Author |
Topic |
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 13:41:57
|
Har hört ganska många som tycker illa om opampar. Varför? Vad är nackdelar och fördelar med opampar jämfört med trissor? Låter trissor bättre? |
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 13:55:13
|
Opampar har ett väldigt "elakt" distortionsspektra (höga ordningar av övertoner väger tungt i den totala distortionen). Därför låter de riktigt illa då man överstyr dem. De låter sämre helt enkelt än en bra diskret krets anser då jag i alla fall. Fördelarna är ju att de är billiga (de flesta), små och effektsnåla. Så ja, trissor låter bättre (rör låter ännu bättre men det är ju en annan sak ) |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 14:01:45
|
quote: Originally posted by chrille
Har hört ganska många som tycker illa om opampar. Varför?
Ingen aning. Fördomar och eller oförmåga att tveaka ljudet pss sätt som diskreta trissor kanske?
quote:
Vad är nackdelar och fördelar med opampar jämfört med trissor?
Fördelarna med opampar är oftst enkla och väldefinierade överföringsfunktioner. Att signalvägarna blir geometriskt korta kan kanske ge vissa fördelar. Att alla delarna sitter på samma kiselbricka är inte heller att förakta när det gäller den termiska stabiliteten och likvärdigt beteende hos de olika ingående trissorna.
Nackdelarna är väl att man inte säkert kan hitta en opamp som passar perfekt för just den applikation som man själv behöver. Det kan bero på dålig strömkapacitet och eller att den inte klarar den spänning man vill. För att nämna något.
quote:
Låter trissor bättre?
Om någon nu har missat det så består opampar oftast (det är inte så vanligt med rör-opampar) av just trissor! Frågan verkar därför lite konstig i mina ögon...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 14:05:01
|
quote: Originally posted by DHT
Opampar har ett väldigt "elakt" distortionsspektra (höga ordningar av övertoner väger tungt i den totala distortionen). Därför låter de riktigt illa då man överstyr dem.
Att de genererar mer övertoner när man överstyr dem beror inte på det generella distorsionsspektrat utan för att de är hårt motkopplade. Samma sak gäller diskreta trisse förstärkare om man återkopplar dem i samma utsträckning och överstyr dem. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 14:11:08
|
quote: Originally posted by Nagref
quote: Originally posted by DHT
Opampar har ett väldigt "elakt" distortionsspektra (höga ordningar av övertoner väger tungt i den totala distortionen). Därför låter de riktigt illa då man överstyr dem.
Att de genererar mer övertoner när man överstyr dem beror inte på det generella distorsionsspektrat utan för att de är hårt motkopplade. Samma sak gäller diskreta trisse förstärkare om man återkopplar dem i samma utsträckning och överstyr dem.
Håller med om det, men det blir ju en konsekvens av att op'n har så hög gain så att du i praktiken måste återkoppla den mycket hårt. I diskreta förstärkare kan man ju välja att designa annorlunda och därför ha mer kontroll över spekrat. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 14:24:47
|
quote: Originally posted by DHT
Håller med om det, men det blir ju en konsekvens av att op'n har så hög gain så att du i praktiken måste återkoppla den mycket hårt. I diskreta förstärkare kan man ju välja att designa annorlunda och därför ha mer kontroll över spekrat.
Det håller jag med om.
Fast frågan om fördelningen om distorsionskomponenterna är i mitt tycke helt ointressant om man har en god opamp (som OPA134) där den totala distorsionen kan ligga en bit under brusnivån och kanske ligga på -120dB. Hörbart? Tror inte det! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 16:09:32
|
Man kan ju jämföra sig med AA Puccini SE MkI som jag har. OP amp baserad på NE5532. Låter mkt bra, även om effekten inte blir alltför hög (2 x 50 Watt). Puccinin har ju också fått ryktet att låta rörlik...är inte världen konstig?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 01:20:11
|
Inte har den väl opampar i slutsteget ? |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 12:42:49
|
Jo. Puccini Mk1 har opampar (NE5532 tror jag eller 5534) som driver sluttrissorna.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 13:15:00
|
"Om någon nu har missat det så består opampar oftast (det är inte så vanligt med rör-opampar) av just trissor! Frågan verkar därför lite konstig i mina ögon..."
