HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Opampar vs transistorer...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/28 :  11:33:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Flint


Den allmänna uppfattningen är att nätstörningar kommer utifrån men sanningen är nog den att den skapas lika mycket av prylarna i sig.



Håller med dig till 100% här Flint! Frågan är inte om nätdelarna i sig faktiskt genererar mer störningar än de som kommer utifrån...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/28 :  12:24:26  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Det är också min åsikt. Detta efter att ha provat med "snubbers" och andra avstörningar (aluminiumburk).

Skillnaden är stor för att inte säga mycket stor mellan före och efter de modifikationer som jag har gjort.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:16:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
att använda shottkydioder hjälper lite också, eller varför inte "soft recovery"-dioder...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:24:24  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Låter vettigt.
Men vad innebär detta då rent praktiskt?
Shottky dioder i likriktaren, RC länkar över varje likriktar diod och skärmining är nämnt.
Lagom låg Ri i glättningskondingarna?
Fler tips??

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:27:15  Show Profile Send DHT a Private Message
Håller med om detta jag med. Förutom snubbers är ett enkelt sätt att minska switchbrus att byta ut billiga bryggor mot schottkydioder eller fast switching/soft recovery-typer. Likriktar-rör är de som genererar minst högfrekventa störningar. I rörförstärkare kan det vara en bra ide att använda sådana.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:35:42  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag ser att vissa byggen har två "likriktarbryggor" medan andra har bara en för att skapa V+ o V-.
Gör detta för skillnad?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:45:50  Show Profile Send DHT a Private Message
Vet inte om det finns någon annan vits också, men i störningshänseende borde det vara bättre med två bryggor. Om två bryggor delar på uppgiften blir ju strömmen/spänningen per brygga mindre. Dvs man får fler (och bättre) alternativ att välja mellan. Jag gissar också att "skräpet" från bryggan minskar ju mindre ström man tar ut från den.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:47:52  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by skrutten

Låter vettigt.
Men vad innebär detta då rent praktiskt?
Shottky dioder i likriktaren, RC länkar över varje likriktar diod och skärmining är nämnt.
Lagom låg Ri i glättningskondingarna?
Fler tips??



Det ska inte vara RC länkar över varje diod. Det ska vara en länk över sekundärlindningen . Den ska bestå av en konding, parallellt med ett motstånd i serie med en konding. Den första kondingen sänker ringningens resonansfrekvens och motstånd-konding länken dämpar ringningen (kondingen i denna länk är bara till för att fungera som ett högpassfilter).

Om man använder soft-recoverydioder så behöver man nog inte göra någon snubber för det är just switchningen som startar ringningen som snubbern dämpar.

Frågan är om det behövs någon skärmburk på trafon heller om man använder snubbers. Jag satte dit skärmburk först och snubbers sedan så för mig så gav snubbern inte så stor skillnad.


Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/12/28 15:52:44
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:49:49  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by DHT
Jag gissar också att "skräpet" från bryggan minskar ju mindre ström man tar ut från den.



"Skräpet" kommer inte från bryggan utan från trafon. Dioderna i bryggan triggar resonanskretsen i trafon så att den "ringer".


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:01:55  Show Profile Send DHT a Private Message
En sak till man kan göra för att minska diod-störningar: Använda en drossel efter likriktaren och före första filterkondensatorn. Strömutttaget från transformatorn/likriktaren kommer då att bli jämnare och stressa dioderna mindre (även filterkondingarna mår bättre av det). Dock kan man inte modifiera befintlig utrustning så utan att samtidigt byta trafon, eftersom drosseln sänker utspänningen rejält.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:16:45  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Originally posted by malare

quote:
Originally posted by DHT
Jag gissar också att "skräpet" från bryggan minskar ju mindre ström man tar ut från den.



"Skräpet" kommer inte från bryggan utan från trafon. Dioderna i bryggan triggar resonanskretsen i trafon så att den "ringer".




Nu har du nog fel. Dioderna genererar störningar.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  17:09:54  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Nu har du nog fel. Dioderna genererar störningar.


Njae, både rätt och fel. Det är dioderna som orsakar det hela men hela kedjan med allt vad den innehåller på den sidan före likriktaren läcker ut störningarna. Dvs. nätkabel, trafo plus kabeln mellan trafo och likriktaren och till slut dioderna. Största störsändaren är nog trafon trots att boven är dioderna. En EI-trafo är inte lika snabb som en ringkärna och fungerar därför bättre. En ringkärnas bättre HF-egenskaper blir en nackdel eftersom den också blir en bättre störsändare. Orsak och verkan.

