HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Upplevelsesystem eller återgivningssystem ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/07/05 :  15:26:45  Show Profile Send Passerati a Private Message
Gäller hemmastereon eller Hi-fi stapeln osv

Upplevelsesystem eller återgivningssystem.
Lägger till lite text..
Ihoplyssnat/ihopplockat upplevelsesystem för musikupplevelsen i centrum, ala stampa takten.
Återgivningssystem för att höra hur informationen från inspelningen låter.

Vad har ni och varför

+ Lyssnar ni på musiken eller ljudet / fastnar ni i soffan letandes efter detaljer i ljudbilen

Edited by - Passerati on 2008/07/05 15:42:03

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/05 :  15:30:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
????

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  15:41:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Menar du ett frekvenslinjärt system (återgivningssystem)kontra ett system som man medvetet tweakar så att det skall färga på ett speciellt önskat sätt för ökad personlig upplevelse? I så fall har jag nog klart mera åt ett återgivningssystem, men för min del ger detta också den största upplevelsen. Under vissa omständigheter vid lyssnande av riktigt röjig disco/pop kan jag uppskatta en extra knuff runt 100-120Hz men generellt inte!!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/07/05 16:01:56
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/07/05 :  15:42:49  Show Profile Send Passerati a Private Message
Det stämmer Goldfinger, la till lite mer info i 1a nyss.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  16:29:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Det system jag har nu är enbart ett upplevelsesystem.

Jag förstår din fråga. Njuter vi eller letar vi fel? Jag NJUTER!!!

Visst är det ett återgivningssystem oxå, detaljer finns fast det går att få anläggningen att låta mer "HiFi", men det är inte min resa, jag har haft Yamaha NS-10 och mer analytiskt, tråkigt, "korrekt" och basfattigt finns nog inte. Säkert bra för produktion/återgivning (tyckte jag) men inte för upplevelser.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/07/05 :  16:31:58  Show Profile Send forken a Private Message
Upplevelsesystem alla dagar i veckan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/07/05 :  16:54:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Upplevelsesystem alla dagar i veckan

Samma här, men för mig känns det givet. Det är musikintresset som styr allt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/05 :  17:02:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Återgivningssystem och upplevelsesystem är samma sak tycker jag. Kan anläggningen inte få fram nerven i musiken och ge en upplevelse, så återger den inte.

Men ska man återge riktigt svår och brutal musik som t.ex opera är det FÅ anläggningar som klarar av att ens komma i närheten. Jag tror det är just därför så få gillar opera... Det låter ofta rätt jobbigt. Men på en anläggning som klarar det så är det en mycket stor upplevelse.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:00:35  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Live är ju bäst, alla gånger. Även om det inte alltid låter så himla bra. Men sen vill man ju ha det så likt live som möjligt när man sitter i soffan. Vad blir det då, återgivningssystem? Men om det var upplevelsen man gick på konserten för, då blir ens återgivningssystem ett upplevelssystem när man väl sitter och lyssnar hemma, eller hur?
Jag är nog inte så duktig på att leta "fel" i ljudbilden. Låter det bra är jag nöjd.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:37:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Återgivningssystem och upplevelsesystem är samma sak tycker jag. Kan anläggningen inte få fram nerven i musiken och ge en upplevelse, så återger den inte.

Jag håller definitivt med Bernt. En anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet i upplevelsen. Men, det är klart; det beror också på vilken upplevelse man söker.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:50:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Är det bara jag som förstår "skillnaden"?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:57:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
En anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet i upplevelsen
Nu blir det nog lite hopblandat här, en anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet, det är jag med på, men en trovärdig upplevelse behöver inte vara en korrekt återgivning och den behöver inte heller vara trovärdig för att ge upplevelse.

