Author |
Topic |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 21:58:16
|
Har snöat in på idén om att bygga en högtalare med coax, 2-vägare typ basreflex med ca 50Hz avstämning.
Någon som har några erfarenheter kring att bygga med coax?
målsättningen är en 2-vägare som klarar 50-20KHz lättdrivet för rör minst 92dB, möbleringsvänlig låda (ca 30-70 liter)
första idén var Eminence Beta 10cx + APT50, dock är APT50 diskanten ingen höjdare i orginalform.
tanken föll på på att använda BMS 4552ND med adapter (för skruvfattning) och Beta 10cx för mellan/bas (ser bra ut i teorin, frågan är om man får diffraktion från driver till diskantkonan på elementet, det är nämnligen ett av problemen med APT50, simulering och verklighet stämmer dåligt)
har tittat lite på Beyma, 18Sound, PAudio och Nirvana coaxialer, men antingen är det väldigt dyra, eller har dåligt med kraft under 100Hz, vill ha något som kräver minimalt Sub-stöd för normala lyssningsnivåer, och jag föredrar element 10" eller mindre, lättare att möblera kring.
Någon som har några tips? mottages tacksamt |
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 23:04:12
|
quote: Någon som har några tips?
Tja, kolla länken, lite längre ner på sidan: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40965&whichpage=3 Har dem visserligen bara som sidosystem men jag tycker de låter förvånande bra med tanke på storleken och det förhållandevis enkla filter jag använder. Kolla även: http://www.humblehomemadehifi.com/USB.html |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/07/05 : 14:21:40
|
Intressanta element på många sätt, tyvärr verkar ju verkningsgraden vara sådär,under 90dB i de byggen jag hittat, skall driva högtalarna med 22W rör därav kravet på hög verkningsgrad |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 13:49:55
|
Hej everwake!
Tycker du får så få svar ... Här nedan i länken är min erfarenhet av koaxialer, de står hemma å spelar fortfarande och det låter finfint ... Vet dock inte hur det är med WAF ...
Daniel_S var här för ett par veckor sedan och lyssnade och köpte ett par liknande begagnade. Av de meddelanden jag fått av honom är han mer än nöjd ...
Om du skulle få för dig att skaffa ett par: de måste spelas in i 300-500 timmar innan de låter som de skall ... Jag höll på att sälja mina men höll ut ...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=54780&SearchTerms=silver,iris
Johan |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 21:15:16
|
Jolojl: där hade vi ungefär vad jag efterlyste
ny har jag ett lyssningsrum på bara 20kvm, möblerat på tvären, vilket kraftigt begränsar utrymmet bakom högtalarna, har förvisso aldrig lyssnat på en öppen baffel, men kräver inte sådana lite luft runt omkring?
10" silver iris verkar vara mer min modell, vad jag lite snabbt kunde klura ut är att det är en OEM eminence Beta 10CX, med högre mekanisk dämpning och modifierad diskant, frågan är ju om även diskant-tratten är modifierad jämfört med Eminence...
Klart intressant och värt att forska lite kring, även om jag tror att öppen baffel inte kommer att fungera i mitt rum (Om inte annat är WAF för bafflar som ser ut som 4-kanter och står nere på golvet ganska låg)
|
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 12:06:02
|
Hallå everwake!
Jo, de kräver ju lite luft, har mina ngn meter från bakre vägg ... Och jag har full förståelse för de W som inte tycker de har särskilt hög WAF ... Men det är trevligt med ÖB ... Hoppas du hittar något som passar!
Johan |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 14:26:53
|
Jo, mycket riktigt. Dessa Silver Iris låter över förväntan. Har faktiskt personligen inte hört nått bättre.
Jag spelar knappa 90cm ut från bakvägg och det funkar bra då jag har dämpat bort reflexen där med stenullsskivor med ram o hyllplan så WAF:en borde funka med dessa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68440&whichpage=1
MvH
Daniel |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 14:24:46
|
tyvärr har jag efter mätande och funderande kommit på att det tyvärr inte kommer att fungera hemma, visade däremot lite bilder på snygga öppna bafflar för hon som bestämmer, och det fick godkänt (oas gnäller hon fortfarande för att jag sålde min snell CV... dem funkade inte heller på 20 kvm)
ska fortsätta simulera lite kring beta 10cx +bms 4552 alternativt Beyma CP385 (lättare att få tag i än BMS) och försöka bygga mig en prototyp efter sommaren.
Enligt de simuleringar av delningsfilter som jag gjort i speaker workshop, så verkar det inte heller krävas någon magi för att få shysst frekvens och impedanskurva...lär ju visa sig senare hur väl det stämmer i verkligheten.
Ett par Sterling silver iris verkar mycket trevligt, tyvärr blir ju merkostnaden ett par millar för ett hus att stoppa dem i
|
|
|
|
Topic |
|
|
|