Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 20:36:57
|
Sålde mina 4par Tango EQ-2L på E-Bay för hyfsade slantar. Alla paren till italienare!
Tänkte lägga pengarna på en "TOTAL OVERKILL" balanserad konstruktion, som jag just nu skissar på, med mycket järn och utan kopplingskondensatorer. Fick hem LL4610 från Benny Glass och har även en del av de andra järnen.
Har en fundering kring parafeed-trafon, duger LL1544A eller bör man gå upp till LL1690? Dessvärre finns inga "idleimpedance@40Hz"(utifrån denna kan man få ett hum om induktansen) data för LL1690, så frågan är om den är tillräckligt högohmig för driverrören?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/07 20:43:10 |
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 21:09:35
|
är detta den enkla vägen? en skog med rör blir det i alla fall den skulle jag villa lyssna på |
18 ska de va.
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 22:01:58
|
HMMM...,undra vad den skulle landa i pris som komersiell produkt 6f12pt vad är det för nåt? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 23:22:35
|
6F12P är en triod-pentod så det blir inte mer än 3 rör/kanal. Unikt rör med mu=100 hos trioden och mu=70 hos pentoden triodkopplad. Båda med Gm=19mA/V.
Håller som bäst på att bolla med Dave Slagle om den bästa lösningen mellan ingångsrör och CF. Kanhända att det blir en Dual Bifilar ist?
Teoretiskt sett ligger korrektionen inom +/-0,03dB. Det hänger mao bara på nogrannheten hos ingående komponenter. Samt att hitta järn som går ner i underjorden i basområdet(hög induktans).
EDIT:Fick just svar från Slagle att han bygger en Dual Bifilar: "plenty of inductance to assure low frequency extension and the top end extension and phase relationship will also be better than any discrete sectioned transformer out there".
Nackdelen när man går ifrån parafeed är att basåtergivningen blir lidande, så nu hamnar man teoretiskt på +/-0,05dB 20-20kHz. Då jag inte vet induktansen på bifilären har jag gissat på 600H.
Nu blir det ju mycket enklare: Bara sju järn och tre rör per kanal!
http://www.eflatjump.se/bifi.pdf |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/08 08:14:48 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 11:32:17
|
Hej Bubbel! Tack för tipsen. Tribute verkar vara på G för att få ett bra rykte. Men jag är nöjd med Lundahl och Intactaudio som jag använder mig av sedan förut.
Dave Slagle på Int... är ju också väldigt lyhörd så att man tillsammans med honom tar fram det optimala. Han är väl också att betrakta som "King of Bifilar" i audiovärlden.
För skojs skull ska jag be Tribute om offert och tänkbar spec. för utgångsjärnet.
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 12:13:02
|
quote: Tribute verkar vara på G för att få ett bra rykte.
Jo det verkar s, vad jag har förstått så är är det småsignals trafosarna som har banat vägen för honom särskilt mc-stepup har ett rykte som säger att de är bättre än Lundahls men det är som sagt ett rykte.
quote: För skojs skull ska jag be Tribute om offert och tänkbar spec. för utgångsjärnet.
Gör det men det verkar som om han bara svarar på epost på helgerna och jobbar i veckan men det kan ju blivit ändring på det. Mina SE opt ville han ha 5K + frakt för men när jag tog kontakt med A.B.B blev priset betydligt lägre inklusive frakt men då fick jag hjälp av en i Frankrike.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|