HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Div frågor ang skivspelare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/20 :  19:44:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har en Luxor skivspelare som jag skulle vilja ha lite info om. Står inte vilken modell det är, bara "Luxor" och serienr.
Spelaren har alufront, övrigt svart faner.
Kan kasta in ett foto imorgon om det hjälper...
Verkar inte vara några toppen grejer men får duga tills jag hittar en bra begagnad.
Bredvid tonarmen sitter det en silverfärgad ratt, vad är den till för?
Det finns också en pitch ratt, hur ska man ställa den?
Vad ska nåltrycket vara? Är det beroende på pickup och/eller skivspelare?
Jag är ju nybörjare så ös på med nyttig info!
Förresten, jag köpte "Dark side of the moon"(japan) och "Wish you were here" med Floyd på LP, verkar vara kanon kvalitet på dem!

Edited by - n/a on 2002/12/20 22:22:49

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/21 :  02:25:04  Show Profile Send Gus a Private Message
Hejsan,Luxor gjorde ju en hel del modeller under årens lopp och jag är inte någon "kännare" av deras produkter.Du undrar över den silverfärgade ratten och jag antar att det är inst.för antiscating.
D.v.s.inst.av "motkraften" som ser till att tonarmen inte skenar in mot skivans centrum när rotationen startar.Ratten har väl någon form av gradering och den ska då ställas in på samma värde som nåltrycket.
Nåltrycket skiljer mellan olika pickuper/armar men ett standardvärde brukar vara ca.1,5g.Tror i varje fall inte att du ska ha lägre tryck snarare tvärt om.Pitchkontrollen tyder på att det är en likströmsmotor som det går att reglera hastigheten på,om det finns stroboskop på skivspelartallriken så riktar du en lampa (växelströmsbelysning ska det vara)mot tallriken,vrider på ratten tills strecken/punkterna på tallriken ser ut att stå stilla och detta visar att rätt hastighet är inställd.
Dessutom är Dark side of the moon en av mina favoriter
God Jul på dig,hoppas att tomten kommer med en bättre spelare
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/21 :  12:30:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Modellen heter Professional 9381 och köpt runt 1980 tror jag.
Tycker den distar rätt rejält, inställningsfel?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/21 :  18:58:49  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vill inte vara elak, men en bättre spelare finns nog för ca: 1000:-
Spela inte dina nyköpta skivor på din skivspelare, om det "distar" kan vara en helt felinställd nål och då förstör du skivan ganska snart!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/21 :  19:37:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur ställer man in nålen? Krävs det någon mall eller dyl?
Verkar inte gå att skruva på någonting...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/21 :  21:04:55  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Modellen heter Professional 9381 och köpt runt 1980 tror jag.
Tycker den distar rätt rejält, inställningsfel?


Jag hittade en gammal prislista och där fanns den med,kostade ny 950:- (1980)Några andra data har jag inte men det är nog så att modellen inte var speciellt bra med tanke på priset,distorerade förmodligen redan från fabrik och har kanske fått stryk under åren som gått.Felinst.nål nämdes och den kan ju ha fått sina smällar,nålspetsen kan vara skadad,Nålen kan vara böjd,tonarmens lagringar kan också ha fått sina skavanker.
Är spelaren mycket sliten eller har den stått och beckat ihop,
behöver kanske en "rundsmörjning" men du,lägg inte ner för mycket energi på den,bättre att försöka hitta någon annan spelare,Dual 505 eller Thorens TD-160 t.ex.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/21 :  21:18:51  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

quote:
Originally posted by chrille

Modellen heter Professional 9381 och köpt runt 1980 tror jag.
Tycker den distar rätt rejält, inställningsfel?


Jag hittade en gammal prislista och där fanns den med,kostade ny 950:- (1980)Några andra data har jag inte men det är nog så att modellen inte var speciellt bra med tanke på priset,distorerade förmodligen redan från fabrik och har kanske fått stryk under åren som gått.Felinst.nål nämdes och den kan ju ha fått sina smällar,nålspetsen kan vara skadad,Nålen kan vara böjd,tonarmens lagringar kan också ha fått sina skavanker.
Är spelaren mycket sliten eller har den stått och beckat ihop,
behöver kanske en "rundsmörjning" men du,lägg inte ner för mycket energi på den,bättre att försöka hitta någon annan spelare,Dual 505 eller Thorens TD-160 t.ex.




Jag hittade den i garaget, farsans gamla. Hittade också en gammal, oanvänd pickup som jag tryckte dit. Jag tänker inte lägga några pengar på den här skivspelaren. Tyvärr har jag inte pengar till en annan skivspelare just nu så det skulle vara kul att kunna spela lite ivarje fall...jag har siktet inställt på någon Rega el Pro-Ject efter julen.
Sliten verkar den inte vara, rätt sjyst skick faktiskt. Men det kan ju var så att armen har fått sig en smäll, kan ju vara därför den distar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000