HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell FPB 450Mcx
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:56:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Björn har fått hem sina nya Krellar, FPB 450Mcx.
Och det lilla jag hann lyssna på dom häromdagen, så lät det helt annorlunda hemma hos honom, jämfört med det jag har hört tidigare, med Advantage S250 och Gamut D200.
Gamuten spelar lite mörkare i klangen jämfört med S250, och vilken av dessa som spelar bäst är en smaksak, men Krellarna ligger i en helt annan klass.
Totalkontroll över högtalarna, med som det känns obegränsat med kraft, samtidigt som allt låter mycket mjukare men mer detaljerat.
Och detta efter bara 6 dagars inspelningstid.
Men det är en viss skillnad i effekt och pris också.
900W med Wilsons 4 ohms Watt Puppy 6.
Det var så stor skillnad att en låt med Red Mitchell, kände jag igen men ändå inte!!
Jag har den hemma och kände igen den på melodin på solot, men undrade om detta var en annan inspelning? Men det var samma skiva, och samma inspelning. Det är fantastiskt att en förstärkare kan göra så mycket på hur man upplever ljudet.






Jorm

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  01:03:42  Show Profile Send Morello a Private Message
God Krell

Kul att Krell lät fint!

Att döma av den stora skillnaden så torde de andra förstärkarna färga enormt om vi antar** att Krellen är transparant.


** kan naturligtvis vara ett helt felaktigt antagande. Eftersom jag har en viss böjelse för Krell, så hoppas jag att det var rimligt.


mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  01:10:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har testat 300 iL hemma, och i jämförelse med min Mark Levinson 383, kom den till korta. Så då måste den färga enormt i denna jämförelse. Dessa FPB 450 Mcx kostár dock en aning mer - 280000 kr.
Och då kan man kanske begära lite mer. I en jämförelse kostar Advantage S250 60000 kr och Gamuten ligger strax under detta i pris.
You get what you pay for gäller även förstärkare!!!

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  01:31:25  Show Profile Send Morello a Private Message
God Krell

280 kakor är en slant. Krell satte prisnivån högt från början. Jag vill minnas att det tämligen enkla slusteget KSA100 kostade cirka 20 tusen 1981. Det var en rejäl slant på den tiden.

Dock skall man inte glömma det kostar en slant att bygga slutsteg med brutala överdimensioneringar samt utsökt kvalitet rakt igenom.
Om det sedan resulterar i en bra förstärkare är en annan femma.
Pris har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli en teknisk parameter som definierar apparatens egenskaper/ljud.

Man kan ju alltid hoppas att Krellen är den minst färgande apparaten, ehuru en skillnad mellan två apparater inte nödvändigtvis betyder att den dyra är den bättre(minst färgande).

God Krell



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  01:52:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Pris har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli en teknisk parameter som definierar apparatens egenskaper/ljud.

Man kan ju alltid hoppas att Krellen är den minst färgande apparaten, ehuru en skillnad mellan två apparater inte nödvändigtvis betyder att den dyra är den bättre(minst färgande).

God Krell




Det är klart att pris aldrig kan bli en teknisk parameter, men god kvalitet blir aldrig billigt, som en del vill hävda.
Prisvärdhet är en bedömningssak efter den egna plånboken, och lite beroende på avundsjuka kan jag tänka mig.
Själv har jag inte råd med förstärkare i denna prisklass, men tycker att det är trevligt att kunna få lyssna på ändå.
Och om en förstärkare, högtalare, kablar eller vad som helst som är högt prissatta inte håller kvalitetskraven i förhållande till pris, så är den snart "död" på marknaden.
Vem vill köpa något som är högt prissatt, om det finns prylar som är bättre eller lika bra till ett lägre pris?
Inte jag iallafall.



Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  02:11:08  Show Profile Send Morello a Private Message
Håller med om att kvalitet kostar pengar. Det märker man om man bygger själv tex.

Däremot finns det MASSOR med exempel på prylar där priset inte alls avspeglar produktens kvalite.
Priset beror på efterfrågan. Konstigt att prylar utan goda egenskper efterfrågas....

"Vem vill köpa något som är högt prissatt, om det finns prylar som är bättre eller lika bra till ett lägre pris? "
Väldigt många. Varför köper man en skjorta från Ralph Lauren för 1000 pix, när man kan få en liknande för 500? Tror dom flesta är lite varumärkestokiga, vilket naturligtvis även gäller mig.

