HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur f...n skall man kunna slippa telefonförsäljare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:24:05  Show Profile Send mabron a Private Message
Ja som rubriken säger.
Hur f...n skall man kunna slippa telefonförsäljare, tydligen räcker det inte med att vara men i "nix".
Detta är något som ökat något enormt på senare tid eller det är bra hos mig?
Tycker det är tröttsamt och svarar alltid: du får gärna skicka erbjudandet till mig så jag kan kolla det i lugn och ro men " det gäller bara via telefon" blir ofta svaret.
Då vill jag inget ha säger jag.

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:29:45  Show Profile Send forken a Private Message
Har varit med i nix ett par år och har väldigt sällan problem med försäljare.

Har du just registrerat ditt nummer i NIX? Har för mig försäljarna har ett par månader på sig att uppdatera sina register så i början kan du få samtal ändå du är med i registret. Ofta finns det möjlighet att avanmäla sig direkt hos de bolag som försäljarna arbetar för.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:29:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Bra fråga..

Vill också gärna bli av med dem..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:30:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Mobilnr...

På min sambos (vår) fasta telefon ringer det lika ofta från försäljare som från bekanta. Hon är dock inte med i Nix och avböjer alltid vänligt men bestämt.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:31:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Du frågar efter fullständigt namn på den som ringer, närmaste chef, kontakttelefon, företag, vilken ort de sitter på och ber att få använda uppgifterna i en anmälan till Etiska nämnden för direktmarknadsföring ? DM-nämnden.

Brukar fungera bra.

Är man på annat humör kan man ju inleda med "så häärligt att du ringer, det var så ensamt just nu. Det känns egentligen mer ensamt än någonsin, lägg inte på, jag är nog suicidal egentligen och fan vet vad som händer om jag inte har din röst i örat, jag kan höra dig andas, kan du andas lite högre, snälla?"...

...

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:32:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Förresten, dessa som jagar en på stan eller i köpcentrum? Minst lika irriterande. Är jag själv säger jag att min fru sköter det, min sambo säger likadant (inte fru då förstås)
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:32:17  Show Profile Send mabron a Private Message
Jo jag har varit med minst 10 år.
Men det finns nog något kryphål de hittat för det är företag(eller närstående) man är kund hos som ringer nu för tiden.
I dag hann jag inte lägga på förrän nästa ringde.
Därav min frustration och skrivklåda.

Edited by - mabron on 2008/06/12 15:38:57
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:32:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Du är härlig H-C.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:34:24  Show Profile Send johmi a Private Message
Om jag inte minns fel så får företag som man är kund hos, eller har varit kund hos nyligen ringa trot att du är nix-registrerad.
/Mikael
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:38:20  Show Profile Send mabron a Private Message
jo får försöka det H-C ... men man vill ju gärna slippa det överhuvud taget

ett tag var det ett antal undersökningar som dom ville ha med mig i.
Så jag brukar säga: "gärna det bara jag får samma ersättning som du" .......
Har inte varit något sådant på ett tag
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:41:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Sen går väl registreringen ut efter tre år eller så? Man måste tydligen förnya det annars börjar det ringa igen..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/06/12 :  15:58:26  Show Profile Send mabron a Private Message
jo men det förnyas lätt länk till nix
http://www.nix.nu/Sparr%20i%20NIX-Telefon/
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/06/12 :  16:04:04  Show Profile Send rovis a Private Message
Hemligt nummer borde väl funka också? Jag såg till att skaffa det från början, nu när jag för första gången har fast telefon. Men det finns säkert några som ringer alla möjliga nummer i sekvens, för att ingen ska komma undan...

Jag förstår inte varför telefonbolagen inte gör något, det är ju de som förlorar mest på det här i slutändan.
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2008/06/12 :  16:21:00  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Problemet är ju att företag man har en befintlig (eller haft) kundrelation med får ringa dig, trots att man är med i Nix. Jag har ett j*kla ringande hemma för tillfället, måste vara nån ny kampanj hos Comhem, BBB, Glocalnet eller Telia!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/06/12 :  16:36:25  Show Profile Send mabron a Private Message
Det är väl det som är "mitt problem" och företagens "räddning" .
Telefonbolagen gör nog stora pengar på detta och företagen söker ständigt "hungrigt folk":

Lång länk till pb.arbetsförmedlingen.se


Även här har anti-löjligt-långa-länkar-maffian varit i farten.
/ztenlund


Sorry är inte så haj på alla finesser som finns

Edited by - mabron on 2008/06/13 19:28:10
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/06/12 :  16:45:25  Show Profile Send 80-talet a Private Message
man måste inte vara dryg eller otrevlig mot dem som ringer! man hör och ser att det är telefonförsäljare och då kan man screena samtalen, de som slinker igenom NIX! hinner man svara så hör man det då det nästan alltid är en dator som ringer upp vilket ger en fördröjning, så när jag inte känner igen numret och hör fördröjningen så brukar jag snabbt lägga på = problemet löst, för mig iaf.

eoJeud
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2008/06/12 :  17:17:13  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Problemen är att väldigt många är med i NIX registren, så bolagen måste hitta nya vägar att terrorisera folk.
Ex:säg att du är prenumerant på en tidning som ägs av Bonniers, så kan andra bolag inom Bonniers gruppen ringa till dig.
Det kan tom hända att i detta exemplet Bonniers säljer dina uppgifter till andra bolag(3:e part).