Edited by - Goldfinger on 2008/07/05 19:00:05
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/05 :  19:21:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Sådana här trådar brukar jag få dåliga vibbar av där det ena ställs emot det andra och bara ett kan vara rätt, dvs sådant rätt eller fel prat inom ljud brukar komma ifrån ett visst håll.
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet i upplevelsen
--------------------------------------------------------------------------------

Nu blir det nog lite hopblandat här, en anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet, det är jag med på, men en trovärdig upplevelse behöver inte vara en korrekt återgivning och den behöver inte heller vara trovärdig för att ge upplevelse.

en anläggning som inte återger korrekt kan inte skapa hög trovärdighet
och sedan
men en trovärdig upplevelse behöver inte vara en korrekt återgivning och den behöver inte heller vara trovärdig för att ge upplevelse.
Är nog trög tänkt nu när jag är hungrig för jag får inte ihop detta Goldfinger, kan du förtydliga?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  19:28:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
FBK Jag tycker inte man kan blanda ihop trovärdig återgivning med upplevelser. Upplevelser är högst personligt och kan i princip vara vad som helst om du förstår vad jag menar.

Edited by - Goldfinger on 2008/07/05 19:32:10
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  19:34:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Sådana här trådar brukar jag få dåliga vibbar av där det ena ställs emot det andra och bara ett kan vara rätt, dvs sådant rätt eller fel prat inom ljud brukar komma ifrån ett visst håll
Vilket håll då?

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  19:43:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, jag undrar oxå lite. Frågan söker ju våra preferenser.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/07/05 :  19:48:13  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
huzze
Frågan söker ju våra preferenser.
Precis.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/05 :  20:24:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
men en trovärdig upplevelse behöver inte vara en korrekt återgivning

Goldfinger, det där är enbart sant om man inte varierar musikmatrialet. Om man har en anläggning som inte återger korrekt kan den enbart vara trovärdig med det matrialet där den lägger till/drar ifrån det som saknas i just det matrialet. Allt annat musikmatrial blir inte trovärdigt på den anläggningen och därmed uteblir upplevelsen.

quote:
den behöver inte heller vara trovärdig för att ge upplevelse.
Nej det har du rätt i om man inte söker en trovärdig upplevelse vilket jag upplever att de flesta gör.

Följdaktligen är det svårt att dra andra slutsater än att man behöver en anläggning som återger korrekt för att uppnå upplevelserna som är begravda i musikmatrialet.

Förutom en bra anläggning behöver man så klart musikintresse också.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/05 :  20:27:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

En intressant fråga angående upplevelser är om man strävar mot trovärdighet eller inte. Skall systemet låta "live" eller får det förvrida?

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/07/05 :  20:37:05  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Pac
Om man har en anläggning som inte återger korrekt kan den enbart vara trovärdig med det matrialet där den lägger till/drar ifrån det som saknas i just det matrialet. Allt annat musikmatrial blir inte trovärdigt på den anläggningen och därmed uteblir upplevelsen.
Missförstår jag dig Pac?
Antar du menar det som saknas i återgivningen från materialet, som anläggningen kanske ofrivilligt kompencerar för genom lägga till eller dra ifrån.
quote:
Pac
Skall systemet låta "live" eller får det förvrida?
Glöm inte studioalbum.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  22:09:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

quote:
det där är enbart sant om man inte varierar musikmatrialet. Om man har en anläggning som inte återger korrekt kan den enbart vara trovärdig med det matrialet där den lägger till/drar ifrån det som saknas i just det matrialet. Allt annat musikmatrial blir inte trovärdigt på den anläggningen och därmed uteblir upplevelsen.
Jag förstår vad du menar Pac men en trovärdig upplevelse tycker inte jag behöver ha nåt att göra med en trovärdig återgivning, eftersom den personliga upplevelsen egentligen kan ha vilka referenser som helst och kan vara trovärdig i den personens värld även om den inte är korrekt återgivningsmässigt.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:07:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vilket håll då?

Där borta på det andra forumet så brukar hemskt mycket anntingen vara rätt eller fel.

För övrigt så är jag nog mest inne på Bernts linje.