Jo, jag vet att opampar består av flertal mindre trissor.
Jag var otydlig... Ofta har jag sett att man brukar dela upp dessa i tre grupper: 1. Transistorer 2. Rör 3. Opampar
Där av min fråga, 1 vs 3... Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att bygga denna: http://home.student.utwente.nl/f.s.bouwman/audio/diy-thor-amp.html
God Jul på er!
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 13:49:00
|
Thomas, då är det ju så att den har diskreta trissor i slutsteget och op:ar tidigast i drivsteget. Sista steget brukar dominera den totala distortionskarakären eftersom arbetsförhållandena är svårast här. Så jag tror knappast det är op:arna som är orsaken om nu Puccinin låter "rörlik". Men visst är det så att man kan utnyttja op-förstarkare i olika sammanhang och få fram ett bra slutresultat, har aldrig påstått något annat. Allt hänger ju på helhetslösningen som alltid. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 23:15:21
|
Nagref
Jag gär på din linje. Vettiga synpunkter. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/12/24 : 15:07:24
|
Finns en diskussion om just denna op-förstärkare på yahoogroups.com, "tannoy" under rubriken "New material" |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2002/12/24 : 23:54:28
|
GainC..... Thor mfl --- Först det tråkiga 1. Om Gaincard se, http://sound.westhost.com/index2.html (bra sida detta) kika under "Editorial", "Gaincard, Power Humpty (I'm not kidding) and other Fairy Tales". 2. Skrev i någon annan tråd tidigare att Gainclone (en liknande amp) verkade underdimensionerad, alltså kondensatorerna (1000uF) på V+ och V-. (3. Värdena i motkopplingsslingan gör nog att det blir lite mer DC offset än nödvändigt på utgången.) 4. Enheten har dessutom ingen bandbreddsbegränsning uppåt. 5. Motståndet mellan IC:n pin 8 och GND verkar dessutom vara i fel härad (eller så har jag missförstått något) +++ Sedan det trevliga 1. Stor tweak potential 2. Visst kan en sådan här låta fint i ett par hörlurar. 3. Gillar att Thor förstärkaren är inverterad. 4. Ger utrymme för en GainSkrutten (r) |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 12:29:59
|
Deras ide om Gaincard bygger ju på att den ska vara minimalt filtrerad, alltså 1000uF per kanal. Tyvärr har jag inte förstått varför det är bättre...
OT, hittade följande på Thor amp-page:
"I removed the plastic cover from the capacitor, that seems to improve the sound quality." Får en känsla av att killen är oseriös,(eller överdrivet seriös?) |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 11:26:40
|
Ang Gaincards minimla filtrering. Opampen, ska klara rippel bättre än andra så kan det vara därför? Dessutom påstår dem att mindre filtrering ger finare mellan och diskant register... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 18:43:07
|
quote: Ang Gaincards minimla filtrering. Dessutom påstår dem att mindre filtrering ger finare mellan och diskant register...
Jag har exakt samma erfarenheter från framför allt rörkonstruktion men även IC och transistor. För bra filtrering ur teknisk teoretisk synvinkel dödar musikaliteten. Jag har tjatat om det vid ett antal tillfällen tidigare. Det är bara nyutbildade trökteoretiker som stabbar ihjäl sig. Hightech och ljudkvalitet går inte alltid ihop. Rättare sagt går dom sällan ihop men det är lättare att ta hutlöst betalt för hightech. Det blir liksom ett bevis för kvalitet. |
Edited by - Flint on 2002/12/27 20:59:21 |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:12:24
|
quote: Jag har exakt samma erfarenheter från framför allt rörkonstruktion men även IC och transistor. För bra filtrering ur teknisk teoretisk synvinkel dödar musikaliteten. Jag har tjatat om det vid ett antal tillfällen tidigare. Det är bara nyutbildade trökteoretiker som stabbar ihjäl sig. Hightech och ljudkvalitet går inte alltid ihop. Rättare sagt går dom sällan ihop men det är lättare att ta hutlöst betalt för hightech. Det blir liksom ett bevis för kvalitet.
