HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur reglera hastigheten på en växelströmsmotor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/06/16 :  20:24:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
...på bästa och enklaste sätt?

Ska användas på nästa vinylavläsarprojekt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/16 :  22:01:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Går väl eg bara genom att ta in befintlig växelström, re-generera den med rätt frekvens? För detta behövs väl en kristall?

Inte helt mitt område, men det är intressant...

Har man hyfsat rätt vartal kan man såklart använda utväxling istället, men detta går ju inte för alla vartal/diametrar om det skall vara praktiskt görbart.

Vad har du för varvtal idag?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/06/16 :  23:42:55  Show Profile Send ILLY a Private Message
Prylen man normalt sett använder kallas frekvensomriktare. De flesta man stöter på är avsedda för trefasiga asynkronmotorer, men en snabb sökning på elfa visade att det även finns för enfas: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10518.htm&lang=se

Militant cyklist.
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2008/06/17 :  08:45:38  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Det är nog en missuppfattning att Elfa#180;s frekvensomriktare kan styra enfasmotorer. Frekvensomriktaren matas visserligen med enfas växelström, men gör om denna till trefas (3x230V) på motorsidan. Att styra enfasmotorer är lite lurigt, det beror på om det är en synkron- eller asynkronmotor; hur som helst behöver man en styrning med återkoppling om man vill styra varvtalet noggrannt, vilket blir förutsättningen om motorn skall driva en skivspelartallrik. Det finns också enfas "allströmsmotorer", vanliga i hushållsmaskiner och handhållna elektriska maskiner (ex.vis borrmaskiner), dessa kan styras med enkla fasvinkelstyrningar, men precisionen på varvtalet blir inte särskilt hög. I gamla nummer av tidskriften ELEKTOR har jag sett flera exempel på motorstyrningar (med återkoppling) som kanske löser uppgiften.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/06/17 :  12:43:56  Show Profile Send Sundström a Private Message
Först tänkte jag dator och usb. Men sen tänker jag att en tongenerator med lite styrka borde gå att använda till att driva en motor hastighetsreglerat. Någon som provat?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7936 Posts

Posted - 2008/06/17 :  13:10:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
En idé: Moderna radiostyrda modeller använder ofta borstlösa trefasmotorer med tillhörande elektroniska fartreglage. Dessa kanske vore nåt för DIY-skivspelare? Motorerna finns i en uppsjö olika storlekar och med olika lindningar för olika förhållande mellan hastighet och vridmoment. Köper man hongkongprylar på Ebay så kan man få motor + reglage för 20 dollar och uppåt, i princip inga pengar alls alltså.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:36:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Thoren konstruerade en skivspelare som jag tror hette TD125 och som hade en kristallstyrd växelströmsmotor. Jag tror att en vital del i spelaren var en s.k. wienbrygga. Det är något som jag för mycket länge sedan lärde mig om i plugget, men jag vet inte nu längre vad det var för något. någon annan kanske kan berätta?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:53:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Wien_bridge_oscillator

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/06/18 :  21:18:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
David White (var det väl) som hade en kristallstyrd sinusoscillator som han transformerade upp spänningen på.
http://wnaudio.com/turntablepsu.html

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/06/19 :  08:44:40  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Man kan ju också använda en gammal diskettstation:
http://www.audioorigami.co.uk/Archive/FloppyDIYMotor01.htm
Det finns mer ute på www men hittar det inte nu.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/25 :  02:55:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har en frekvensomvandlare hemma i en stor apparatlåda. Om jag inte minns fel omvandlar den 230V till 230V trefas från någonstans runt 10Hz till 100 eller 200Hz, minns inte exakt för det var länge sedan jag läste dokumentationen, eller tittade på kopplingarna.
Max-effekten på utgående ledning ligger runt 300W.

Jag använder den inte själv, den samlar bara damm...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/06/26 :  22:08:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Här finns att läsa...
http://www.altmann.haan.de/turntable/
Ner på sidan står lite om motorer och hastighets reglering MHA cd,mp3 spelare och en gammal förstärkare.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/02 :  12:42:47  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Här kanske det finns en intressant lösning, om man vill skippa CD/MP3-spelaren i ovanstående kompilation:
www.electrokit.se
Funktionsgenerator, OP-förstärkare
Art Nr 10100023

En enkel funktionsgenerator, uppbyggd kring en operationsförstärkare. Kan generera fyrkant, triangel och sinusvåg, 6 Hz - 6 kHz. Utmärkt för test av audioutrustning, eller som pulsgenerator vid digitala experiment. Matning 9V.

Pris: 79 kr.

Om man använder ovanstående funktionsgenerator, och byter ut poten mot ett fast motstånd (som man naturligtvis räknar ut väldigt noggrant), så borde den kunna göra biffen stek.

Frågan är om den ger en tillräckligt stark sinusvåg, men annars kan man ju på samma sida köpa en 1W-förstärkare för 79 spänn (Art Nr 10100017).

Vet inte om det är billigaste/bästa sättet - bara en tanke...

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/17 :  00:23:51  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
För alla er som funderar på Altmanns DIY Turntable!!!!

Hittade delar till lagret BILLIGT på Ebay!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HARLEY-80-EXHAUST-VALVE-GUIDE-ROWE-BRONZE-001_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35574QQihZ011QQitemZ320198993118QQtcZphoto
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HARLEY-74-80-INTAKE-VALVE-HD-PARTS-SHOVELHEAD-18074-66_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35577QQihZ011QQitemZ320197759440QQtcZphoto

Runt 120 spänn +frakt +tull (inklusive moms)
(I Sverige är motsvarande pris ca 600 kr (visserligen inklusive alla avgifter)

Mvh
Andy

Edited by - Andy on 2008/07/17 00:24:52
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/19 :  01:54:07  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Här kanske det finns en intressant lösning, om man vill skippa CD/MP3-spelaren i ovanstående kompilation:
www.electrokit.se
Funktionsgenerator, OP-förstärkare
Art Nr 10100023

En enkel funktionsgenerator, uppbyggd kring en operationsförstärkare. Kan generera fyrkant, triangel och sinusvåg, 6 Hz - 6 kHz. Utmärkt för test av audioutrustning, eller som pulsgenerator vid digitala experiment. Matning 9

Man behöver få ut sinusvågen i två eller tre faser, två eller tre 50 Hz-signaler exakt tidsförskjutna mot varandra alltså. Detta ger väl bara en signal?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/19 :  01:59:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Förresten kom jag just på att om man vill ha tre signaler ut från en spelare, så borde det väl funka att generera en ljudsignal för hemmabio? Ut från datorn genom det optiska uttaget, in i hemmabioförstärkaren (en liten räcker eller "bara" en processor), sen ut till motorn...
OK, läggdags igen då...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/23 :  12:52:46  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Den där funktionsgeneratorn gav bara en signal, men om man sätter på två utgångar, den ena med en kondensator, får man två signaler. Men håller med att det är svårt att få det EXAKT rätt. Man behöver inte krångla till det med en trefasmotor heller.

Mvh
Andy

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000