HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sänka/höja Impedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/06/16 :  18:20:15  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej , finns det nått sätt att sänka eller höha impedansen på en låda utan att ge sig in och löda o dona bakom ingångskontakterna

vill kunna halvera OCH dubbla impedansen ( med vred/vipp )

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/06/16 :  19:36:31  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Impedans. Pratar du högtalare då?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/06/16 :  23:50:28  Show Profile Send Twilighter a Private Message
yepp om det fanns nått sätt att sänka höja


kan tänka mig sänka blir svårt, men höja till det dubbla borde iaf gå på något vis?

16ohmare jag vill ha kunna höja till 32 utan att modifiera dem på något vis då jag behöver dme som 16/4 med

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/17 :  09:13:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det går alldeles utmärkt att göra rent tekniskt. Man behöver se till att ha tillräcklig effekttålighet i högtalarna och här kan det ställa lite tuffare krav. Detta är tekniskt inget problem, det finns motstånd som tål rejäla effekter. Har för mig Jorma hade nått 100 watts motstånd för att bränna in kablar förr i tiden? Detta var ett stort motstånd med kraftig kylning för att effektivt avleda värmen som utvecklas.

Den stora frågan är hur detta påverkar ljudet! Tekniskt - som sagt - är det inte svårt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/06/17 :  09:23:35  Show Profile Send Lord a Private Message
Den enda vettiga lösningen är att använda en transformator, det finns speciella spartransformatorer for just de ändamålet.
Dessa trafor är normalt tänkt att användas då man vill koppla in lågohmiga högtalare på förstärkare som trivs bäst med hägre impedanser tex. OTL förstärkare. Men det finns ju inget som hindrar att man kör dessa år andra hållet.
Ett exempel på trafo är denna:
http://www.zeroimpedance.com/products.html

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/06/17 :  10:08:40  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Aha

saken är väl mest att de ska sitta på baskabinett för elbas, dock nästan fullrange 19khz-26hz lådorna pallar 2400W RMS/st

består av 2st 15" 2st 12" 4st 10" och 2 diskanter per låda (samtliga element är neodynamium element)

dessa är vippomkopplingsbara mellan antingen 4ohm eller 16ohm

och de ska drivas att ett steg som lämnar 2*1050W i 8ohm ( får ej lastas lägre än så) eller 1*2100W i 16ohm (får ej lastas lägre än 16ohm i det fallet)


har jag bara en låda med mig ut o spela så är d ju 16 ohmsläget som gäller, men kör vi me båda så får ja köra stereo och därmed mista en del effekt

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/17 :  10:58:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Men om du parallellkopplar ett motstånd så får du mycket riktigt halverad impedans, slutsteget "ger mer". Men den vunna effekten bränns ju i motståndet så du är fortfarande på ruta 1.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:34:07  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det är altså bara att bita i det sura äpplet


nåväl vad blir det bästa resultatet tror ni


i 16ohms läget blir det ju ca halva effekten

2*1050W 8ohm blir ju ca 2*>500W i 16 ohm
eller är det bättre att koppla ihop båda till ett steg
2*16ohm lådor blir "en"8ohm och mata då båda med 1*1050W ?


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:37:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Vill du få ut effekten ur slutsteget "korrekt", så är det nog bara att bita i det sura och koppla om i högtalarna för 16Ohm istället!

"Det finns inga genvärar till....."

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2008/06/18 :  10:15:07  Show Profile Send jonny99 a Private Message
bara en undran, vad har man diskanter till på en högtalare som ska återge en elbas? Brukar du ofta klippa förstärkaren när den bara ger 2X500 W i 16 ohm till ett par skapligt effektiva högtalare. Jag är inte sarkastisk, bara nyfiken.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/06/18 :  18:33:52  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
bara en undran, vad har man diskanter till på en högtalare som ska återge en elbas? Brukar du ofta klippa förstärkaren när den bara ger 2X500 W i 16 ohm till ett par skapligt effektiva högtalare. Jag är inte sarkastisk, bara nyfiken.



det är enkelt, för att elbas återger toner som ligger ovanför effektivt register på ex en 12 eller 10 tummar,

i itt fall spelar jag delvis på en 8strängare med mkt dist.

ang stärkaren vet jag inte det ännu, iom jag inte köpt den då jag ville ha på fötterna före , stärkaren kostar trots allt 40000:-

lådorna anges ha känsligheten 105db medans svenska distrubitören säge ratt det gällde den förra modellen och de nya har 109

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000