HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-köpare missnöjda konsumenter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/06/11 :  13:37:07  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Transparentförespråkarna på t.ex. Faktiskt.se hävdar ju ofta "apparatjakten" varit väldigt jobbig och är mycket glada när de hittat sin "testat och bevisat transparent"-grunka eller högtalare.


Jag gillar absolut den tanken i teorin. Dock har jag lite svårt att känna hämninsglöst habegär av Pioneer 668, Denon 2105 eller sentec/Nad 208. Jag har ägt 668:an och Denonen men inte känner jag djup saknad efter dom precis ;-)
Just tanken på att nu är det stopp. Bättre än så här blir det inte och dessutom i mycket trevliga prisklasser är ju fenomenalt sympatiskt. Det är faktist därför som jag med åren blivit extremt försiktig med att byta apparater. Det spelar såpass ok därhemma att min nästa hifiinvestering dröjer och kommer att kosta när den sker

Hifiköparna har ju numera också att beakta en oerhörd utveckling i nätverk, streamat, trådlöst mmmm. Väldigt kul men samtidigt lite frustrerande.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/06/11 13:39:16
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/11 :  22:11:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Vi är nog inte värre än de som drabbats av "Timell-sjukan", dvs konstant pula med husliga och inredningstekniska förbättringar i sitt hem.

Ta min gode far som exempel. Han har byggt på sitt hus i 20 år och blir aldrig färdig...

Jag vill gärna tro att byteskarusellen inte alltid är av ondo. Jag själv tycker det är kul att byta prylar ibland och köper man begagnat så loosar man inte några jättesummor. Som det sedan skrivs finns ju alltid nya utmaningar att ta tag i iom att tekniken går framåt. Trådlöst, mediaspelare, blue-ray, flerkanal osv osv.

Har man bara en grund att stå på går det alltid att utveckla sitt system utan att byta hela rasket vart tredje år. Sedan har vi ju kabelfrågan med. Alltid kul att testa olika varianter på temat där tycker jag.

Finns ju de som byter till ny bil vart tredje år utan att det är något direkt fel på den gamla. Är alla som säljer sin bil missnöjda konsumenter? Tror det finns betydligt fler bilannonser ute än hifi-annonser...

Att man sedan kan göra kap för små pengar gör ju bara hobbyn roligare. Ju mindre fördomsfull man är och ju bredare synfält man har, desto roligare får man. Ett exempel är ju att blanda in pro-audio prylar i systemet, vilket många på forumet har gjort med goda resultat.

DIY-svängen verkar dessutom hetare än någonsin och snart står det väl tappade horn i var mans hem och dipolbasar har blivit rätt vanligt mycket tack vare flitigt DIY.

Tror även att detta forumet, i positiv anda, bidrar till att göra bytessnurran till en kreativ sak och inte till just en bytessnurra. Träffar hemma hos andra likasinnade där man i trevlig miljö kan prova sina och andras prylar och till och med låna av varandra för att se vilka för/nackdelar produkten har i ens egen miljö.

Så, nej, vi är inte missnöjda konsumenter. Vi är entusiaster med en rolig hobby som blir ännu roligare av att ibland byta ut något som får det där pianot på skivan att låta lite extra bra, eller det där cymbalslaget som inte hördes riktigt med den gamla CD'n att fullt blomma ut.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/06/11 :  23:04:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Följer man Hifimagasinet varje dag så tröttnar man ganska snabbt eftersom samma saker kommer upp om och om igen.

Jag följer bara hyffsat numera då hobbyn är på sparlåga, men jag gör det ändå då det är lite intressant att se prisutvecklingen på allt mellan himmel och jord och det beror på att jag handlar mest beggat och alltid kommer att göra så.
quote:
Transparentförespråkarna på t.ex. Faktiskt.se hävdar ju ofta "apparatjakten" varit väldigt jobbig och är mycket glada när de hittat sin "testat och bevisat transparent"-grunka eller högtalare.

Är det någon här som uppfattar det som stressande och ansträngande att byta upp sig, eller att kolla efter nya prylar?
Beror uppgraderingslustan på ett missnöje som uppstår efter ett tag?

Nja, är det inte lite väl mycket Nad208,Denon 2105 medfl. transparent grunkor ute på beg marknaden om de har hittat hem. Min egen upplevelse av många transparent grunkor är att de ofta är mycket prisvärda, men jag tycker att det finns bättre pryttlar också, men jag har inte heller som ledstjärna i livet att pryttlarna måste vara transparenta enligt LTS.

På dina frågor KarlXII så svarar jag att det kan ibland vara stressande när man söker efter en specifik produkt beg och den aldrig dyker upp och plånboken ej tillåter nyinköp av den.
Och på sista frågan så säger jag både och. Ibland så är man bara nyfiken och vill testa något och ibland så är man missnöjd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/11 :  23:43:07  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, jeg mener at det er mange som sitter på oppgraderingskarusellen som i virkeligheten ikke oppgraderer, de graderer bortover. De bytter stadig til nye komponenter, men ofte er det mer snakk om en lydforandring enn en lydforbedring.

Selvsagt er det moro å høre nye ting, men det kan være både billigere og mer effektivt å gå inn i en audiofil forening. Der kan man få høre helt andre typer oppsett, og informere seg grundig hos eieren av anlegget om hvordan han (eller hun) prioriterte. IMO et godt antidot mot oppgraderingssyken.

