Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 11:31:32
|
Hej
Jag har fått äran att fota min svägerskas bröllop nästa år, det vill säga tackkort osv osv, Kyrkan. Men jag vill inte skriva ut fotona på min skrivare för det blir alldeles för dyrt, utan vill skicka dem till ett fotolabb. Vilket rekommenderar ni och kan man skicka en färdig redigerad RAWbild till labbet?
Tack på förhand
Mats |
Min fotosida på flickr
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 17:05:32
|
Håller helt med Audionet! Bra service och snabba leveranser, samt en hel del kul funktioner.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 22:16:26
|
Lite OT: Men är du HELT säker på att du vill ställa upp som fotograf? Bröllopsfotografering är betydligt knepigare än de flesta tror och det finns en anledning till att det faktiskt nästan är en egen yrkeskategori, även många yrkesfotografer tycker det är väldigt svårt.
Det största "problemet" är att de de flesta ju faktiskt inte gifter sig mer än en gång (i alla fall inte med samma person) och ex. själva cermonin går ju inte ta om om något råkar gå fel med fotograferandet. Till det kommer att det faktiskt ställer rätt stora krav på utrustningen (blixt brukar inte vara så populärt i kyrkan så ex ett rejält ljusstarkt objektiv är nödvändigt).
Det här är en fråga som brukar dyka upp på fotosidan, i tidningar etc och rådet är ALLTID att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man ställer upp (jag skulle själv aldrig komma på tanken att ta på mig något sådant).
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 22:30:19
|
NU trodde jag inte att det gällde tips inför fotograferingen. Men f95toli har rätt.. tänk igenom detta flera gånger om vilka bilder du MÅSTE ha,,, vilka bilder brudparet vill ha. Se till att ta de VIKTIGASTE bilderna med 2 dubbla kameror. Blixt brukar inte vara några problem.
Själv har jag väl klarat av 10 talet vigselfotograferingar fortfarande utan missöde. Dock har det blivit lite tufft ibland, när man både ska stå för fotografering och musiserandet
Kolla upp innan hur kyrkan ser ut, var du kan stå utan att störa. Ev var en annan kamera kan stå. Ljusförhållanden och avstånd osv osv |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
|
Topic |
|