ha ha Du behöver inte övertyga mig. Är herr Flint möjligen släkt med Stig Malm? Ni har liksom samma retorik. |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:15:30
|
StabKondensatorernas ålder o Ri spelar roll... Utan att kalkylera, min tumregel har alltid varit ca 1000uF / ampere ut. Jag måste få veta om jag stabbar ihjäl mig.. vill inte dö ung Dör man direkt om man kör batteridrivet |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:27:40
|
quote: Du behöver inte övertyga mig. Är herr Flint möjligen släkt med Stig Malm? Ni har liksom samma retorik.
DrMABuse. Ledsen men jag fattar inte din point. Det enda jag förknippar med Herr Malm är FITTSTIM. Är det det som du syftar till? Ämnet diskuterar jag gärna men jag tvivlar att moderatorerna acceppterar det. |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:45:22
|
Det är väl ett av många målande uttryck den mannen haft. "Börsmoppe" var ett annat.
Den där förstärkaren kan kanske klara sig med mindre kondensatorer än 1000u gissar jag. Enda sättet att få reda på det är att prova. |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:34:45
|
Såg en GainCardClone-diskution på nätet för några dagar sedan. En som byggt en klon hade provat 1000u, 2000u och 10000u (tror jag det var). Han tyckte 2000u lät bäst. |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:57:46
|
Hur som helst så ska jag bygga en "Gainclone". Blir två monoblock med separat volymkontroll. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 02:09:03
|
DrMabuse. Kanske menar du att jag har ett målande sätt att uttrycka mig och att det på det sättet påminner om Mr Malm. Nix, vi är inte vad jag vet släkt, men jag skulle inte vara ledsen om vi var t.ex bröder. Problemet med att vara rakt-på-sak-sägare som jag är att man i detta feministiska samhälle blir halshuggen jäms med fotsulorna. Man blir på sin höjd 5mm läng eller hög vilket man vill. Det frestar i längden på (skämt). Det är däremot en konsekvens jag gärna tar. Jag kommer även i fortsättningen att vara en feministhatare som älskar riktiga kvinnor. |
Edited by - Flint on 2002/12/28 03:18:15 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 02:58:55
|
quote: Jag måste få veta om jag stabbar ihjäl mig.. vill inte dö ung Dör man direkt om man kör batteridrivet
Jag tippar att man kan stabba ihjäl sig även med batteridrift. Det spelar nog i det fallet ingen roll vart ifrån elektronerna kommer. Fördelen med batteridrift är nog mera att man har en strömförsörjare utan det HF-brus som likriktardioder ger. En nätdel har generellt problem med både låga frekvenser som efterföljande kondensatorbank och ev. stabilisator försöker lösa och det höga som t.ex. det HF-brus som diodernas knäspänning orsakar. Det senare är ett speciellt problem och kanske blandar vi ihop dom Brum skapar hörbart oljud men HF-bruset hörs inte alltid men skapar otrivsel i ljudet och det läcker inducerat in på dom ställen i elektroniken som impedansmässigt accepterar det. Ju högre impedans ju lättare tas det upp. För att undvika det är placering och skärmning viktigt. Dvs. inget ingångsmotstånd 5mm från en nätdelsdiod osv.. Nätfilter och liknande försöker på sitt sätt lösa en del av dessa problem. Min text försöker bara förklara orsak ock verkan. En stereoanläggning med fem nätdelar i olika apparater består också av lika många rejäla störkällor. Den allmänna uppfattningen är att nätstörningar kommer utifrån men sanningen är nog den att den skapas lika mycket av prylarna i sig. Prova att testa att polvända varje apparats nätkontakt. Det gör skillnad. Det kan ligga kanske 70V inducerad skräpspänning mellan chassi och jord mätt med en vanlig multimeter. Genom att polvända varje nätsladd rätt kan man minimera denna spänning och därmed påverka ljudkvaliteten positivt. Det kanske låter knäpp men prova. Det kostar inget. |
|
|
Topic |
|