HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på prisvärda högtal-/signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/21 :  19:53:21  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Hej!

Har precis investerat i ett par begagnade ALR/Jordan Note 5 och tycker nu att dessa förtjänar lite nytt kablage, så jag är nu på jakt efter prisvärda och inte allt för dyra högtalarkablar samt signalkablar mellan CD -> försteg -> slutsteg (2 par alltså).
Har tyvärr oerhört dåligt med tid och har därför inte tid att testa allt som finns på marknaden, hoppas därför utifrån tips jag förhoppningsvis får här kunna minska ner antalet alternativ.

Prisnivån bör ligga runt 100:-/m för högtalarkabeln, och 1500:- paret för ett par signalkablar.

Jag har själv genom läsning här på forumet och andra ställen på nätet blivit lite sugen på Audioquest Type 4 högtalarkabel (80:-/m) samt Silk Interconnect med bulletplug; är det något att satsa på eller är det bortslängda pengar?

Övrig utrustning är Parasound AVC2500 försteg / Parasound HCA1205 slutsteg

Tack på förhand och god jul på er!

-------------
MVH Patrick

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/22 :  18:03:16  Show Profile Send JM a Private Message
Kanske Supra Ply till högtalarna och Kimber PBJ till lågnivån...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/22 :  18:19:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Citat:
är det något att satsa på eller är det bortslängda pengar?

Jag tycker i och för sig att man skall satsa på litet mer än vanlig signalkabel för en tia. Men det är så olika hur kablarna fungerar i olika system. Ibland knappast någon skillnad alls, eller en klar förbättring eller en dramatisk förbättring. Sedan när man skall värdera denna eventuella förbättring i pengar så är det egentligen bara köparen som kan ta ställning.
JM's förslag kan vara lovande, kablar som fått mycket beröm för prisvärdhet. Vad man kan göra är att leta reda på några kandidater som verkar lovande och sedan låna hem och testa. Ett bra sätt är att lyssna på den nya kabeln under ett par dar och sedan byta tillbaka till sin gamla. Om man då upplever en klar försämring, brukar det inte vara så svårt att punga ut pengarna. Men om man känner sig tveksam om det verkligen är någon skillnad så finns det ingen anledning att byta.
Ett problem är att de kablar man får låna i affärerna ofta inte är inbrända. I så fall får man inleda det hela med att köra dem minst 50 timmar på "automatisk inbränning" t.ex. via tunern och sedan göra mera seriösa tester.

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2002/12/22 :  23:22:31  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
I samband med att jag nyligen köpte ett "nytt" försteg (beg. Advantage P1) köpte jag även nya signalkablar. Jag visste inte vad jag skulle ha, och i likhet med Patrik har jag inte tid, eller ork, att prova ut själv.
Jag gick därför på rekomendation från "min" handlare. Det blev ett märke jag inte hade hört talas om tidigare: NeoTech. Deras kablar är gjorde på samma patent som Harmonic Technology och Acoustic Zen, men kostar betydligt mindre. De använder samma kontakter och känns väldigt exlusiva och välgjorda.

De kablar jag köpte var en NA-012095 RCA 1m för just 1500kr (till CDn), och en likadan XLR 2,5m (till slusteget). Den senare måste jag tyvärr vänta ett par månader på, då metervara inte fanns i Sverige nu.

Jag har svårt att komma med några egna åsikter då jag nu är mest imponerad över hur bra mitt "nya" försteg är. Det är även svårt att göra en rättvis utvärdering när jag inte har flera kablar av samma typ att jämföra. Jag har nu en semibalanserad Supra DAC från RCA-utgångarna på försteget till XLR-ingångarna på slutsteget (Dynamic Precision PA4000H har bara XLR).

Så några egentliga åsikter kan jag inte komma med, men det kanske ändå kan var ett tips.

Svensk distributör är P.L. Audio i Malmö, som även importerar de dyrare "syskonen".
Mer info finns på: http://www.neotech.com.tw/copper.htm

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/22 :  23:22:37  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Hej och tack för svaren såhär juletid! :)
Supra Ply var ett av de absolut första alternativ jag hade, men sen har jag läst oerhört mycket negativ kritik om dessa vilket är aningen avskräckande. Jag får väl låna hem ett par och testa helt enkelt.
Fick för övrigt ett bra erbjudande på 2 par Silk Interconnect som jag inte kunde motstå; dessa ska nu utvärderas ordentligt!

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000