HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Era 5 bästa jazzplattor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/30 :  08:41:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som Eref är inne på så är det svårt att definiera genrer.

Zappa är en av de musiker som nog är allra svårast att sortera in i något fack över huvud taget för han har ägnat sig åt så många olika sorters musik. Allt från Doo-wop till stora verk för symfoniorkester. Jazzperioden är ungefär från 1969 till 1972, under den perioden är det nästan bara instrumental musik.

Även Joni Mitchell har butikerna svårt att sortera in, ibland hamnar hon under jazz och ibland under rock. Fast i början spelade hon ju visor.

Egentligen tycker jag att det är musiken som avgör vad den ska definieras som, inte förutfattade meningar om artisten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2008/06/30 :  13:19:01  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Det är inte lätt att välja ut bara 5 album bland alla jazzskivor som man blivit påverkad av, men här är dagens notering:

1. Keith Jarrett - Kölnkoncerterna. "Klistrad" som nr.1. för alltid.
2. Gary Burton Quartet - Duster. Min första närkontakt med modernare jazz - föregångare till fusion - och jag blev helt tagen av harmonisering och rytmiken i musiken.
3. Cannonball Adderley Quintet - Live at the Club. Liveplatta med oerhört svängigt elpianospel av Joe Zawinul i hans egen "Mercy Mercy Mercy"
4. Mils Davis - Scetches of Spain. Jag har alltid varit svag för Concerto de Aranjuez av Rodrigo, och på denna plattan framför Miles Davis sin tolkning.
5. Weather Report - Black Market/Heavy Weather. På dessa skivor har Joe Zawinul utvecklat sin funkinspirerade jazz till fulländning. Med på skivan är också Wayne Shorter och Jaco Pastorius, suveräna musiker de också!

Tyvärr fick jag inte med någon skiva med renodlad gitarrjazz, men på Gary Burton-skivan finns Larry Coryell med på gitarr, kanske inte min favorit, men spelar fantastiskt fint på denna skiva.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/06/30 :  23:28:16  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Jag är rudis men här är några lågoddsare till favoriter. min tanke var plattor som verkligen är speciella i sin helhet.

Miles - Live Evil
DiMeola, McLaughlin, DeLucia - Friday Night in San Francisco
Cannonball Adderley - the capitol years
Armstrong & Fitzgerald - porgy and bess
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2008/07/01 :  12:16:09  Show Profile Send lindome a Private Message

Cannonball - Somethin else
Miles Davis - Kind of blue
Harry James - The King James version
Sonny Rollins - Saxophone Colossus
Stacey Kent - Dreamsville

Ingen fusion men det kan man ta i annan tråd kanske
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/01 :  20:22:56  Show Profile Send Jamo a Private Message
Mina genom tiderna bästa jazzplattor är följande:

1. Count Basie: April in Paris - Den kostade mej många 25-öringar på jukeboxen på Ingvars Konditori i Hyltebruk

2. Count Basie: Atomic Basie - Atomplattan var oerhörd när den kom ut under senare delen av 50-talet, jag säger bara Splanky ...

3. Art Blakey: Moanin' - Hard-bopen med låtar som Moanin' och Blues March berörde en jazzintresserad tonåring starkt

4. Miles Davis: Birth of the Cool - Miles Davis' tubaband var en sensation när det begav sig, och blev startskottet för västkustjazzen/cool jazz. Helt otroligt så mycket den mannen har åstadkommit genom åren

5. Modern Jazz Quartet: Django - Kammarjazz av högsta karat, borde tilltala Kind of Blue-älskare

Sen skulle jag också velat ha med en skiva av Ellington och en av Oscar Peterson och en av ...