Läs ALLTID igenom villkoren när det gäller: prenumerationer/kundkort/klubbar/medlemskap, telebolag, försäkringsbolag, osv...
Där står det oftast (i liten och kryptisk text) just detta med 3:e part

TIPS!!
Så fort jag går med i någonting/prenumerarar på en tidning så skriver jag ett standard brev till dom att jag inte tillåter att dom lämnar ut mina uppgifter till 3:e part utan mitt medgivande.

Har fungerat hyggligt hitills.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/06/12 :  21:50:55  Show Profile Send Magoo a Private Message
En gång efter att jag ganska nyss hade gått med i Nix var det någon säljare som ringde. Jag frågade om de kollade mot nix ibland och de hade säljaren gjort samma dag. Märkligt sa jag för jag har anmält mig till nix. -Ja, men du har inte varit med i 3 månader än. Det var ju sant förvisso, men säljaren visste att jag inte ville ha försäljare ringandes till mig, men ringde ändå! Jag blev lite sur och förhörde mig om vad dett var vad de vilje sälja, vi pratade säkert en kvart. Då frågade jag om säljaren hade provisionslön, visst var det så. Då sa jag att vilken otur för då förlorar du pengar på att ringa till mig. -Vad menar du? frågade säljaren. Ja du vet ju att jag är med i Nix sa jag. -Ja, vad menar du? Jo svarade jag, att jag vill inte ha samtal från försäljare och kommer därför inte att köpa något av dig, alltså får du ingen provision på detta samtalet och därmed lägre lön. Det märkliga var att säljaren gav sig inte nu utan fortsatte att fråga om jag inte tyckte att det var ett bra erbjudande. Det kan hända sa jag och så drog samtalet ut i ytterligare 5 min. Tillslut fick jag säga att fattar du inte att du förlorar på att ringa mig, jag kommer inte att köpa något! Då tackade säljaren för sig. Thank you lord!

Vill också säga att jag inte alltid gör så. Hade inte säljaren sagt att hon kollat nix hade jag inte dragit ut på det hela utan varit betydligt kortare.

Nu har jag varit med i mer än 3 månader och har funkat klockrent.

comfortably numb
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2008/06/12 :  23:52:39  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag har egentligen inget emot att bli uppringd av telefonförsäljare och är därför inte med i nix, men hittills har jag bara nappat på "gratis" prenumeration av SvD. Vill jag inte köpa säger jag det vänligt men bestämt i början av samtalet. Fattar de inte att jag inte är intresserad lägger jag på.
De som irriterar mig är de som lägger på precis när man svarar, dag efter dag. Senast det hände tog jag reda på numret till call-centret och körde samma medicin. Jag ringde upp och lade sedan på när de svarade. Efter ca 10 uppringningar stannade jag kvar i luren och sade åt dem att de skulle sluta trakassera mig, annars skulle jag anmäla dem. De har inte ringt igen.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2008/06/12 :  23:58:41  Show Profile Send global a Private Message
Så här gör ni: http://www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/06/13 :  00:32:03  Show Profile Send mace a Private Message
Vi är nixade sedan flera år tillbaka. Vi har även ringt upp de flesta företagen vi är kunder hos och bett dem att INTE ringa oss med erbjudanden och dylikt. Jag brukar be dem skriva in det på vår "datasida". Det har funkat väldigt bra

Nix hade problem nyligen med förnyandet av de som varit med i tre år.
Därför halkade jag in igen ett par veckor, det löste sig fort dock.

Den värsta under de veckorna var en maskin som hoppade in när jag svarade.
Hej! Vi ringer från visabbardintidochskiteridet-AB Just nu är alla våra kosulenter/rådgivare/föryngringsyta.... upptagna. Men lägg på luren så ringer vi upp dig så fort en av våra själafrälsare blir ledig....bajsbajsbajs.

De fick ett samtal både till lokalkontoret och till huvudkontoret

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/06/13 :  08:59:10  Show Profile Send U1 a Private Message
Global: Sjutton vad bra den var!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/13 :  11:21:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Såhär kanske man borde göra? http://warpdrive.se/17807

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:17:31  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Kanske i häftigaste laget!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:50:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag brukar bara säga "Hej då", och lägger på luren, har aldrig fått någon reaktion på det ........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/06/13 :  22:23:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har hemligt nummer, är inte med i nix, står inte i katalogen, och har ALDRIG någon telefonfösäljare som ringer.
De som skall ha vårt nummer, meddelar vi.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000