HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bröllopsfotografering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2008/06/30 :  11:31:32  Show Profile Send matså a Private Message
Hej

Jag har fått äran att fota min svägerskas bröllop nästa år, det vill säga tackkort osv osv, Kyrkan. Men jag vill inte skriva ut fotona på min skrivare för det blir alldeles för dyrt, utan vill skicka dem till ett fotolabb. Vilket rekommenderar ni och kan man skicka en färdig redigerad RAWbild till labbet?

Tack på förhand

Mats

Min fotosida på flickr

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/06/30 :  15:35:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
till www.crimson.se kan du skicka dina bilder, men inte rawfiler. Du får spara ner det somm en tiff eller jpg.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2008/06/30 :  15:45:22  Show Profile Send matså a Private Message
Ok, tack

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/30 :  17:05:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håller helt med Audionet!
Bra service och snabba leveranser, samt en hel del kul funktioner.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/06/30 :  22:16:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite OT: Men är du HELT säker på att du vill ställa upp som fotograf?
Bröllopsfotografering är betydligt knepigare än de flesta tror och det finns en anledning till att det faktiskt nästan är en egen yrkeskategori, även många yrkesfotografer tycker det är väldigt svårt.

Det största "problemet" är att de de flesta ju faktiskt inte gifter sig mer än en gång (i alla fall inte med samma person) och ex. själva cermonin går ju inte ta om om något råkar gå fel med fotograferandet. Till det kommer att det faktiskt ställer rätt stora krav på utrustningen (blixt brukar inte vara så populärt i kyrkan så ex ett rejält ljusstarkt objektiv är nödvändigt).

Det här är en fråga som brukar dyka upp på fotosidan, i tidningar etc och rådet är ALLTID att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man ställer upp (jag skulle själv aldrig komma på tanken att ta på mig något sådant).

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/30 :  22:30:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU trodde jag inte att det gällde tips inför fotograferingen.
Men f95toli har rätt.. tänk igenom detta flera gånger om vilka bilder du MÅSTE ha,,, vilka bilder brudparet vill ha.
Se till att ta de VIKTIGASTE bilderna med 2 dubbla kameror. Blixt brukar inte vara några problem.

Själv har jag väl klarat av 10 talet vigselfotograferingar fortfarande utan missöde.
Dock har det blivit lite tufft ibland, när man både ska stå för fotografering och musiserandet

Kolla upp innan hur kyrkan ser ut, var du kan stå utan att störa. Ev var en annan kamera kan stå.
Ljusförhållanden och avstånd osv osv

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000