Edit: Sen är det helt andra skivor som spelas dagligen och stundligen. Här är senaste månadernas fem-i-topp:

1. Oscar Peterson: We get requests
2. Joey deFrancesco: Organic vibes
3. Lisa Ekdahl: Back to earth
4. Claes Janson: Blågul blues
5. Lina Nyberg/Esbjörn Svensson: Close

Motivation för samtliga: Utomordentlig musikalitet och utomordentligt väl inspelade.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2008/07/02 16:23:04
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/02 :  18:52:17  Show Profile Send rolnor a Private Message
Keith Jarretts Kölnkonsert var riktigt grym, den bästa pianomusik jag hört, alla kategorier, här kan man väl också fundera om genrer, är det jazz eller klassiskt? Svinbra i alla fall!Tack för tipset

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/07/03 03:15:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/03 :  08:52:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Undrar om improviserad musik som Kölnkonserten kan vara klassisk? Jag vet inte.
Men jag håller med, den skivan är verkligen fantastisk! Har funnits i
samlingen i 25 år och fortfarande spelar jag den ibland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/07/03 :  08:59:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
rolnor - Jarretts Kölnkonsert bör nog betraktas som jazz även om den i tonen påminner en del om klassiskt. Anledningen till min kategorisering är att det dels är en improvisation och dels att kompositören aldrig tecknat ned konserten.

Kul att du gillade den!

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/07/03 :  16:06:19  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jag kan nog inte lista fem favoriter inom en sådan bred gren som jazz men rent spontant så är det dessa plattor som jag kommer att tänka på, utan någon som helst rangordning.

Jimmy Smith - Live at the Village gate.
Grant Green - Goin West.
Ruben Wilson - Love Bug.
Jimmy McGriff - Blues for Mr Jimmy.
Ellington/Mingus/Roach - Money Jungle.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2008/07/08 :  21:53:31  Show Profile Send Niclas a Private Message
my 5 cents...

Lars Danielsson - Libera Me
Pat Metheny - Speaking Of Now
Diana Krall - Love Scenes
Patricia Barber - Companion
Norah Jones - Come away with me
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:54:57  Show Profile Send llerk a Private Message
Det är inte lätt med "bara" 5st....

Patricia Barber-Café Blue
Domnérus-Jazz på Stampen Vol.1
Diana Krall-Live in Paris
e.s.t-Viaticum
Knud Jörgensen-Jazz trio Opus 3

Det hade varit lättare med 50......

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/08/11 :  21:49:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hmm det är inte lätt men, men här är mina fem..

Jimmy Smith/Kenny Burrell - Blue bash.
Ella Fizgerald - Ella in Berlin.
John Coltrane - Ballads.
Holly Cole trio - Don't smoke in bed.
Arne Domnérus/Rune Gustfsson - Dialog.

Anders

edit: fixade #180; markeringen

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/08/12 10:19:41
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:26:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Pat Metheny - Zero tolerance for silence
... nnäääärå. Just den plattan tillhör inte mina favoriter.

... nä, det går ju inte! Jag har inte ens en enda all-time-favorit, som några av er ju har. Omöjligt! Får man säga artist? Michael Brecker isåfall.
Får väl lyssna på Köln Concert då, jag har inte blivit så himla impad av det jag har hört av Jarrett, men har å andra sidan ingen koll på vilka skivor som är hans bästa.

Annars får jag nog hålla med Bernt om att lista Zappa under jazz, fast då vill jag gå ännu längre än Bernt och ta med allt han har gjort. Han är essensen av jazz för mig, även om han nog inte skulle kategoriseras in i den genren om man bara utgår från hans musikstil. Men: nyskapande, intelligent, kontroversiell och ofta väldigt ekvilibristisk musik skrev och framförde han - med rätt mycket fusion-sound emellanåt. Så visst är han jazz, på ett sätt. Iallafall för mig.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/08/13 :  13:40:54  Show Profile Send poppen a Private Message
Pat metheny & Charlie Haden Beyond Arizona Sky.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/21 :  11:25:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag är normalt ingen jazzdiggare, men vill ändå tipsa om skiva med Miles Black & Rene Worst, albumet heter Two.
Väldigt trevlig akustiskt jazz, som passar även för sådana som annars inte brukar lyssna på jazz.

