HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska man ha maskinerna på 24/7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2008/06/22 :  21:43:59  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Läste i nya bladet från Russ Andrews att han rekommenderar att man alltid har på sin stereo-anläggning.
Den låter bättre när den är varm och grejorna håller längre (med undantag av grjor med rör) påstår han.
Jag har inga rör, Cd-spelare är Arcam Alpha 8se och integrerad förstärkare Rega Mira3. Strömkablar i bägge maskinerna är Master Snake One från ljudmakarn, de sitter i en strömlist från Jorma.

Bör jag ha på dessa grejor 24/7 ?

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/06/22 :  21:55:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Åsikterna går isär. För ljudets skull, räcker det med att slå på grejerna så att dom hinner bli varma. Säg någon havltimma innan lyssning.
För miljöns, stäng alltid av efter lyssning.
Jämn tempratur borde främja lång livslängd på komponenterna (utom rör och allt som lyser), om det inte blir för varmt. Men har du otur (som jag) blir det för varmt för lödningarna, som krackelerar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/06/23 :  11:21:46  Show Profile Send tian a Private Message
Min anläggning står på 24/7, men jag har ICE Power monoblock samt Nad försteg, som signalkälla har jag en Apple Airtunes.

Tror inte att min anläggning drar så mycket, det är väl igentligen försteget som drar mest ?
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/23 :  18:55:56  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Va! Vad händer den 24 juli?? Jag sätter för säkerhets skull igång mina prylar den dagen och ser om det händer något.

Skämt åsido. Jag har testat att ha mitt slutsteg (Rotel RB-1090) och mitt försteg (Rotel RC-870BX) påslaget 24h om dygnet i flera veckor men kunde inte höra någon ljudmässig skillnad jämfört med att sätta igång dem en halvtimme innan lyssning.

Har haft SET 2A3-förstärkare innan och det som behövdes var lite uppvärmning i ca 20 minuter.

Kan kanske vara bra för miljön och hushållsekonomin att slå av grejorna efter lyssning. Blir förstärkaren/slutseget väldigt varmt kanske komponenterna och lödningarna mår bra av att inte "stekas" för länge.

/stefan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/23 :  21:32:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det värsta jag varit med om var min Sony SCD777ES. Det tog lång tid, flera dagar innan den var jämnvarm så den fick stå på för jämnan. De monoblocken jag har nu värmer upp sig och "börjar lira" efter 20-30 minuter. Det finns inga generella regler som funkar eftersom olika apparater reagerar olika. Vissa tar lång tid på sig att uppnå temperatur stabilitet andra inte.

Du får prova själv och se om du upplever någon skillnad med just dina apparater.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/06/23 :  23:16:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min Naim cd-spelare står på jämt då den är gjord för det, det finns inte någon on/off knapp på fronten. Resterande elektronik stängs av då och då men står oftast på, behöver ett par dygn för att låta optimalt. Blir det kraftigt åskväder brukar jag slå av allt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/06/27 :  19:16:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Elektroniken låter onekligen bäst om den får stå på. Har man dåligt miljösamvete, tänk utsläppsrätter och kompensera genom att låta bilen stå och cykla till jobbet istället.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/06/30 :  11:05:24  Show Profile Send poppen a Private Message
Hade en marntz pm 35 för 20 år sedan. Den lät bättre om den alltid stod på. Efter 3 dagar började den låta bätre. Varför vet jag inte den gjorde bara det.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/06/30 :  11:27:37  Show Profile Send ud a Private Message
På vintern har jag inga som helst betänkligheter att ha prylarna igång 24/7 då alla förluster är värme och jag ändå måste värma upp huset och kan därför ha lite lägre på elementen i stället med bättre fördelning av värmekällor i rummet som följd.
På semestern brukar jag stänga av allt och när jag kom hem i år var det lite rått i gillestugan där prylarna står men det löste sig med ett par dagars "spelning".

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2008/06/30 :  19:10:41  Show Profile Send Drem a Private Message
Så hur gör man med t ex en rör-cdspelare eller rör-försteg? Jag har båda delarna, samt IcePower. IcePowerstegen står på dygnet runt och cdspelaren har digitaldelen på dygnet runt, dock kan jag stänga av rören när jag inte lyssnar. Mitt rörförsteg har en "säkerhetsfunktion" som stänger av steget efter ca 12 timmar.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/01 :  00:19:15  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag kör en st amplifix men den står alltid igång. Den är inte heller gjord för att stängas av då den inte har onoff mer än standbye och i standbye håller den fortfarande sig varm och jag antar den drar en massa då också. Sen låter den inget vidare efter att ha varit avstängd helt alltså efter att kontakten varit utdragen ur väggen en längre stund. Sen tar den runt 3-4 timmar på sig att låta bra och då är det när man spelar ganska högt. Lite illa men samtidigt så låter den gudomligt när den är varm så ja det är värt det
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/06 :  02:49:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta har för övrigt avhandlats en mängd gånger tidigare - gör en sökning och du bör hitta. (å andra sidan är ju forumets sökfunktion allt annat än smidig...)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000