HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dynamik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:06:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Ett ljuds styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet, ofta i form av effektivvärde (rms-värde) för hela eller delar av frekvensområdet, eller i form av amplitud eller absolutvärde av de ingående frekvenskomponenterna.

Ofta uttrycks styrkan i dess ljudnivå med det logaritmiska måttet decibel



Så står det i wikipedia.

Men jag förstår det inte fullt ut. Önskar en pedagogisk förklaring vad dynamik är?

Jag har trott att dynamik är förmågan att återge stort omfång i frekvens. Bra dynamik = låga toner/djupbas till höga toner.

Men, så har jag läst på ett flertal ställen där man skriver typ; "Fantastisk dynamik, kanske det bästa jag hört, men jag saknar den lägsta basen...."

Detta gör mig lite konfunderad...

Artphotography

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:16:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dynamik är hur stor skillnaden är (i decibel) mellan de högsta och de lägsta ljuden på en inspelning, om jag nu förstått saken korrekt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:21:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp. Skillnad i ljudnivå mellan starka och svaga ljud. Det har nada att göra med frekvensomfånget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:22:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Dynamik är skillnaden mellan det starkaste partiet i ett musikstycke och jämfört med det svagaste partiet. Ju större skillnaden är dess större blir dynamik. Den här skillnaden kan också mätas i decibel.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:43:31  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Här är sorgen med det stora flertalet av dagens inspelningar. De är så hårt komprimerade att de totalt saknar dynamik. Man pratar om SACD och andra format där dynamiken är större men använder bara en bråkdel av vad som är möjligt att få ut av cd-skivans 96(?) dB
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:51:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
aha, inget med frekvensomfång! (har jag alltid trott)

Jag greppar, men då väcker det ytterliggare en fråga.

Ett musikstycke inspelad med x decibels dynamikomfång, är det då det ultimata uppspelningen - att högtalaren återger exakt x decibels dynamikomfång? och att en sämre högtalare helt enkelt inte klarar av denna dynamik och återger endast y decibels dynamikomfång med samma musikstycke?
Eller, om man spinner vidare, kan en ultralyxsuperduperhögtalare t o m öka dynamikomfånget från samma musikstycke?

Artphotography
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:55:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Å just ordet dynamik är väl knappast begränsat till bara dB och musik?
Ordet dynamik kan användas om livet, veckan som gått, mekaniska förlopp, med massor mera (mmm).

Jag köper inte att dynamik är direkt kopplat till frekvensomfånget*. Det du hört gissar jag på kommer från personer som lyssnat till system med hög känslighet där just den höga känsligheten uppnåtts på bekostnad av djupbasen.

Enligt mig handlar bra dynamik om att kunna återge svaga toner precis lika bra som starka toner. För detta ställs krav på högtalare och förstärkare men också på rummet.

*) Indirekt kopplat...förklarar mer om nån vill.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:57:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Eller, om man spinner vidare, kan en ultralyxsuperduperhögtalare t o m öka dynamikomfånget från samma musikstycke?

Det vore möjligt att skapa något sådant, men mig veterligen finns ingen sådan idag.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/06/17 :  15:15:48  Show Profile Send Sundström a Private Message
Förstärkare kan göras mer eller mindre dynamiska. DA-omvandlare kan göras mer eller mindre dynamiska....

Det är en smaksak. I radio och tv görs ljudet ofta odynamiskt så att vi lyssnare ska uppfatta t ex en viskning från en skådespelare(klassisk musik i p2 brukar få ha dynamiken kvar). Den mest dynamiska musikanläggningen faller säkert inte alla i smaken (och passar inte all sorts musik).
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/06/17 :  15:20:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hur gör man förstärkare och DA-omvandlare mer eller mindre dynamiska för vanligt bruk?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/06/17 :  15:35:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
KAN göras mer dynamiska står det...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/06/17 :  15:46:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo, det må väl vara hänt men kallas det inte då nåt annat än "förstärkare" respektive "DA-omvandlare" då? Typ "ljudprocessor", "limiter", "dynamic enhancer" eller "kompressor" typ?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/06/17 :  19:33:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
...förklarar mer om nån vill.

Jättegärna EA! Jag läser och lär


Artphotography
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/06/17 :  21:03:24  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag menar i tillverkningen. Sen går det ju modifiera all elektronik om man har den kunskapen. Jag har inte tillräcklig kunskap. Vet att t ex olika rör och olika transistorer har olika branta förstärkningskurvor.

Jag tycker sällan det är samma skiva som låter bäst efter att något i anläggningen eller akustiken ändrats. Ju mer detaljerat och dynamiskt desto större risk att det där musikaliska går förlorat, har jag uppfattat förändringarna som.