Finns alla fall på CD Baby.

http://cdbaby.com/cd/blackworst
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/09/22 :  08:44:34  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!

Det finns ju några tusen att välja mellan.....;-)
Några storbandsfavoriter (som inte är för självklara)

-Woody Herman Mosaic 3-CD box (mosaicrecords.com). Otroligt svängigt storband!

-Quincy Jones "Plays the hip hits". Väldigt coolt. Endast Japan Import.

-Art Pepper "+11" (Med Marty Paich storband). Sitt still till den här ;-) En riktig klassiker som jag rekommenderar på JVC's XRCD-utgåva.

-Maynard Ferguson "Gonna Fly Now". Sen Maynard med ledmotivet till Rocky i ett otroligt tryck!! Spelar med ett superband bla.a. Bob James (keyboards), Eric Gale (guitar). Hela plattan är super!

- Clark Terry "Clark after dark". Tysk MPS - Clark på flygelhorn och en underbar orkester spelar ballader. Suveränt....


/Shaft
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/10/20 :  11:23:42  Show Profile Send Wolverine a Private Message
Hmm, bara fem är onekligen svårt. Min lista är föga nyskapande, men så här får det nog ändå bli:

1, Miles Davis: Kind of blue
2, Cannonball Adderly: Somethin' Else
3, Keith Jarret: Paris Concert (kräver möjligen en ganska förlåtande definition av jazz)
4, e.s.t.: Good Mornig Susie Soho
5, Herbie Hancock: Head Hunters

Men ojojoj vad mycket man har valt bort...

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:51:05  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Lite off topic men det finns tydligen många Keith Jarret fans så ville tipsa om Brad Mehldau. Om ni inte upptäckt honom. Jag såg honom med sin trio på konserthuset i Stockholm för, öh, två år sen tror jag. En otrolig höjdare tyckte jag. De har gjort ett par plattor.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/21 :  09:20:34  Show Profile Send gcs a Private Message
För mig är det en omöjlig fråga att svara på vilka som är mina fem bästa jazzplattor.
quote:
Brad Mehldau. Om ni inte upptäckt honom. Jag såg honom med sin trio på konserthuset i Stockholm för, öh, två år sen tror jag. En otrolig höjdare tyckte jag. De har gjort ett par plattor.
Jag var också där. Men han har gjort många många fler plattor än bara två. Han har dessutom under årens lopp varit pianist bakom många andra artister.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/10/21 :  12:20:42  Show Profile Send Kaktus a Private Message
han har absolut gjort fler än två även om typ hälften är liveinspelningar.
AMG: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:3ifixqegldte~T2
Jag har bla Live in Tokyo där han är helt solo och får dra på lite extra som är väldigt bra tycker jag även om den här musiken ju verkligen bör upplevas live.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/05/21 :  21:36:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Mina 5 cent (skivor) som dock ej är rangordnade

E.S.T. - From Gagarins point of view alternativt Seven days of falling
The Bad Plus - For all i care men bästa låten är nog Physical Cities på Prog, sjukt ös!
Charles Mingus - The black saint and the sinner lady
Arne Domnerus - Live at the Pawnshop (Vilket skönt ljud alltså! Snacka om atmosfär)
Kanske Ella & Louis som avlutning

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2009/05/22 :  08:30:22  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
1. Miles Davis - Kind of Blue
2. Miles Davis - Kind of Blue
3. Miles Davis - Kind of Blue
4. Miles Davis - Kind of Blue
5. Miles Davis - Kind of Blue

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/05/25 :  20:48:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag giller mer fusion inriktad jazz, så jag väljer:

#1: Miles Davis - Bitches Brew
#2: Miles Davis - In A Silent Way
#3: Chick Corea - Return To Forever
#4: Chick Corea - Light As A Feather
#5: Don Cherry - Brown Rice

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000