HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långa högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:16:51  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Pga stort rum och placeringen av stereobänk och högtalarna så behöver jag ha ganska långa högtalarkablar dom behöver vara ca 10m/st

Behöver man tänka på något speciellt när man väljer kabel då?

I endel av dom hifibutiker så rekomenderar dom att man ska ha grövre kablage till längre längder. Stämmer det och vad kan man behöva till 10m eller kanske 15m?

Är det viktigt att dom är exakt lika långa när det är dom här längderna man pratar om finns det nån % som dom kan skilja sig :)

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:22:15  Show Profile Send ekman a Private Message
varför inte köra långa signalkablar istället? går det inte pga uppställningen eller?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:32:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Supra Classic 4.0, Ply 3.4 eller liknande tjocklek borde räcka. Tunnare kabel bör du nog inte ha, pga ev förluster. För tjock kabel kan ge problem med induktans.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:33:26  Show Profile Send HPW a Private Message
En ide kan vara att köra balanserade 10 meters kablar mellan försteg och slutsteg och korta kablar mellan högtalare och slutsteg, givet att dina förstärkare supportar detta. Detta brukar man använda i studios vid live konserer osv. Balanserade kablar är gjorda får att klara längre längder utan att plocka upp störningar. Helst ska man väl köra med så korta kablar som möjligt

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:41:36  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Det blir väldiga problem med möbleringen om jag ska ha långa signalkablar, Man är ju inte riktigt herre i sitt hus :)

Det värsta är ju att det blir så dyrt med långa högtalarkablar.

Jag har varit lite sugen på kimber cable 4PR

Four brown and four black braided conductors
2 x 14awg / 2.08mm²

Kan den fungera den har ju flera mindre eller är det sämre än en med kraftigare?

Edited by - PatrikM on 2002/12/20 01:42:20
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:49:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Dyrt?

En 4.0 mm2 högtalarkabel kan man få för runt 15-20 kr metern...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:51:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Långa signalkablar och korta högtalarkablar funkar ju bara om man har monoblock. Annars blir ju någon stump lång likaväl. Om man nu inte kan ställa ens förstärkaren mellan högtalarna.

Jag skulle älska att ha nära till källorna där jag sitter och lyssnar. Så att man slipper resa sig och trava för långt när man vill byta skiva. Men det kanske inte är tanken här?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/20 :  02:00:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar varför man ska ha långa signalkablar i stället för högtalarkablar. Se på ex Empirical Audio's guidelines, där säger de tvärtom:







http://www.empiricalaudio.com/

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/20 :  02:10:13  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Ah just det glömde nämna varför det blir dyrt jag ska har ju hemmabio system där iof stereo är prioriterat men jag vill ändå troligtvis köra samma kablar runt om så det är väl totalt 50-60m jag behöver.

Men just från slutsteget coh högtalarna till stereo lyssning behövs det cirka 2x10m om dom behöver vara lika långa.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/20 :  12:09:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Thomas, man behöver ju inte ta den signalkabel som de kallar "inexpensive". Om man tiitar på t ex den gula kurvan (vanlig koaxialkabel?) som är mycket bättre blir det ju tvärtom.


/JOhan
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/20 :  15:53:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo, men man skulle också kunna använda bättre högtalarkabel och då blir det väl tvärtom igen. Iaf enl. Empirical audio.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/20 :  16:01:25  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Man får ju heller inte glömma bort att man kan ha längre högtalarkablar om man ökar arean. Jag själv kör nu 4x1,5 mm2 i sju meters längder där jag tidigare hade 2x2,5 mm2 i fem meters längder. Vill man ha samma egenskaper för tio meter kabel, som jag tror frågeställaren nämnde, kan man köra 4x2,5 mm2. De motstående kabelparen kopplas ihop för plus resp minus.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/12/20 16:02:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000