HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basunderdelar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:55:40  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hade tänkt mig att i framtiden bygga ett par basunderdelar till mina Mumma Mosen.

Skulle vara trevligt med förslag på element och konstruktionstyper.

Är självklart öppen för alla möjliga och omöjliga förslag

Har funderat lite på Seas element, deras 8- och 10-tums element med DD verkar fina... P21LTS verkar ännu bättre. Någon har vet hur dessa skulle fungera i en låda med övre delning runt 50 Hz?

Ingen ordning utan kaos!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/12 :  11:16:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

dela då högre, 70 - 100hz, det avlastar
din mumma mycket mer än vid 50hz.
många högtalare tappar kraft redan vid 90hz

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/12 :  11:54:33  Show Profile Send Saro a Private Message
Goldenage basarna då?
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:53:03  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Varför inte bygga orginal-underdelar?
Har dessa själv, Topp och underdel spelar ihop som hand i handske!!
Sitter en Vifa premiumline 8 tummare i denna.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:36:29  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Jo originalunderdelarna spelar nog väldigt bra ihop med överdelarna (de är ju ändå gjorda för varandra).

Grejjen är den att jag inte funnit några ritningar på dem, filterscheman osv. Dessutom har jag ingen direkt förkärlek till bandpasslådor...

Hade tänkt att bygga basunderdelarna tilsammans med överdelarna som ett 2.5 vägs system. Alltså ingen HP-filter för överdelarna. Därav vill jag dela underdelarna lågt i frekvens, så att de ska passa in med överdelarnas avrullning.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:40:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Goldenage basarna då?



Onödigt dyra basar. De kostar väl drygt 3000 kr styck om jag inte minns fel (för den billigaste basen)?

Sen ska man ju ha filter... Där får man troligtvis räkna med 1000-1500 kr per basunderdel när de ska delas så pass lågt.. Och sen lådmaterial på det. Stavlimmad björk ligger på ca. 500 kr/kvm...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:46:41  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
LedZepp:

Om du har ritningar, scheman till Mosen´s basunderdelar så skicka dem till mig :)

Skulle bli väldigt glad om du har dem. Tycker att de tar lite överpris för dem nämligen. Över 10 papp... Nä det har jag inte lust att betala.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/17 :  07:54:38  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ingen som skulle kunna vägleda mig i ett bygge? :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:50:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

Jo originalunderdelarna spelar nog väldigt bra ihop med överdelarna (de är ju ändå gjorda för varandra).

Grejjen är den att jag inte funnit några ritningar på dem, filterscheman osv. Dessutom har jag ingen direkt förkärlek till bandpasslådor...

Hade tänkt att bygga basunderdelarna tilsammans med överdelarna som ett 2.5 vägs system. Alltså ingen HP-filter för överdelarna. Därav vill jag dela underdelarna lågt i frekvens, så att de ska passa in med överdelarnas avrullning.


Varför inget högpassfilter till topparna? Då missar du ju fördelen att kunna spela starkare. Vad är det som är så hemskt med ett filter? Själva bashögtalarens avstämning är redan i sig självt ett filter. Du behöver inte vara rädd för seriekonding, tänk på att där redan sitter en spole is erie med boomern. Annars kan du dela aktivt om du är orolig.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:24:11  Show Profile Send mag a Private Message
Kan bara instämma med Johan, du får med största sannolikhet ett betydligt finare mellan-register om du avlastar toppen.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:31:00  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har byggt små subW med Vifa PL22 och basreflex, de blev mellan 25 o 30 liter

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/20 :  13:57:09  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by Wolfie

Jo originalunderdelarna spelar nog väldigt bra ihop med överdelarna (de är ju ändå gjorda för varandra).

Grejjen är den att jag inte funnit några ritningar på dem, filterscheman osv. Dessutom har jag ingen direkt förkärlek till bandpasslådor...

Hade tänkt att bygga basunderdelarna tilsammans med överdelarna som ett 2.5 vägs system. Alltså ingen HP-filter för överdelarna. Därav vill jag dela underdelarna lågt i frekvens, så att de ska passa in med överdelarnas avrullning.


Varför inget högpassfilter till topparna? Då missar du ju fördelen att kunna spela starkare. Vad är det som är så hemskt med ett filter? Själva bashögtalarens avstämning är redan i sig självt ett filter. Du behöver inte vara rädd för seriekonding, tänk på att där redan sitter en spole is erie med boomern. Annars kan du dela aktivt om du är orolig.

Hälsningar Johan





Nä det är inte det att jag är rädd för att ha kondningar, spolar osv. i signalvägen. Vill dock få överdelens naturliga avrullning att fungera bra ihop med basunderdelen. Det där med att spela högt spelar mindre roll för min del. Det viktigaste är att få till det lilla under 50 Hz som saknas hos Mosen´s överdelar. Sen ska det inte bara låta boom boom boom... ;)

Har även tänkt en hel del på TL-kontruktioner. Lätta att ändra ljudkaraktären på samt att man når lite djupare än med övriga konstruktioner, med en bibehållet snygg avrullning nedåt.

Sen så är det ju dyyyrt att bygga filter :) Spolar kostar ju grosse mycket... O kondningar... :P Ju mindre desto bättre.

