Author |
Topic |
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 23:01:43
|
Hej
Har ägnat (och ska fortfarande göra så) helgen åt att testa olika anslutningar på högtalare för att se skillnad (Ljudmässigt).
Lite bilder på de olika anslutningarna;
Single med jumpers;
Bi-wiring;
Bi-shotgun;
Hur blev då anslutningarna på för- och slutsteget? Jo, en del kablar;
Synpunkter kommer då jag håller på o testar för fullt. Som det ser ut nu så är Bi-wiring att föredra framför Single-wiring. Ska bli intressant o se om Bi-shotgun verkligen gör förbättring eller om det faktiskt, som jag misstänker, "håller" tillbaka ljudet.
Återkommer! |
Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !
www.justaudiomagic.se |
|
Brus91
Member
71 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 23:10:25
|
Spännande! Resultatet blir nog mycket intressant |
/Martin |
Edited by - Brus91 on 2008/06/14 23:11:45 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 23:13:08
|
Vilka dumma terminaler, det går inte att göra som jag gjort.
1: Bort med jumpers/metallbleck. 2: Skala högtalarkabel för single-wire längst ut och sedan en bit in på kabeln, lämna isolering emellan. 3: Trä kabeln igenom både terminal för övre och undre register. 4: Dra åt! 5: Efterdra efter ett tag, kabeln ger med sig lite. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 00:27:17
|
Brus91; Att single med Jumpers är att föredra framför single med bleck är självklart. Att även Bi-wiring låter bättre än single med Jumpers är oxå självklart (Iaf med både Nola Viper 1A och Phonar Credo M100). Har gjort samma test med samma elektronik frånsett högtalarna som jag bytt ut till Phonar Credo M100 (Lägger in en översiktsbild imorron). Även här var Bi-wiring bättre än Single med Jumpers.
Bi-shotgun? Återstår att se..
ztenlund; Låter väldigt invecklat... |
www.justaudiomagic.se |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 07:56:27
|
quote: Att single med Jumpers är att föredra framför single med bleck är självklart. Att även Bi-wiring låter bättre än single med Jumpers är oxå självklart
Varför är det så självklart?
|
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 10:09:45
|
Ampalang; Att använda bleck är aldrig att föredra, Jumpers som är av samma kvalite som själva kabeln är självklart bättre. Att bi-wiring skulle vara bättre i alla lägen är inte fallet, men i fallet med Nola o Phonar så var det så |
www.justaudiomagic.se |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 10:26:33
|
quote: Att använda bleck är aldrig att föredra, Jumpers som är av samma kvalite som själva kabeln är självklart bättre.
Med risk för upprepning så citerar jag mig själv...
quote: Varför är det så självklart?
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 10:40:51
|
Det skall bli intressant att höra om dina upplevelser. Tyvärr har tråden hamnat fel så jag flyttar den till butikshyllan.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 10:45:09
|
Ampalang; Väldigt sällan håller blecken samma kvalite som kabeln man använder i sitt system. Använder man t ex högtalare under 5000 :- spelar det inte så stor roll (då lägger man sällan ner pengar på dyra kablar) men har man en anläggning på låt säga 50 000 - 100 000 så har man säkerligen kablar som kostar en slant, och då tycker iaf jag att man antingen kan tillverka Jumpers själv eller lägga pengar på att köpa Jumpers som är av samma typ som kablarna.
Jumpers av samma kvalite på sin kabel ger ju den karraktär i ljudet man sökte när man köpte kablarna ist för att få en annan ljudkarraktär som faktiskt blecken ger.