Enklaste sättet att öka dynamiken, är väl att göra en tratt på tre fyra decimeter med hjälp av utklippta kartongbitar. Det är bara mellanregistret som påverkas. Svaga ljud förblir svaga. Starka ljud förstärks. Inte hifi men lärorikt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/17 :  22:26:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jättegärna EA! Jag läser och lär

Kul, positiv inställning!

Jag definierar som sagt dynamik som förhållandet starkt/svagt; stor dynamik betyder att förhållandet mellan starkt och svagt stort, t.ex. en miljon till ett, jämfört med t.ex. två till ett.

Dynamikförmågan hos en högtalare är ett intressant område. När det kommer till max SPL sätts den övre gränsen sätts kanske främst av membranstorlek och linjär slaglängd (kopplat till frekvens, vilket vi lämnar därhän för nu). Den nedre SPL gränsen - hur tyst en högtalare kan spela - är svårare att förklara (tycker jag) men det har att göra med ett tröskelvärde för när systemet börjar "funka".

Äntligen dags för poängen? Vi testar med ett exmpel...
En stativhögtalare med basprestanda ner till säg 50 Hz är ganska vanligt. Hur är det då med dynamikförmågan hos denna högtalare under 50 Hz? Ja, om inte högtalaren lyckas presterar nämnvärt ljudtryck alls, kan det heller inte bli tal om stort dynamikomfång. Det är lixom utanför det område där högtalaren funkar!

I praktiken har ju högtalaren i exemplet ovan värdelös dynamisk förmåga i basen, men det beror ju främst på att högtalaren överhuvudtaget saknas basprestanda, det beror ju inte direkt på dynamiska förmågor.

Så, på sätt å vis är det sammakopplat men bara indirekt, tycker jag enligt mitt resonemang och mina 2 cent osv osv...

Förvirrande eller makes sence?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2008/06/17 22:29:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/17 :  23:40:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Till ytter mera visso kan dynamiken också begränsas av brusnivån från inspelningen eller förstärkare som man själv använder. Om man vill ha möjlighet till högsta möjliga dynamik så välja i alla fall jag stora högtalare med hög verkningsgrad och horndiskanter. Dynamiken är alltså skillnaden mellan det svagast partiet och det starkaste. Men det behöver inte alltid vara så att ett musikstycke som ex.v. - Bolero av M.Ravel som börjar så in i helsike svagt för att sedan avslutas med ett brak. Dynamik kan också vara musik som innehåller massor av toppar som ligger på gränsen till vad mediet klarar utan distorsion. Det är just detta som stora högtalare med horn klarar av bättre än små högtalare.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/06/18 :  00:08:28  Show Profile Send rolnor a Private Message
Det finns en funktion i min Sony Blu-ray spelare som ökar dynamiska omfånget, man kan helt lugnt lyssna på ett samtal i en film i normal nivå, sedan kan en explosion i filmen skaka hela rummet.

rolnor
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/18 :  01:02:09  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Hej Dan!

Intressant och befogad fråga. Ordet används ofta på ett sätt som blottar olika användares bristande förståelse för dess betydelse. Starkt av Dig att "våga" fråga öppet. Det blir till nytta för andra som undrar.

Instämmer i definitionen av dynamik som förhållandet mellan starka och svaga ljud på inspelningen/mediet/fonogrammet.

Ett sytems/högtalares "dynamik-egenskaper" ser jag som dess förmåga att korrekt återge förhållandet mellan starka och svaga ljud i inspelningen. Har ett ljud styrkan 10 på inspelningen och ett annat styrkan 2 så ska denna skillnad/detta styrkeförhållande också kunna bibehållas vid återgivningen/återges. Problemet med komprimering är att ljudens inbördes förhållanden förstörs och (som jag uppfattar det) skapar en platt återgivning med mindre rumsinformation. Jag har kanske fel rent tekniskt men det är känslan/intrycket jag får.

Jämför med ett foto där du har sämre ljusförhållande/mörkare i t.ex. förgrunden och där andra delar av bilden har mycket ljus. Om kameran och objektivet (och de inställningar du gör) är bra så kan du se detaljer och djup både i den ljusa och den skuggiga delen av bilden. Du har då lyckats att skapa/fånga en bild med stor dynamik. Obs jag är inte fotograf som Du men hoppas att exemplet var ok.


/stefan
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/06/18 :  08:18:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack alla! Jag har betydligt bättre förståelse för ordet nu. Jag tror nog att det finns en hel del som använder ordet dynamik felaktigt. Tycker flera svar reder ut begreppet bra här.

Stefanolo, exemplet med fotot var bra

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000