HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraderingshjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pcspel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/12/21 :  10:25:04  Show Profile Send pcspel a Private Message
Hejsan.
Har för någon vecka sedan inhandlat ett par Audiovector M1 då jag var så satans trött på mina dali 909 som bara kunde spela högt, inte speciellt bra. Nu är det så att jag är kanonnöjd med mina M1 men jag kan ju inte sluta där. Sitter nu på en Pioneer 908 receiver och en Pioneer 717 DVD. Efter jul tänkte jag inhandla ytterliggare grejer till min anläggning. Frågan är vad dock...Har tänkt mycket på att köpa en ny sub (audiopro sub nova e ju totalt värdelös för musik) som ska fungera bra i stereolyssning. Jag är lite splittrad om jag ska satsa på en ny hembio eller bygga ett riktigt härlig stereoanläggning först med en riktigt förstärkare som bara ska fungera till stereo tex en acram eller liknande.
Dock så undrar jag lite hur koppling mm ska gå till om jag köper en vanlig förstärkare och sedan ändå vill använda mina M1 som frontar i hembio med min Pioneer receiver. Går det? Tanken på sikt är iaf att köpa Audiovector center, Audiovector golvhögtalare som frontar och sätta M1 som surroundhögtalare och förmodligen audiovector subben då den är riktigt härlig till hifi men funkar ju även till hembio.
Så frågan är nog egentligen om jag först ska satsa på en ordentlig sub, eller köpa en center och en ordentlig förstärkare till stereo. Då hade jag kunna köra med ett par "kassa" högtalare som surround tills jag får råd med ett par audiovector golvare...Fast hur funkar det med koppling osv då?

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/12/21 :  11:11:25  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
En liten genväg kan ju vara att i första hand köpa ett stereoslutsteg att driva M1orna med.
Och även satsa på en ny ljudkälla. Ren CD-spelare eller åtminstonde en DVD som är bättre på CD än gamla 717 är (som är ganska duglig som transport om man köper till en bra dac).

Liten rekommendation. Först en Arcam P85 sen en CD82T.

Sen när du beslutar att gå över helt till hifi så kompletterar du med en Arcam A85 och kör M1'orna bi-ampat. Sen går det ju att uppgradera M1 i ett antal steg upp till Avantgarde nivå.

Say's who!?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/21 :  11:19:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har väl 5.1 utgångar på din DVD.
Då kan du koppla fronthögtalarkanalerna till din stereoförstärkare och
resten till din hemmabioförstärkare.
Nackdelen är att man måste justera volymen till fronthögtalarna i förhållande till resten varje gång.
Det finns dock vissa stereoförstärkare som har möjligheten att bypassa volymkontrollen
för en viss vald ingång med tanke på just detta.Då får man koppla lågnivåutgångarna för fronthögtalarna från hemmabioförstärkaren, om sådana finns, till stereoförstärkaren och volymkontrollen i hemmabioförstärkaren används då för alla kanaler.
SAT Amplifix har exempelvis den möjligheten.

Själv fuskade jag till ett hemmabiosystem genom att koppla min DVD:s frontkanaler till min stereoanläggning och bakkanalerna till en billig microstereoanläggning samt att jag ställde DVD-spelaren i läget med centerkanalen off så att den mixas ut i frontkanalerna. Fungerar faktiskt och är ett enkelt sätt att fixa till hemmabio utan att kompromissa med sin stereoanläggning.
Nackdelen är att man måste sitta rätt placerad för att centrum av ljudbilden ska hamna där TV:n står.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/21 :  13:14:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom DVD:n är bra som transport så skulle ju en separat DA-omvandlare kunna vara lämplig.T.ex X-dac från Musical Fidelity.

Men satsa i första hand på det tvåkanaliga ljudet.Då är ju SAT Amplifix ett förträffligt alternativ, annars Primare A30.1. MvhKristofer
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/21 :  18:02:36  Show Profile Send brumel a Private Message
En Linn Genki kan du ju köra med två fix audioutgångar och en variabel direkt till ett slutsteg. Det kan vara bra om du vill lira medans du byter upp dig.
Innan du fixat både för och slutsteg tänkte jag. Dvd:n kan du behålla. Och så fixa ett bra femkanalsslutsteg som du biampar M1:orna med. I väntan på superförsteget.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pcspel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/12/21 :  18:15:45  Show Profile Send pcspel a Private Message
Känns lite väl mycket att lägga en 15000:- på en förstärkare. Hälften är mera lagom, kanppt det. Tycker det är först och främst högtalare man ska lägga pengar på, trots allt det "variabel" som har störst betydelse...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/21 :  19:07:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Ska du kombinara hifi o hemmabio är högtalarna minst viktiga. Dundra och väsnas kan alla högtalare. Men spela musik kan dom inte om dom inte får rätt signal.
Att dela upp Pioneer recieverns sysslor på flera enheter ger nog störst förbättring på kort sikt och även störst utvecklingspotential.
Men det är klart, det kostar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/22 :  23:42:31  Show Profile Send marens a Private Message
För att kunna rekommendera någon medicin måste man nog ställa någon slags diagnos.
-Vad är det du inte är nöjd med i ljudet/uppsättningen?
-Vill du ha högre ljudtryck och djupare bas?
-Tycker du att surround är bra och viktigt eller får du samma upplevelse i stereo när du tittar på film?
-I så fall behöver du en centerkanal? Brukar det sitta med flera kräsna filmtittare när du ser på film, eller bryr de sig inte så mycket om dialogen inte kommer direkt från mitten?

Om du är nöjd med själva ljudkvalitén tycker du ska antingen satsa på ett par små bra surroundhögtalare, eller om du dessutom vill ha djupare bas och högre ljudtryck ett par golvare i stället. Ett alternativ kan vara en bra sub och surroundhögt. Vänta med att koppla in en center innan du är säker på att du behöver en.

Om du inte är nöjd med ljudkvalitén och du vet att högtalarna kan låta bra så prova att låna hem en ny surroundförstärkare eller om du tycker det är överflödigt med surround, en vanlig stereoförstärkare. Om du vet att det är surround du vill ha så är det slöseri med pengar att köpa en stereoförst. tycker jag iaf. Man få mer för pengarna om man då väljer en bra integrerad surroundförstärkare i stället. Glöm separat d/a/dekoder det blir bara krångliggt och dyrt, finns ingen vinst i det när surroundförstärkarnas dekoder i många fall är bästa delen i produkten. Men som sagt lägger man mer pengar på en enda surroundförstärkare i stället för att köpa separata slutsteg så får man bra mycket mer förstärkare för pengarna tycker jag. Det är nog en del som inte skulle hålla med men jak kan ju säga som så att i en jämförelse mellan en Yamaha AX1:a och ett sony försteg/sunfire 5-kanals slutsteg för bra mycket mer pengar så vann AX1:an i ljudkvalitet enl. oss som lyssnade.

Alltså om du gillar surround och kommer överens med din förstärkare så ska du nog inte byta ut den men om den är klart dålig så bör du kanske köpa en ny. Annars prova med att få till en riktigt bra kombination av 4 högtalare först och kanske en sub om det behövs. När du får råd alltså. Hålla på att krångla med separata förstärkare ger inte så mycket för pengarna i ditt fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000