God Krell


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  02:40:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Så, du menar att du skule köpa en skjorta, som det står Ralph Laurent på, eller Pjär Gardin eller liknande enbart för namnet?
Det finns nog en viss garanti isåfall bakom namnet.
En nonameskjorta vet man efter 10 år om den håller samma kvalitet.
Jag brukar köpa mina skjortor skräddarsydda i Bangkok för ca. 250 kr.
Och då vet jag om jag går till en välkänd skräddare att den håller bra kvalitet. Det är framförallt tyget som kostar.
Och bra tyg kostar alltid mer än ett sämre!!
Hos en bra skräddare.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  02:51:46  Show Profile Send Morello a Private Message
"Så, du menar att du skule köpa en skjorta, som det står Ralph Laurent på, eller Pjär Gardin eller liknande enbart för namnet? "

Vem är Pjär Gardin

Jag har däremot skjortor från Piere Cardin.
Har även ett gäng Ralph Lauren. Jävla bra kvalitet på dom måste jag säga. Samt att dom håller strykningen bra. Kan däremot varna för Ralphs serie som heter "CHAPS". Ingen höjdare, ehuru billigare än "POLO"-serien.

"Det finns nog en viss garanti isåfall bakom namnet.
En nonameskjorta vet man efter 10 år om den håller samma kvalitet.
Jag brukar köpa mina skjortor skräddarsydda i Bangkok för ca. 250 kr."

Klokt av dig. Jag brukar be min bror köpa Ralph-skljotor i USA. Halva priset ungefär.


"Och då vet jag om jag går till en välkänd skräddare att den håller bra kvalitet. Det är framförallt tyget som kostar.
Och bra tyg kostar alltid mer än ett sämre!!
Hos en bra skräddare."

Om man är i indien kan man passa på att köpa en rulle Cashmir-tyg och sedan be en skräddare i Sverige att sy. Så brukar pappsen göra.

Föresten, har Jorma kontemplerat inköp av rörstärkare någon gång Tex de fina amerikanska Audio Research eller VTL



mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/14 :  03:33:37  Show Profile Send ekman a Private Message
eller varfor inte kr enterprise =) grymt lackra starkare

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  05:47:24  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Ekman!

Jag tror det kan bli en för häftig övergång för Jorma att gå från en säkert ganska låg-distande Mark L. till en dist-generator från KR.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/14 :  11:04:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Jag tror det kan bli en för häftig övergång för Jorma att gå från en säkert ganska låg-distande Mark L. till en dist-generator från KR.
mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"



I så fall burde han prøve et sæt Halcro monotrin? Der har stort set ingen forvrænging og koster også en h..... masse penge.

Om jeg havde 260.000,- kr. kunne jeg bygge en hel del meget gode forstærkere!

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  11:57:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag tackar för tipsen, men för min del avstår jag gärna från dessa
värmekällor som rörhäckar och även dessa Krellar är.
Det funkar bra med min ML383, och den är rätt cool.


Jorm
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  12:00:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Och den här är för den femte stjärnan

Om jag får fler stjärnor, så blir jag odräglig!!!!

Jorm
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/07/14 :  13:48:35  Show Profile Send Staffan a Private Message
Grattis till Krellarna Björn!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/15 :  02:51:57  Show Profile Send ekman a Private Message
Hej Ekman!

Jag tror det kan bli en för häftig övergång för Jorma att gå från en säkert ganska låg-distande Mark L. till en dist-generator från KR.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"


nu rakar jag veta att jorma har hort vissa av kr modellerna och gillade dessa och det vore kul om du verkligen lyssnade pa nagot for en gangs skull istallet for en massa tekniksnack jag tror inte du har en aning om hur KR later jamfort med ML om du inte ar den enda manniskan i varlden som kan se hur nagot later genom att kolla pa konstruktionen och snalla lagg ner dom tykna svaren

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/15 :  04:14:29  Show Profile Send Morello a Private Message
Hallå där!

Du får naturligtvis vädra en massa hypoteser om du så önskar, men nu råkar det vara så att jag lyssnat på både ML och KR.

Dessutom råkar jag VETA att många KR-modeller bjuder på tämligen hög distortion.





"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/15 :  04:27:20  Show Profile Send ekman a Private Message
kan du hadanefter vara vanlig att inte svara pa mina inlagg hadanefter dom ar inte riktade till dig jag ska forsoka ignorera dig sa mycket som mojligt ocksa ok TACK...