Edited by - Flint on 2002/12/28 17:27:40
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  17:34:54  Show Profile Send DHT a Private Message
Flint, håller med dig fullständigt i vad du säger. Kondensatorbanken (den RLC-krets den bildar) medverkar också och förvärrar störningssoppan. Ju större kapacitancer desto större tenderar problemen att bli. Det är kanske också en av anledningarna till att mer C inte alltid är bättre.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:03:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Kul att vi har samma uppfattningar om nätdelar. Vi kanske har en affärsidé här. Att bygga likriktarbryggor utan HF-brus för audiofiler. Om man kan minska diodernas startknyck så startar ju inte inte heller trafons sändarverkan och då kanske även ringkärnor fungerar bra. Dom har ju klara fördelar på andra omräden men som det är nu bygger jag hellre med EI. Man kanske inte kan få bort bruset helt men man kan kanske flytta det till ett frekvensområde där det inte stör lika mycket. Jag tycker att det är den verkan en 100n konding parallellt med trafons sekundärlindning (bryggans ingång) har. Den flyttar ner störningen i frekvens. Jag har provat snabbare diode men tyckte inte att det var så stor subjektiv skillnad mot 1N4007. Någon som har en lämplig diod att rekommendera?

Edited by - Flint on 2002/12/28 18:08:34
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:00:46  Show Profile Send HPW a Private Message
Håller helt med om att nät delen är den viktiga delen. Jag byggde ett försteg och merparten av jobbet var att se till att Op amparna fick så ren ström som möjligt för att få det att låta bra.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:12:18  Show Profile Send HPW a Private Message
Det finns en del att hämta på denna länk http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=aed90f3368690d76621864c3a53f7b42&forumid=4 använd sökmotorn ex på powersupply eller regulation.Vad jag kommer ihåg fanns det en lång debatt med en del intresant att läsa för DIY

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:46:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Är det någon som har testat det här? Dvs. att mata en IC med en gammaldags vanlig RC-länk. Jag har inte testat själv men är på gång. Om man tittar på svepet så stiger impedansen vid låga frekvenser. Jag tror och tycker att området 0 till 5 Hz påverkar hur vi uppfattar attack och rytm. Jag har labbat med det när det gäller rör men inte med halvledare men inbillar mig att verkan bör bli densamma. Med 1000uF istället för 100uF blir det ingen sådan verkan. Den rena teoriteknikern föredrar säkert det högre värdet men jag påstår att det kan låte bättre med lägre.

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:53:26  Show Profile Send DHT a Private Message
Flint, har du jämfört någon rörlikriktare med kiseldioderna? Jag brukar använda rör (6X4, 6X5 och 5AR4 i tidigare byggen) men har aldrig gjort någon direkt jämförelse med SS-likriktning. I de fall jag använt DC på glödtrådar har jag kört med 40V/10A schottkydioder från ELFA. I mitt nuvarande projekt är jag sugen på att prova högspänningsdioder av typen som satt i gamla rör-tv-mottagare. De skall vara de minst HF-störande som finns. Tål flera kV, hög ström och har förhållandevis låg impedans. Inte dyra heller, Svetlana nytillverkar en typ som heter 6D22S.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:16:11  Show Profile Send Flint a Private Message
DHT
Det där var intressant. Jag känner inte till 6D22S men ska leta på den på nätet ock läsa om den. Tack för uppslaget. Jag har gjort ganska ingående jämförelser mellan GZ34 och 5U4 men tycker inte att dom låter så olika ur synpunkten HF-skrot. Däremot har 5U4 högre Ri än GZ34 så man tappar en hel del antal volt och det påverkar ju ljudet det med. Lite ruskigt med det direktupphettade röret 5U4 som börjar leda redan från start utan att röret är uppvärmt och ladda upp kondingarna till trafons toppspänning. Det gäller att kondingarna tål den spänningen. Tycker du att lik låter bättre än växel på glödtråden? Jag har bara kört med växel utom på ett 300B-bygge som jag hade ett tag. På den fick jag inte bort brummet från växelspänningen så jag var tvungen att likrikta och stabba men jag gjorde aldrig någon riktig jämförelse.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:26:27  Show Profile Send Flint a Private Message
HPW
Bra uppslag diyaudio.com.
quote:
Jag byggde ett försteg och merparten av jobbet var att se till att Op amparna fick så ren ström som möjligt för att få det att låta bra.
Hur löste du det?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:19:17  Show Profile Send HPW a Private Message
Hej Flint