Men ingenting talar ju mot att man senare HP-filtrerar överdelen.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/20 :  14:38:23  Show Profile Send anders a Private Message
bygga tl's är ju inte helt gratis det heller, elementen som anses funka bra är ofta ganska dyra, morel tex. sen är de väl inte helt lättbyggda, i alla fall om man inte följer en ritning som många andra redan har byggt. det finns ju inga lika välutvecklade modeller för tl's som det gör för andra lådtyper. vet du hur det går att integrera en sub med en tl förresten?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/22 :  13:18:26  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
TL`s är ju inte direkt svåra att räkna på om man vill bygga dem iaf.

Stämms ju lätt av. Har läst en del "forskning" kring TL-konstruktioner. Det som sägs fungera bäst är en TL med endast en böj. Om man tänker sig en 180 graders sväng. Sen så bestäms "avtappningen" med hjälp av högtalarelementets konarea (Sd), står bra beskrivet i Loudspeaker Cookbook. Dämpningen är nog lättast att prova sig fram. Rätt dämpad ger den lägsta impedanspeaken vid avstämningsfrekvens.

Har förresten två stycken Morel MW 167 element liggande hemma som jag ska bygga en 2-vägs TL konstruktion med. Men jag är för tillfället mer intresserad av basunderdelar till mina Mosen. Sen så är väl egentligen inte Morel element så våldsamt dyra om man jämför med ScanSpeak. Morel´s element säljs väl alltid parvis (matchade par) om jag inte minns fel...

"vet du hur det går att integrera en sub med en tl förresten?"

Förstår inte riktigt hur du menar. Men du kanske menar att du har en TL högtalare som du vill ha en sub till? Det borde väl inte vara några problem? TL-konstruktioner faller ju väldigt jämnt nedanför avstämmningsfrekvensen, som ett första ordningens filter om jag inte minns fel av det jag läst. Kan även vara 12 db/okt. (har inte någon litteratur är för tillfället).

Att bygga subbasar som TL-konstruktioner borde ju egentligen vara det optimala. I alla fall om man vill få en bas som gräver djupt i frekvens. Enligt de regler som finns så går det bra att stämma av dem ända ner till elementets resonansfrekvens, dock inte under det eftersom man då löper stor risk att skada elementet. Enligt en av de lärare jag hade på KAU, som tidigare jobbat som högtalarkonstruktör, så ska inte elementets egna parametrar (Q-värden m.m.) spela så jättestor roll i en TL-låda. Då lådans överföringsfunktion i en sådan konstruktion styr elementet mer än i en av de vanligare typerna av lådkonstruktioner. Huruvida detta stämmer vet jag ej.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/22 :  13:55:39  Show Profile Send anders a Private Message
sååå svårt kanske det inte är nej :)
jag har läst rätt mycket om tl's även om det var ett tag sen. vad jag förstod så var de modeller som fanns i huvudsak baserade på trial and error, teorin bakom var väl lite bristfällig. men visst, begränsa sig till en böj är nog bra, eventuellt med en vinklad bräda så att du slipper få en 90 graders böj. "problemet" blir förstås att linjen kommer sluta upptill på högtalaren vilket gör att saker kan trilla ner i den samma. huvudprinciperna är väl rätt lätta, dimensionera efter sluten låda, ha tillräckligt stor area vid sluten av linjen, minska arean kontinuerligt och gör linjen lite kortare än vad den teoretiskt sett borde vara för att kompensera för dämpning. om det går bra att bygga en tl med 167an vet jag inte, hade för mig att de flesta element som sägs fungera bra brukar ha lite högre q, fast ifall nån har prövat och sagt att det går bra som funkar det säkert. tror också att dämpningen blir väldigt induviduell och är lättast att prova sig fram till, de riktlinjer jag har sett är att dämpa ganska lite, huvudsakligen direkt bakom elementet och ganska kraftigt i "böjen".
jag tror att en tl faller med 6db / oktav under avstämningsfrekvensen, men har ingen möjlighet att mäta för att kontrollera.
jag vet inte riktigt vad jag menade att koppla en sub till ett par tl. jag har funderat lite själv på att bygga en sub, men tycker att det skulle kännas dumt att dela av tl'en långt över avstämningsfrekvensen.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/22 :  14:09:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
En gissning är att TL, öppna bafflar och basreflexlådor faller med samma ordning vid låga frekvenser då det är gångvägsskillnaden mellan 'framljudet' och 'bakljudet'och membranrörelserna som bestämmer det totala ljudtrycket i alla de nämnda konstruktionprinciperna....





d v s med 24dB/oktav....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/12/22 :  20:09:52  Show Profile Send Frasse a Private Message
Eller så gör man som jag och bygger sig en 3-vägare med ett bra baselement som går i en TL-låda som är avstämd till 20 HZ så behöver man ingen baslåda. Och det här med bara en böj är skitsnack jag har kommit fram till att man kan ha fler böjar. Högtalaren skulle bli jätte lång om man följde detta råd då en avstämning på 20 HZ gör att min pipa är strax över 3 m lång. Jag har istället två böjar dvs 3 gångar innan myningen. Detta funkar skit bra.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000