HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Uppsala DIY-mässa *Anmälningstråden Hösten 2008*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/10/25 :  09:36:28  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej Petter!

Jag har bara tittat på förstasidan, men jag hittar inte NÄR föreläsningarna ska vara. Kan nämligen inte komma på förmiddagen...

Jag kunde tänka mig att ställa iordning salarna på fredag kväll, även om jag inte har något att ställa ut själv.

Mvh
Andy

PS. Kursen som jag snackade om tidigare via PM blev inget - jag är tvungen att vara i Uppsala hela veckan... Och det var ju kul

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:13:31  Show Profile Send classe a Private Message
13,00 och 15,00

18 ska de va.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:46:16  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Tack classe! Vi ses!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/10/27 :  15:51:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som det ser ut nu så skall jag åka bil fredag em + lördag morgon från Farsta till Uppsala och har platser lediga.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:43:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kan också ta med mig mina 6C33 monoblock som är DIY men jag har ju inte byggt dom. Får man det då?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/29 :  09:46:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Klart du kan ta med dem Micke!

Det är ju fortfarande någon som gjort dem själv
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:09:03  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Hej allihopa!

Inför mässan så tänkte jag presentera kort vad det är jag ska ta med mig.

2 st monoblock PA03 moduler som härstammar ifrån gruppköpet som diskuteras här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59596&SearchTerms=Peranders
Dessa är inte riktigt klara än, men jag ska jobba stenhårt för att få klart dem innan mässan.

2 st. subbasmoduler baserat på Hivi:s D8.8 Hi-end Woofer element, jag har inte sett så många byggen med dessa element och tyckte därför att det vore roligt att prova.
dessa lådor färdigställdes nyss och jag har inte ens hunnit lyssna på dem själv än, spännande!
Hoppas jag hinner spela in dem lite inför mässan.
Länk på datablad och lite allmän info om märket hittar ni här: http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=59

Ett par Tangband W3-871S paneler, inspirationen till dem kommer ifrån Tobbe L här på forumet och man kan kika på panelerna i denna tråden, mina liknar dessa men, med annorlunda design.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56630&SearchTerms=W3-871S
Inlägg nr. 5

Och slutligen ska jag försöka få ändan ur vagnen och färdigställa ett litet försteg enligt denna modell: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2037&highlight=f%F6rsteg

Väl mött!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2008/10/30 :  18:45:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Under mitt nick i första inlägget står det "Aktivt försteg samt diverse rörförstärkare", jag kanske ska precisera lite.

Försteget är baserat på röret 12B4A samt Lundahls LL1671 trafos.
Två ingångar och en stegad volymkontroll, that´s it.
Nättrafon vibrerar tyvärr en aning och ska bytas ut men det hinns inte med innan mässan så det får vi leva med.

Vad det gäller slutstegen kan kag inte "konkurrera" med Lords fina och påkostade byggen så jag satsar på att visa upp några udda konstruktioner istället.
Givet är att min Single End OTL-förstärkare på 2x 0,75W får följa med, den är stor som en läskback och drar 200W på tomgång men spelar riktigt fint under rätt förutsättningar.

Utöver OTL:en tar jag med mig något av mina katodföljarslutsteg, jag har ett litet som jag slängde ihop av skrot och ett större med finare komponenter. Vilket jag tar beror kanske på hur mycket plats det finns i bilen.

Finns det gott om plats kanske jag tar med mig ett transistorsteg också, antingen en F3-klon eller en X-SoZ.
Om den sistnämnda kommer med får jag hoppas att det finns någon som har ett försteg som kan driva 470 ohms last, gärna med balanserad utgång.

Förhoppningsvis får jag med mig diverse passiva och aktiva akustikprylar också, återigen beroende på plats i bilen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/02 :  11:59:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nu är det under en vecka kvar

Vill passa på att påminna att alla är välkomna till
begagnatmarknaden. Ta med det du inte vill ha kvar. Alltid brukar
det finnas grejjer att byta med eller köpa och sälja.

Ni som har med prylar får gärna skriva ihop något kort om vad ni har
med er likt inläggen ovan. Gärna med en bild också. Inget
avancerat, utan bara så man får ett hum om hur ni gjort/tänkt. Sen
ska man såklart prata med konstruktöerna också, det är ju det som
är så kul med en mässa/träff som denna

Ni kan pm:a det till mig så kan jag skriva ut det om ni saknar möjlighet.
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/11/02 :  22:18:05  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag åker från Sundsvall på fredag kl13:00 om någon vill åka med. Efter att grejerna är på plats i Uppsala fortsätter jag till Stockholm och sover där.

