som köpt, vänjer man sig efter ett tag? Jag kan inte direkt påstå att Cayin förstärkaren som står här är någon skönhet heller med sina 300B rör som sticker upp som glödlampor. Jag gillar enkel kromlös design som Primare. Kanske fult och fult går bra ihop =)

//K




Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/14 :  13:39:02  Show Profile Send kebarb a Private Message
Bra idé där om utbyteselement, men jag skulle tro att de vill att man skickar in originalelementen efter utbytet, eller?

Dessutom behövs ju filterdelen!
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/14 :  13:45:58  Show Profile Send kebarb a Private Message
Intressant dära att det finns fler som intresserar sig för ett klonbygge.

Om det går att få till något som låter likvärdigt så är komponenterna inte så viktiga för mig, dvs vad det står på elementen. Men jag kan anta att de som sitter i Diva är utvalda med omsorg!

Vad gäller disignen så vill jag kunna vara lite mer fri, dvs inte ha ett fyrkantigt kabinett utan bara mäta upp innervolymen och sedan göra en helt fri design men med samma princip hos lådan.

Att bygga den golvstående modellen för att få mer djupbas vore en riktigt bra idé om man kan komma kring behovet av baskontrollern, då har man ju dessutom sparat lite pengar!

Jag gillade att ha baskontrollern halvvägs upp på max. Diskanterna gillade jag också att ha något hissade, även fast det är just diskantområdet jag stör mig aldra mest på hos alla andra högtalare jag provlyssnat! Förstår inte hur de har lyckats med denna burk.

Om du ämnar bygga något seriöst, så vill jag lyssna. Låter det lika bra så vill jag också bygga!

//K
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/07/14 :  14:01:13  Show Profile Send everwake a Private Message
Edit: eftersom vi skrev samtidigt editerar jag om.

Det enda problemet jag egentligen har kvar att lösa innan jag kan börja testa är just adaptern för diskanten, hittar jag ett par olika får jag väl i värsta fall köpa en av varje och testa.

Nu kommer ju mitt lilla projekt att ta tid, lär inte börja några mätningar eller tester förrän i höst, och räknar inte med att vara klar i år (tid och plats är bristvaror)

edit: nettovolymen för diva monitor är 29L, 60L för floorstander

Hade jag däremot haft 30-40' att lägga på högtalare, hade jag beställt ett par Diva Monitor i ek-finish för länge sen, men om jag kan bygga ett par för ca 7' som är 95% så är jag mer än nöjd.
Är ju inte ens omöjligt att få något som är bättre genom att t.ex. bygga lådan bättre och använda en bättre diskant som utgångspunkt.
Att både eminence och Zu Audio använder apt50-diskanten är nog mer en kostnadsfråga, den kostar ca 300kr, jämfört med runt 2-2.5' för Radian, BMS och Beyma

Om du älskar ljudet i WLM diva, men vill bygga någonting själv kan ju ett besök på hawthorne audio kanske vara aktuellt, de använder samma element, fast anpassade för öppen baffel, finns även som 15" med radian-diskant.
tyvärr har jag själv inte tillräckligt med utrymme till bakre vägg för att öppen baffel ska vara aktuellt.

Edited by - everwake on 2008/07/14 14:06:07
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/14 :  19:00:53  Show Profile Send Lech a Private Message
Verkar som en DIY tråd eller har jag fel ???

Lycka till

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/14 :  19:26:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Verkar som en DIY tråd eller har jag fel ???




Jo det ser så ut .

Så vi fortsätter på Teknik/DIY..

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/07/15 :  08:39:22  Show Profile Send U1 a Private Message
Detta var intressant! Jag har lyssnat en del på WLM och gillar dem starkt. Jag ska kuta över till Johan B och försöka mäta övertala honom att skruva sönder dem Jag kan mäta porten iaf.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/16 :  20:42:45  Show Profile Send kebarb a Private Message
Det vore ohyggligt trevligt om vi kunde sätta ihop ett eget WLM kit med delarna!

Det kan bli en bra vintersyssla med snickeri i verkstaden!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000