HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Test av musikaliteten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/02/14 :  08:02:56  Show Profile Send adi6606 a Private Message
För ett par år sedan hittade jag en länk här på forumet till en sajt där man kunde testa hur musikalisk man är egentligen. Ngn som kommer ihåg den? Letade efter den och hittade ett par andra tester men ingen var lika bra (fick inte lika bra resultat på dem ) som den som jag gjorde då.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/16 :  22:02:34  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
det hjälper kanske om du beskriver hur testen var utformad. Test av gehör? Av hur många låtar man kände igen? Eller något annat?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/02/21 :  10:34:27  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Test bestod av olika delar där man bland annat fick höra en musiksekvens. Sedan upprepas sekvensen, ibland exakt likadan ibland i en annan tempo eller med andra förändringar. Uppgiften var att bedöma om upprepade sekvensen var exakt likadan eller inte.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/21 :  12:30:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://jakemandell.com/tonedeaf/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2008/07/24 :  01:52:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ovan länk om musikalitetstest omnämndes i radioprogrammet Kropp & Själ tidags (2008-07-22). Temat på programmet var "Om tondövhet och absolut gehör", ett mycket intressant tema som säkert tilltalar de flesta musikintresserade här på forumet.
I traditionell P1-anda var programmet mycket genomarbetat och djupgående. Man fick bl.a. en akademisk förklaring på begreppet "falsksång".

Jag rekommenderar er att lyssna på programmet och utföra de fyra musikalitetstesterna som finns i länken i ztenlunds inlägg.
Med undantag av rytm-testet tror jag att audiofiler borde vara mycket duktiga på dessa tester.

Programmet ligger på SRs 30-dagars arkiv (alltså t.o.m 2008-08-21):
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.asp?programID=1272

Edited by - Resonans on 2008/07/24 01:53:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000