Av det jag tar med är det mer byggarglädje än precision. Det mesta står utan lock eller på en alu-plåt. Kanske kan det inspirera någon. :)

USB-DAC. En dddac med 24 TDA1543 parallelkopplade. USB mottagaren är en pcm2707 och Guido Tent klocka. PSU består av vanliga lm317.

Buffalo DAC. Kommer från Twistedpearaudio.com. Baserad på ESS Sabre ES9008. För att den ska komma till sin fulla rätt bör man använda aktiv I/V. Tyvärr har jag inte hunnit få det att fungera som den ska så den kommer med passiv I/V.

UGS-moduler. Nelson Pass konstruktion. Relävolym, display och en massa inställningar för att vara ett diy-bygge.

Babelfish-mini
. Baserat på Aleph-j och byggd av mig och min bror. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61475

FirstWatt F5. Senaste projektet från Nelson Pass. http://www.firstwatt.com/downloads/F5%20Power%20Amplifier%20for%20PassDIY.pdf

Högtalarna. Finns att läsa om här. Jag har byggt dom som en golvmodell. http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/Usher_2way/Usher_2way.htm

Som ni kanske förstår är jag lite av ett Pass Labs-fan. :)

Välkommen :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2008/11/04 10:34:01
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/11/03 :  09:57:43  Show Profile Send maal a Private Message
Det här ska bli roligt. Första träffen för min del.
Petter; Blir det någon sälj/byt/köp avdelning?

DIY och rör.

Edited by - maal on 2008/11/03 09:58:19
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/03 :  10:08:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Yepp, det kommer bli en begagnatmarknad. Hur stor den blir beror på hur många som tar med grejjer...
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/04 :  00:33:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
quote:
Ludo, Olle Norell och Maal får med sina CD-spelare, för- och slutsteg prova runt i olika rum. Det fixar vi på plats

Jag är just klar med mitt försteg, men så gick ena 5687-röret sönder när jag skulle lyfta ur det ur sockeln Det kanske fanns spänningar i glaset... Som tur är finns Imperial som räddade mig. Nya rör blir det på mässan

Men jag tror inte att försteget är helt brumfritt än.
Ludo och Maal: har ni något försteg ni kan köra om mitt skulle brumma för mycket?

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/04 :  16:01:06  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
På faktiskt finns det de som inte kan komma, och de önskar att få föreläsningarna inspelade. Då får man väl kolla så att det är okej med alla först.
Jag har ingen kamera, men jag har serverplats att slänga upp filmen på med 10mbit hastighet.
Man kan iofs köra bittorrent...

Olle Norell
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/04 :  17:16:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Faktisktgänget kan väl bistå med filmteam?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/04 :  18:46:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Finns en kille som är aktiv på både HF och Faktiskt som erbjudit sig, ska bara få kontakt med honom för att bekräfta
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/04 :  20:40:24  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Bara man inte filmar någon som inte vill bli filmad

Olle Norell
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/04 :  21:58:35  Show Profile Send Maruder a Private Message
Dumma frågor kanske, men nykomling som man är här så:

*Kan man bara klampa in eller måste man föranmäla sig som besökare?

*Är det nån inträdeskostnad?

Jag åker nämligen igenom uppsala på lördag, och funderar på att ta en liten avstickare till mässan, då detta verkar skitskoj :D
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:01:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är bara å klampa in. Öppet för alla.

Kostar gratis
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:02:31  Show Profile Send Maruder a Private Message
Ni är för underbara :) Då ska bara den bättre hälften övertalas..
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:10:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Låt henne välja vilka skivor som ska med, gör henne så delaktig som möjligt
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:43:17  Show Profile Send maal a Private Message
quote:
Ludo och Maal: har ni något försteg ni kan köra om mitt skulle brumma för mycket?

Jag tar ju med min Remus. Vi kan ju testa ditt nya försteg ihop med mitt slutsteg.

DIY och rör.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/05 :  01:40:31  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det blir jättebra! Tur att du har remusen

Olle Norell
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/05 :  10:01:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vilka "resurser" finns för uppställning av prylar dvs. bänkar bord etc? Bra å veta hur mycket man skall släpa med.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/05 :  10:03:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
*Host* Klassrum

Lång förlängningssladd ökar antalet möjliga uppställningsplatser.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000