Mycket läsa böcker o teori men senare även att läsa på nätet men i princip blev det separat nät del i en låda med stor filtrering och sedan en nära OP amparna och en stabb för varje op amp har för mig att jag använde AD 845. Det var ett tag sedan så jag kommer inte i håg allt men man kan prova shunt regulering alt LT seriens stabbar. Det går även att prova med beta förstärkta kondingar via en transistor. Det blir för mycket att redogöra för här men tålamod och prova prova prova ... är nog receptet sen måste man fixa så att man kan lyssna för att höra vad som man ev tycker om. Jag tröttnade för det tog för mycket tid och resultatet blev att man aldrig blev riktigt nöjd. JMF när man tapetserar själv och att ett proffs gör det. Ett sätt är steal with pride och modifera.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:23:36  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag glömde att OP amp tillverkarna har oftast bra artiklar om jordning avkopplings kondensatorer. Gå till Burr Brown eller ngn annan Op amp tilverkares sidor dom har massor av tips

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:07:35  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

DHT
Tycker du att lik låter bättre än växel på glödtråden? Jag har bara kört med växel utom på ett 300B-bygge som jag hade ett tag. På den fick jag inte bort brummet från växelspänningen så jag var tvungen att likrikta och stabba men jag gjorde aldrig någon riktig jämförelse.



Nej, jag föredrar inte DC, ser det mer som ett nödvändigt ont ibland. Högtalarna jag kör nu har uppåt 100 dB/W/m så jag brukar oftast likrikta. Har inte gjort någon direkt jämförelse jag heller, men blir lite sugen nu att koppla om mina 300B till AC för att höra eventuell skillnad (jag kör dem likriktat med CRC-filter nu, men ostabbat)

I hörlursförstärkaren jag bygger på nu kommer jag att testa direktupphettade småsignaltrioder (3A5), då blir det batterimatning på glöden/katoden
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/29 :  10:35:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Intressant det där med drosslar före och efter likriktaren. Om drosslar inte går att sätta in där utan att tvinga fram ett trafobyte, kan man sätta drosslar i st f "fusable resistors" i det olika kretsdelarna. I alla fall har min Marantz CD-63 s k "fusable resistors" på varje ingående strömförsörjningsledning. Erfarna moddare rekommenderar att byta ut dessa mot små drosslar med ferritkulor för att ytterligare "rena" strömförsörjningen. Kanske det vore något för allmänt bruk också?
Frågan är också om ev drosslar innan och/eller efter dioderna skapar ett så stort spänningsfall, ett par volts minskning i spänningsmatningen borde väl de flesta op-förstärkare klara av. Om inte, finns det ju högkvalitativa lågspänningsdito också...eller är jag ute på svag is?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:13:02  Show Profile Send radelius a Private Message
Gainclone
Har precis fått igång ett par Gaincloner med 3875:or. Jag blev så provocerad av artiklarna på nätet att jag var tvungen att testa dessa minimonster. Har sedan tidigare dålig erfarenhet av IC:s i småsignalsammanhang. De förstärkare jag växlar mellan är en Edison 12:a, LC-audios Millenium och ett par N-channel Ampflifiers.
Jag kör Clonerna på ett par Ariel högtalare från 150Hz och uppåt. Delning med en konding på ingången till förstärkaren. Under 150 kör jag en N-channel på ett par 12":subbar.
Efter en veckas test så är jag såld. Har aldrig haft bättre förstärkare hemma och det till en bråkdel av kostnaden för annat jag prövat/haft hemma.
De mejslar ut saker i ljudbilden på ett självklart sätt. En del skivor jag tidigare tyckt varit ospelbara blev plötsligt spelbara. Bla en storbandsplatta som jag tyckt riktigt illa om, helt plötsligt så målas estraden upp framför en så att jag kan se trumpetare på tredje raden. Men observera att det görs utan att rycka honom ur sammanhanget!


Staffan Rådelius
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000