Author |
Topic |
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 16:28:00
|
Jag är nästan 100 på att förstärkaren var avstängd när det hände, samt att jag låg och sov... Röret har alltså spruckit lite, så att vacumet försvann, sen blev det vitt? Det är inte någon större skada skedd egentligen, jag har några ecc81 att byta ut mot...
Vad sjutton är det som har hänt? Jag söker en naturlig förklaring
|
Olle Norell |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 16:34:40
|
glas spricker ju när det skiftar i temperatur snabbt, hade du ett fönster öppet direkt efter du spelade? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 17:03:20
|
Lite på glänt var det nog, fast inte så det blåste direkt. Det var en varm och vindstilla sommardag...
Kan det vara så att röret kyldes ner för fort när jag slog av? |
Olle Norell |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 22:17:29
|
Nä det kan vara enklare än så, röret-glaset kan helt enkelt vara försett med spänningar så att vid upphettning och kylning så spricker det eller så kan det helt enkelt åkt i golvet och fått en skada som man inte ser. Det tror jag i alla fall.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 00:33:13
|
Okej, det låter iallfall som att om jag byter rör så löser det sig |
Olle Norell |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 13:30:54
|
Detta med "materialspänningar" är en vetenskap för sig. Ibland vill man ha dom så stora som det bara går att få. Och ibland tvärt om. Det är inte av-kylningshastigheten/uppvärmings hastigheten som är problemet. Utan det är den ojämna av/uppvärmningen som är boven i dramat. quote: röret-glaset kan helt enkelt vara försett med spänningar
Jo exakt som Anders säger. Här börjar det, i tillverkningen.
Men sen kan man själv påverka "jämnheten" i uppvärming och av-kylning. Yttlighetsfallen är att stoppa in "stärkaren" i frysboxen. (max ojämn avkylning). Jämnast av-kylning sår man nog on man sätter in Din "läckra åttkanting" i en uppvärmd ugn. En gång i timmen vrider man ner temperaturen 25-50 grader tills man når rumstemp.
Lite extremt kanske. Men det det begriper Ni också utan att jag behöver "skriva det på Era näsor".
Kontentan; hög avkylinghastihet -> ökade inre spänningar. Vill man fördjupa sig i ämnet sak man studera materialets "värmeledingsegenskaper". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/12 13:32:57 |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/14 : 14:05:30
|
Okej tack!
Jag har bytt rör nu och allt funkar igen |
Olle Norell |