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/15 :  07:29:47  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

kan du hadanefter vara vanlig att inte svara pa mina inlagg hadanefter dom ar inte riktade till dig jag ska forsoka ignorera dig sa mycket som mojligt ocksa ok TACK...






Själva budskapet var väl ganska klart? Tror inte någon vill veva detta ett varv till så vi ber Ekman bortse från frågetecknen./Sladd
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/15 :  08:28:07  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Lite off-topic, men:

Jorma, har du jämfört den integrerade Levinsonen med separata slutsteg av samma märke, typ 331, 332 etc?

Är de till karaktären lika, bortsett från de säkert större kraftresurserna i de tyngre slutstegen?

Mvh,

RKL

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:20:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Lite off-topic, men:

Jorma, har du jämfört den integrerade Levinsonen med separata slutsteg av samma märke, typ 331, 332 etc?

Är de till karaktären lika, bortsett från de säkert större kraftresurserna i de tyngre slutstegen?

Mvh,

RKL




331 ,332 och 333 är äldre typer, som inte tillverkas mer.
Dom har ersatts med den nya generationen som heter
334, 335 och 336.
383 är i ljudkaraktären lik den nya generationen,
då den i grunden är byggd med likadana komponenter.
Och Madrigal säger själva att om du inte behöver kraften från dom
separata enheterna, så går det lika bra med 383.
334 lämnar 125watt/8ohm och 500watt/2ohm.
383 lämnar 100watt resp 400watt.
Så där är skillnaden liten i effekt.
Och som Madrigal också säger, om du ska ha nytta av dom separata
enheterna, så måste du satsa på det yppersta som finns i signalkablar, annars får du ingen förbättring jämfört med 383,an.

Utdrag ur Stereophile:
"All this contributed to my surprise and glee when I first read about the No.383. I wasn't alone. Jon Herron, manager of product development at Madrigal, was beaming (I could tell, even over the telephone) about the new No.383's economics, ergonomics, build quality, and user-friendliness. "Sonically, it's as close as we could make it to the performance of a No.334 driven by a No.380 preamplifier," he said. "And if you fail to use the best interconnect, a No.383 will be better. "


Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/15 12:46:3
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/15 :  13:52:10  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej igen,

Tack för det uttömmande svaret.

Väl medveten om att 331,332 inte längre tillverkas. Frågan grundade sig på uttal av en god bekant som driver ett par Dunlavy SC-IV med en 332:a.

Efter att ha lånat hem 383:an för en längre tid konstaterade han att det inte blir byte till integrerad, då 383 inte kunde matcha det separata slutstegets kontroll och kraft...

Förutom detta rör det sig en del begagnade 332:or här i Finland, som dessutom görs ännu mera intressanta av det faktum att de kan uppgraderas till .5....så man måste ju hålla ögonen öppna...


Mvh. RKL

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/07/27 :  23:27:20  Show Profile Send Staffan a Private Message
Hur går det med Krellarna , Björn?

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/28 :  11:47:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Efter att ha lånat hem 383:an för en längre tid konstaterade han att det inte blir byte till integrerad, då 383 inte kunde matcha det separata slutstegets kontroll och kraft...
Mvh. RKL




Kontroll och kraft???

Jeg har levat med en 332 i ca. 3 år. Den har vel en del kraft, men kontroll?? NEJ!

Selv gode middelklasse forstærkere som Meridian 557 og mine nuværende Rega Exon overgår den når det kommar til kontroll och magt i bunden. ML 332 spiller "slow motion" i forhold til disse. Især den øvra bassen - attacket - er sämra.

Hvad toppen angår er den udtværet och lider af typisk "stor forstærker" lyd.

Jeg har ikke hørt 335'eren, men dom jeg kennar siger at den er mycket bedra.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:28:12  Show Profile Send bjorn a Private Message
quote:

Hur går det med Krellarna , Björn?





Behöver jag säga mer...

Björ
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/28 :  19:15:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Vad står FPB för? Och Mcx? 450 är handlar väl om effekten.

John

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/28 :  19:51:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Vad står FPB för? Och Mcx? 450 är handlar väl om effekten.

John





FPB = Full Power Balanced
M = Mono
c = CAST teknik??
x = xserien

http://www.krellonline.com/pdf/FPB_man_S.pdf

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/28 19:52:1
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000