HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TAD Ribbon Tweeter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  11:08:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag har under den senaste tiden upplevt att jag behöver mer "top" i mitt hemmasystem. Efter mätningar har jag kommit fram till att mina nuvarande diskanthorn (tyvärr ) inte går längre upp än till 17 - 18 kHz. Jag trodde visseligen att min (usla?) hörsel inte skulle klara av att uppfatta frekvenser över 18 kHz men efter att ha provat två Gamma VLD 13 (delade vid 18Khz) i min rigg så har jag blivit mer och mer övertygad om att jag behöver komplettera min rigg ett par super-tweeters ...

Tyvärr så tycker jag att Gamma VLD 13 har alldeles för låg känslighet för att passa mitt system. Därför har jag börjat titta på lite andra alternativ. Ett av dessa är TAD PT-R9 (http://www.pioneerelectronics.com/Pioneer/CDA/Industrial/IndustrialTADProductDetails/0,1445,868,00.html).



Är det någon som har erfarenhet av TAD PT-R9 Är dessa bra Är det någon som byggt något med dem Har någon hört något högtalarsystem med dem

120.000 kHz som övre gränsfrekvens låter ju imponerande högt Tyvärr så kanske känsligheten på PT-R9:orna (97.5dB/1w/1m) också är en aning låg för att passa mitt system men om de håller lika hög kvalitét som TAD's övriga produkter (t ex TAD TD-4001) så kanske man kan sänka (dämpa) känsligheten på mina diskanthorn ytterligare ... så att de passar PT-R9:orna

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/22 :  11:51:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Det du visar är nog en av världens bästa toppdiskanter, tyvärr så är den prissatt därefter också. Sista pris som jag har hört var 6000kr/st och det var Svenska Pioneer som kunde ta fram den (länge sedan). Jag har en bekant som har ett par som han kör tillsammans med en Magnepan uppställning och jag måste säga att dom låter mycket bra. Dom bör inte delas under 5khz enligt tillverkaren men jag skulle nog vilja flytta upp det till 7-8khz, baserat på kompisens erfarenheter. Någon av HiFitidningarna hade ett hemma-hos reportage där en kille hade byggt ett hornsystem som tydligen fungerade rätt bra, han använde den här diskanten och som jag minns det så var han väldigt nöjd med den.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  12:29:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Det du visar är nog en av världens bästa toppdiskanter, tyvärr så är den prissatt därefter också. Sista pris som jag har hört var 6000kr/st och det var Svenska Pioneer som kunde ta fram den (länge sedan). Jag har en bekant som har ett par som han kör tillsammans med en Magnepan uppställning och jag måste säga att dom låter mycket bra. Dom bör inte delas under 5khz enligt tillverkaren men jag skulle nog vilja flytta upp det till 7-8khz, baserat på kompisens erfarenheter. Någon av HiFitidningarna hade ett hemma-hos reportage där en kille hade byggt ett hornsystem som tydligen fungerade rätt bra, han använde den här diskanten och som jag minns det så var han väldigt nöjd med den.



Dahlberg,

Tack för informationen ! Kul att höra att någon här i Sverige använder TAD-prylar. Tror inte att det är så vanligt ... Jag provade vid ett tillfälle TAD TD-4001 istället för de JBL 2446H som jag använder i mina horn. Tyvärr så gjorde det höga priset på TD-4001:orna att jag valde JBL driver istället ...

Har ingen aning vad svenska Pioneer ska ha för två stycken PT-R9:or men jag har fått ett pris i U.S.A på $1370 (för 2 st inkl frakt) ... Tyvärr så tillkommer väl tull och moms på det priset .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/22 :  13:06:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Titta vilken fin pryl du hittat där!
Ser mycket gedigen ut.
Skulle du sätta den i hornkonstruktion
också då menar du?



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/22 :  13:28:40  Show Profile Send celef a Private Message
Allt prat om pro-grejjer gör att man blir allt lite sugen att prova, P.audio eller Eminence, som är betydligt billigare än JBL eller TAD, kan de va nåt??

