HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trasigt rör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/11 :  16:28:00  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message


Jag är nästan 100 på att förstärkaren var avstängd när det hände, samt att jag låg och sov...
Röret har alltså spruckit lite, så att vacumet försvann, sen blev det vitt?
Det är inte någon större skada skedd egentligen, jag har några ecc81 att byta ut mot...

Vad sjutton är det som har hänt? Jag söker en naturlig förklaring


Olle Norell

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/11 :  16:34:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
glas spricker ju när det skiftar i temperatur snabbt, hade du ett fönster öppet direkt efter du spelade?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/11 :  17:03:20  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Lite på glänt var det nog, fast inte så det blåste direkt.
Det var en varm och vindstilla sommardag...

Kan det vara så att röret kyldes ner för fort när jag slog av?

Olle Norell
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/07/11 :  22:17:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nä det kan vara enklare än så, röret-glaset kan helt enkelt vara försett med spänningar så att vid upphettning och kylning så spricker det eller så kan det helt enkelt åkt i golvet och fått en skada som man inte ser. Det tror jag i alla fall.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/12 :  00:33:13  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Okej, det låter iallfall som att om jag byter rör så löser det sig

Olle Norell
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/12 :  13:30:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Detta med "materialspänningar" är en vetenskap för sig. Ibland vill man ha dom så stora som det bara går att få. Och ibland tvärt om.
Det är inte av-kylningshastigheten/uppvärmings hastigheten som är problemet. Utan det är den ojämna av/uppvärmningen som är boven i dramat.
quote:
röret-glaset kan helt enkelt vara försett med spänningar


Jo exakt som Anders säger. Här börjar det, i tillverkningen.

Men sen kan man själv påverka "jämnheten" i uppvärming och av-kylning.
Yttlighetsfallen är att stoppa in "stärkaren" i frysboxen. (max ojämn avkylning).
Jämnast av-kylning sår man nog on man sätter in Din "läckra åttkanting" i en uppvärmd ugn. En gång i timmen vrider man ner temperaturen 25-50 grader tills man når rumstemp.

Lite extremt kanske. Men det det begriper Ni också utan att jag behöver "skriva det på Era näsor".

Kontentan; hög avkylinghastihet -> ökade inre spänningar.
Vill man fördjupa sig i ämnet sak man studera materialets "värmeledingsegenskaper".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/12 13:32:57
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/14 :  14:05:30  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Okej tack!

Jag har bytt rör nu och allt funkar igen

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000