HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nätverk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/06/02 :  21:14:27  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Äntligen skaffat ny dator, den gamla paja hårdisken på (rätt coolt egntligen, jag hörde hur den gick sönder, ett jäkla brak)

Har numera en bärbar och nu kommer själva frågan: jag vill ha ett trådlöst nätverk och vad rekomenderas och hur gör man? Har ADSL 24 Mbit jag vill veta vad som är bra, billigt och säkert. Märken, lösningar osv.

Datorn stödjer 802.a/b/g WLAN

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/02 :  21:39:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Undvik D-Link är mitt tips. Lägg hellre nån hundring eller två extra och slipp eventuell frustration...

Kör själv med en Linksys WRT54GL, helnöjd!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/02 :  21:45:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håller med. Linksys!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/06/03 :  00:03:48  Show Profile Send Melker a Private Message
Surfinbird (har bra hantering av SIP-trafik) men är rätt dyr läs mer här: http://www.intertex.se/upfiles/SärtryckMD-04-web.pdf detta är visserligen versionen med inbygt IP-telefon adapter men de har modeller med bara modem/router/brandvägg.

Annars så funkar Dlinks något dyrare modeller bra även zyxel, Netgear, Linksys har bra modeller köp bara inte det billigaste utan fråga på en datorbutik istället för stormarknaden.

M

Halmstad
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:41:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
När du har så mycket som 24Mbit på WAN'et bör du nog avstå från de billigaste routerswitcharna. De är oftast billiga för att de har gammal trött hårdvara som blir en bromskloss i ditt nät. Även om portarna har nominell hastighet på 100Mbit betyder det inte att burken klarar att skyffla data med den hastigheten.
Planerar du att streama video mm. är det inte fel att ha QOS-stöd, men för att få nytta av det måste alla enheter i kedjan stödja QOS och vara uppsatta på ett kompatibelt sätt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:53:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kör en Netgear FWG114P, dvs den lite mer (små)företagsinriktade serien med blå plåtlåda och inte den vanliga jönsplasten. Genomströmningen ligger strax över 70 mbit, fast det gäller ju såklart inte wlanet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/06/03 :  20:10:08  Show Profile Send lennartj a Private Message
Å andra sidan har du bara en bärbar dator och ska köra 802.g 54Mbps med den inbyggda trådlösa adaptern är det bortkastat att köpa en dyr trådlös router med MIMO 108 eller 300 Mbps för de kräver så vitt jag vet en dedikerad nätverksadapter i datorn med stora spretiga antenner för att leverera mer än 54 Mbps.
Än så länge sitter jag nöjd med ComHem 8Mbps och en trogen gammal D-Link DI-524 och får numera 9 Mbps på inkommande data i TPTEST (ComHem bjuder på lite, för omväxlings skull) från mina Thinkpads med inbyggd 802.a/b/g men jag tror att DI-524 bara är utlovad att klara 10Mbps.

Det är nästintill otroligt vad en liten fläktlös plastburk för hemmabruk för under tusenlappen klarar av jämfört med de stora brusande rackmonterade burkarna för hundratusentals kronor man höll på med på 1980-90 talen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/03 :  20:33:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag kör en 3com OfficeConnect 108....bytte från en D-link 624 för Squeezeboxar ect hackade....nu lirar det fint, men så har jag haft andra felkällor också. (slö dator + XP)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/06/03 :  21:31:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hade Surfinbird (max 8Mb/s) tidigare och när vi började närma oss maxhastigheten hos på ADSL-anslutningen fick den snörp och lade av allt som oftast. När vi körde 0,5-2Mb fungerade den däremot klanderfritt.

Nu kör vi Linksys kombinerad ADSL modem och Router (24Mb/s) på 8Mb-linan och det har fungerat utan avbrott (som beror på Linksys) i 1 1/2 år nu.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/06/14 :  17:05:15  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Ok, tack för alla tips, Linksys WRT54GL låter bra, får desutom bra omdömmen på tex. prisjakt.se.
Nu är det så att jag har bredbands-tv från telia kopplat på sovrumms-tv:n men det ska inte vara några problem med denna router, eller??
quote:
Å andra sidan har du bara en bärbar dator och ska köra 802.g 54Mbps med den inbyggda trådlösa adaptern är det bortkastat att köpa en dyr trådlös router med MIMO 108 eller 300

Sant, det räcker med 54 Mbps, fast om man köper en mediaspelare, PS3:a osv. hur går det då, blir denna för slö? Kan inget om detta tyvärr...
Kan för övrigt surfa trådlöst redan nu, upptäckte sex trådlösa nätverk när jag koppla loss sladden, fyra är oskyddade... fast det får man ju inte göra...

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/15 :  22:39:58  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Min erfarenhet av D-Link är att det är värt de extra hundralapparna att skaffa något annat märke, typ Linksys eller 3Com. Varje gång någon extern nätverks-pryl har strulat för mig har det stått D-Link på dem. Allt ifrån router WLAN-accesspoint, Wireless insticks-kort och USB...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000