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/22 :  13:49:02  Show Profile Send n/a a Private Message
[quote
Har ingen aning vad svenska Pioneer ska ha för två stycken PT-R9:or men jag har fått ett pris i U.S.A på $1370 (för 2 st inkl frakt) ... Tyvärr så tillkommer väl tull och moms på det priset .

[/quote]

Pioneer här i Sverige höll på med ett Tad-system som avhandlades i Audio-Video och som visades upp på några platser, bla på nån teater om jag inte minns fel. Han som ansvarade för det projektet tog även fram priset jag nämnde. Skulle nog tro att priset du fått från USA är ungefär vad dom kostar.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/22 :  14:04:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Ingen tvivl om at TAD båndet er blandt det bedste du kan få, men hvorfor ikke gå hele vejen og købe en ESg eller Raven? Da får du dækket hele området och med ca. 102 dB i følsamhet.

Et annet sät at gøre det på, er at benytte en separat mindre forstærker til din top - da kommer du uten om følsamhedsproblemet. Her er der flere alternativer, som f.eks. den nya Towshend supertweeter:



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  15:46:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Skulle du sätta den i hornkonstruktion
också då menar du?



NN,

Njaeee ... tror inte det. Hade faktiskt inte tänkt att använda något horn till dessa eftersom de redan har en liten hornladdning. Men man kanske skulle kunna testa lite om man nu väljer att köpa ett par PT-R9:or

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  15:55:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Allt prat om pro-grejjer gör att man blir allt lite sugen att prova, P.audio eller Eminence, som är betydligt billigare än JBL eller TAD, kan de va nåt??



celef,

Det går säkert att få bra ljud med Eminence och P.Audio oxå (om man designar och bygger rätt ). Har dock inte så stor erfarenhet av dessa två märken . Den stora frågan är dock om man kan få ett högtalar-system som är lika bra eller bättre än motsvarande hifi-högtalare för samma summa pengar

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/22 :  16:08:49  Show Profile Send celef a Private Message
"Den stora frågan är dock om man kan få ett högtalar-system som är lika bra eller bättre än motsvarande hifi-högtalare för samma summa pengar"

Jo den frågan är ju tyvärr alltid aktuell, men en pro/pa-baserad högtalare kommer iaf bli annorlunda och därför oxå låta annorlunda. Det är nåt med de stora elementen som ger sån skräckblandad förtjusning!

sound pollution
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  16:10:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by jan

Ingen tvivl om at TAD båndet er blandt det bedste du kan få, men hvorfor ikke gå hele vejen og købe en ESg eller Raven? Da får du dækket hele området och med ca. 102 dB i følsamhet.

Et annet sät at gøre det på, er at benytte en separat mindre forstærker til din top - da kommer du uten om følsamhedsproblemet. Her er der flere alternativer, som f.eks. den nya Towshend supertweeter:



Jan,

Jag har faktiskt titta lite närmare på Raven R3 och Towshend super-tweeter (dock inte ESg). Tyvärr har jag dock aldrig haft nöjet att lyssna på varesig Raven R3, Towshend eller TAD PT-R9

Ett separat slutsteg hade jag nog tänkt att använda även om jag helst skulle vilja driva dessa super-tweeters med samma slutsteg som jag driver mina nuvarande horn (Mark Levinson No.331). Fast det är klart ... ett till slutsteg skulle ju va' kul att införskaffa .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  16:14:58  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Det är nåt med de stora elementen som ger sån skräckblandad förtjusning!



celef,

"skräckblandad förtjusning" ... ... Bra uttryckt! Kan inte annat än hålla med

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/22 :  17:47:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Eller varför inte ett par "HiFiforum neodymium super-tweeters"




Inte riktigt färdiga än bara.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/22 :  18:02:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Eller varför inte ett par "HiFiforum neodymium super-tweeters"



Dahlberg,

Låter väldigt lockade ! Har följt er tråd passivt ... men med stort intresse ! Hur högt kommer "HifiForums neodmium super-tweeter" att gå

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/22 :  20:08:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Den blir i princip justerbar, smalare och tunnare band ger bättre utsträckning uppåt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000