Sedan så kan man ju fråga sig vilka produker/märken som verkligen kan ingå i ett återgivningssystem dvs har de egenskaper som krävs. Finns ju en hel del pryttlar där ute, och det mesta låter ju olika...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:13:53  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis!

@Pac: Well put!Bara att hålla med.

quote:
quote:
Goldfinger:
Pac:
Goldfinger, det där är enbart sant om man inte varierar musikmatrialet. Om man har en anläggning som inte återger korrekt kan den enbart vara trovärdig med det matrialet där den lägger till/drar ifrån det som saknas i just det matrialet. Allt annat musikmatrial blir inte trovärdigt på den anläggningen och därmed uteblir upplevelsen.

Goldfinger:
quote:
den behöver inte heller vara trovärdig för att ge upplevelse.

Pac:
Nej det har du rätt i om man inte söker en trovärdig upplevelse vilket jag upplever att de flesta gör.

Följdaktligen är det svårt att dra andra slutsater än att man behöver en anläggning som återger korrekt för att uppnå upplevelserna som är begravda i musikmatrialet.

Förutom en bra anläggning behöver man så klart musikintresse också.

Sorry att jag bara kopierar så där rakt av men jag kunde inte sagt det bättre själv. Har haft extremt "upplevelsebaserad" anläggning innan med horn, SET 2A3, och nästan uteslutande vinyl. Grym upplevelse men det blir lite som att äta godis sju dagar i veckan. Visst material låter underbart och annat dränks i glasyr och man blir lite övermätt. Har nu växlat spår och försöker få fram det som finns på CDn/vinylskivan så korrekt som möjligt. På gott och ont då mindre bra inspelningar avslöjas och "bättras inte på" av anläggningens färgning. Men å andra sidan återges bra inspelningar ruskigt bra .

Nu är upplevelsen inte mindre "upplevelse", men mer trogen ursprunget/inspelningen (så som den "kodats" på CDn/vinylen). Det är en sann upplevelse!

/stefan

edit: lagt till sista stycket.

Edited by - Stefanolo on 2008/07/06 00:51:15
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/07/06 :  01:23:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Pac: Vi pratade väl om det här lite innan idag?

Jag är helt klart inne på upplevelsesystem. Men mitt hifisystem är lite för mycket återgivningsssystem idag. Det kan inte spela all min musik på ett njutbart sätt även om det klarar mycket. Det beror delvis på att jag lyssnar på en hel del dåligt inspelad musik. Men Pac fick mig även att inse att den vasshet jag hatar ibland beror på elaka förstareflexer.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/06 :  08:52:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att ett återgivningssystem och ett upplevelsesystem KAN vara samma sak(vilket det är för mig)MEN det behöver definitivt inte vara det eftersom en upplevelse kan ha vilken referens som helst, då tror jag de flesta här är med på båten.

Edited by - Goldfinger on 2008/07/06 13:17:49
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/07/06 :  13:43:52  Show Profile Send rovis a Private Message
Många med mig verkar ju över tid föredra ett "slankare" ljud, det vill säga lite basfattigare. Det är visserligen ibland väldigt läckert med tung, djup bas, men själv föredrar jag att det rullar av en smula nedtill, även om det innebär att man får en mindre korrekt återgivning av vissa instrument och rumseffekter.

Sen så är det ju en fråga om ljudideal i inspelningarna också, jag föredrar ett lite mjukare och luddigare övre register, framför ett vassare, mer detaljerat. Det går igen i vad jag tycker låter trevligt "live" också, en ringande hi-hat låter för mig ganska otrevligt, samtidigt som jag vet att andra tycker att just det hårda, vassa är ett läckert "riv" i ljudet.

Jag är mest intresserad av förstärkt musik, pop/rock, så det finns oftast inte någon absolut referens på samma sätt som för den som gillar akustiskt och klassiskt. "Live" låter det ju oftast skit, rent ljudmässigt. Musikens ljudmässiga skönhet (inte att förväxla med rytm, melodi etc) är lika mycket ett verk av inspelningsteknikerna och elektroniken i instrumenten, som av musikanterna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000