Min personlige erfaring er at jo bedre utstyr man har, desto sjeldnere blir oppgraderingene. Dette henger jo også sammen med prisen, selvfølgelig. Det er en større risiko å ikke få solgt en komponent til 40 kkr enn en komponent til 4 kkr.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/12 :  00:00:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nja, är det inte lite väl mycket Nad208,Denon 2105 medfl. transparent grunkor ute på beg marknaden om de har hittat hem. Min egen upplevelse av många transparent grunkor är att de ofta är mycket prisvärda, men jag tycker att det finns bättre pryttlar också, men jag har inte heller som ledstjärna i livet att pryttlarna måste vara transparenta enligt LTS.
Jag håller med, tycker det finns många fler parametrar som är viktiga än just bara neutralitet/transparens, detta verkar dock vara huvudsaken att produkterna är i LTS filosofi.

Ang stressande tillfällen måste väl något av det värsta vara när man annonserat en tid efter en pryl men inte fått napp, då dyker eländet upp precis när man inte är likvid nog att köpa...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/06/12 21:26:25
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/06/12 :  01:50:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Såfort någon ska "tycka" åt en blir det ofta fel. Visst kan man lyssna på andras erfarenheter men i slutändan ska det passa ens egen smak. Jag har försökt använda min egen känsla för vad jag gillat och hittills har jag alltid uppgraderat när jag bytt prylar, dvs fått ett bättre resultat. Kommit såpass långt nu att det är musiken som känns cetralt, inte prylarna.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/12 :  10:15:24  Show Profile Send linnar a Private Message

"Hifi-köpare missnöjda konsumenter?"

Nja, kanske en del av dem.
Visserligen bygger jag mina grejer själv och det sista "paketetet" fixade jag till
1975 med ett litet byte av kassettdäck (eller kanske kass-däck) en bit in på 90-talet.
Grejerna skrotades 2003 eller 2004 (minns inte riktigt). Alltså 28-29 år med samma
grejer.
Tanken var att jag skulle bygga nytt från grunden men så kom det något emellan gång
på gång. Nu är vi framme i 2008 och jag använder fortfarande nödlösningen.
Men nytt är på väg. Skall bygga elektrostater och ett TIM-fritt slutsteg mm.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/12 :  13:23:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Heja Sladd, lika kul som vanligt. MvhKristofer
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:25:37  Show Profile Send linnar a Private Message
jag tycker som OcA!

Jag kan föstå det trevliga med att köpa nytt ibland. Kanske kan
den där nyutkommna prylen vara något för mig? Måste testa!

Tack vare den synen så får andra möjlighet att köpa dyra grejer billigt.
Bredden på skaran som vill ha finhifi ökar osv.

Bara det att kika igenom annonser kan ge lite underhållning en regnig kväll.


Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:44:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Hei, jeg mener at det er mange som sitter på oppgraderingskarusellen som i virkeligheten ikke oppgraderer, de graderer bortover. De bytter stadig til nye komponenter, men ofte er det mer snakk om en lydforandring enn en lydforbedring.



Håller helt och hållet med
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/15 :  21:14:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
ja Linnar det förstår jag med att det kan vara trevligt att testa nytt, men varför måste man nödvändigtvis köpa en massa saker utan att man från början tagit reda på om de ens kan tänkas passa din smak?

Det är det som jag tycker är sorgligt dvs att många tolkar de hifi tidningar samt även folk här som någon form av gurus hur det skall låta, även om det skulle dista och man skulle tycka att detta kan jag inte alls tycka är bra, men eftersom andra säger att det är det bästa så hör nog jag fel och får ändra min smak?

Nu vet jag ju dock inte om detta stämmer men jag får ibland det intrycket men som sagt jag kan ju ta helt fel så...
MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/06/16 11:30:03
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/15 :  21:43:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det är det som jag tycker är sorgligt dvs att många tolkar de hifi tidningar samt även folk här som någon form av gurus hur det skall låta, även om det skulle dista och man skulle tycka att detta kan jag inte alls tycka är bra, men eftersom andra säger att det är det bästa så hör nog jag fel och får ändra min smak?
Att koka soppa på testvinnare utan tanke bakom kan sluta var som helst, dock sällan i välljud!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/16 :  09:52:45  Show Profile Send linnar a Private Message
whiskyman.

Naturligvis har du helt rätt!
Många är det som litat på andra och köpt fel. Jag tycker dessutom att flera
hifi-tidningar är oseriösa. Ibland kan man tro att det handlar om produktplacering
när man läser tester och omdömen. Det tråkiga resultatet kan bli en fattig stackare
som´tar ett stort lån för att köpa något som han/hon absolut inte behöver för att
ljudet skall bli bättre.

Det jag menade med mitt inlägg är de som förfinar sin anläggning från
en redan hög nivå till en högre och vet vad dom gör och har pengar till det
(det behöver nödvändigtvis inte betyda att ljudet blir bättre).

Själv använder jag alltid enkla och billiga lösningar. Jag tror nämligen
att finljudet inte sitter i priset.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/16 :  11:37:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är ju bra att vi förstår varandra Linnar.Som du säger så kan tyvärr emellanåt misstänka produktplacering framför att det verkligen är någon bra produkt. För bra och välljudande produkter hittar man dessvärre inte i första hand när man börjar sin hifibana.

Jag har dock bytt anläggning ett antal gånger och dessbättre tackvare att jag använt öronen och min smak alltid uppgraderat.Men jag brukar lägga åtminstone 1 år av testande och hemlån innan jag kommer till skott.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/06/17 13:44:29
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000