Många högtalare idag får man inte ens medföljt bleck, o här är Jumpers en nödvändighet om man inte kör Bi-wire |
www.justaudiomagic.se |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:06:28
|
quote: BuyWire är braaa. Då får jag lägga dubbelt så mycket på kablage
|
www.justaudiomagic.se |
Edited by - Just Audio Magic on 2008/06/15 11:07:01 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:22:11
|
Hifi Consult: Har aldrig jag hört... Men kanske kan vara så.. *ler*
Själv hörde vi stor skillnad på single- och bi-wire (Nä, ingen färgning eller ngt annat fel) så han som uppfann bi-wire hade kanske inte så fel.. hehe |
www.justaudiomagic.se |
Edited by - Just Audio Magic on 2008/06/15 11:22:50 |
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:23:14
|
Single-wire: Fördelen med single-wire är, som ni säkert förstår, att det är billigare (om man inte väljer en billigare bi-wire) och att det ser diskretare ut - Mindre mängd kablar. När det gäller single-wire så rekomenderar jag högt att använda Jumpers ist för medföljande bleck (Om sådana medföljer). Detta för att få samma karraktär på alla element. Nackdelen är att man inte utnyttjar till fullo det man faktiskt kan - Att lägga t ex en grövre kabel till de lägre registren och lite finare till de övre. Som i vårt fall la vi Viablue till basen och Stereovox till de övre registren. (Dock inte alla högtalare som får bättre ljud av Bi-wiring) Ljudet var absolut inget dåligt i single-wire - Inte på några vis alls!
Med tanke på att denna koppling har använts så lång tid hos oss så är det egentligen inget vi behöver testa utan mer jämföra med de andra |
www.justaudiomagic.se |
Edited by - Just Audio Magic on 2008/06/15 11:25:13 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:30:02
|
Den där varianten "bishotgun" verkar helt snurrig tycker jag, först försöker man få fördelarna med biwiring sen kopplar man ihop allt igen i mottagarändan med jumpers... Resultatet blir ju en konfiguration som egentligen är singlewire med större ledararea fast med sämre kontroll på kapacitans/induktans i kablaget. Att det låter annorlunda kan jag tänka mig i och för sig, basen kan ju dra nytta av den större ledararean när så behövs.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:38:42
|
Bernt; Återstår att se hur vi upplever ljudet i denna test. Säkert är iaf att Bi-wiring låter bättre än Single, så långt har vi kommit. Idag ska vi göra blindtest (både jag o sambon) på alla tre anslutningar.
Återkommer när detta är gjort |
www.justaudiomagic.se |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 11:58:18
|
quote: När det gäller single-wire så rekomenderar jag högt att använda Jumpers ist för medföljande bleck (Om sådana medföljer). Detta för att få samma karraktär på alla element.
Eller också gör man som jag beskrev ovan... Till och med samma kabel och man slipper flera onödiga kontaktövergånger. De som säljer jumpers och termineringar/banankontakter/spadar blir förstås mindre nöjda, samt det som säljer kablar som inte fungerar att skala på normalt sätt pga konstruktionen.
Förvisso en opraktisk lösning om man har för vana att koppla i och ur kablarna stup i ett.
I övrigt får jag nog hålla med Bernt. Är det inte bättre att bara sätta dit en kabel med större area istället? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 14:12:20
|
Bi-Shotgun; Detta är den koppling där det används mest kablar (Jumpers). Vi testade att de olika kablarna till både LF och HF och kom fram till att Viablue passa bäst i LF och Stereovxo till HF - Detta både till Bi-Shotgun och Bi-Wire.
Lät det någon skillnad mot single-wire då? Jodå, musiken blev mer dynamisk och fick mer liv. Mer kropp speciellt. Nackdel? Ja, i Phonars fall så lät faktiskt röster sämre än vad det gjorde med Single o Jumpers. Lät lixom mer separerat från musiken, vilket inte är ngt jag söker musikmässigt. Ingen jättestor skillnad i ljudet men ändå hörbart och smått irriterat. Med Nola så lät Bi-Shotgun bättre än single-wire o Jumpers på alla sätt o vis |
www.justaudiomagic.se |
|
|
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 10:30:54
|
Bi-wiring; Efter att vi spelat på Bi-shotgun tog vi bort Jumpers för att testa traditionell bi-wiring. Bäst blev det helt klart när Viablue fick ta hand om LF och Stereovox HF.
Ljudet? Jo, musiken som blev bättre på bi-shotgun än single-wire fanns kvar helt klart men även rösterna från single-wire kom till liv. Hela ljudbilden blev större och mer dynamik.
Slutsats; Bi-wiring är klart att föredra! (Iaf på dessa högtalare vi testa) Ingen jättestor skillnad som sagts tidigare men på en anläggning som denna vill iaf jag ha ut det bästa möjliga
Spännande o intressant test som faktiskt visa att mindre inte alltid är bäst och att bi-wiring faktiskt är att föredra ibland (Fast inte alla tycker så) |
www.justaudiomagic.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 11:35:08
|
Rätt väntat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|