HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amphion Xenon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:44:13  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Visst är det någon här som har dessa högtalare?

Hur låter de? Vad hade ni tidigare? Vilka högtalare jämförde ni dem med?

De lockar mig dels på grund av priset (inte för dyra jämfört med annat som lockar), dels för att basen tydligen går att justera så att de fungerar i 'svåra' rum. Stämmer detta?

Skulle vara roligt att få höra lite åsikter innan jag (ev) lånar hem ett par.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2002/12/17 19:39:08

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:30:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Peder här på forumet har dem, Knoppen har hört dem och var positiv, och HMS-Adam kommenterar säkert dom med glädje.

Jag, en annings färgad i mina utalanden, vågar påstå, att det är bland det bästa som finns, upp till 40.000.

Lyssning krävs!


//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:33:17  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Ett par högtalare som man måste ha med på sin lyssna på lista när man köper högtalare i den klassen... helt klart suvverän högtalare.
Jag blev väldigt positivt överraskad när jag lyssna på dom första gången =).
En väldigt lyckad konstruktion helt enkelt.
/A
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  08:55:43  Show Profile Send Peder B a Private Message
Hatoil: Jag kan bara rekomendera amphion xenon, i denna prisklas hade jag utan tvekan köpt dom igen. Jag har jämfört med Audiovector M3 signature & avantgarde, Monitor Audio GR20 & 60, B&W nautilus 803 & 804 mm. och enligt min smak & tycke föll valet på amphion xenon. Det finns givetvis bättre högtalare men till ett betydligt högre pris tex. ( Revel F50, Audio Physic Virgo 3 & Avanti 3 samt Sonus Faber Cremona mm. ) Jag har precis beställt en Cairn Fog 2 CD och en Baseplatta från Ljudmakarn och kommer att köra den balanserat via Acoustic Zen Silver reference till ett GamuT D200 med AZ Satori Shotgun biwire högtalarkablage till amphion xenon. Jag tror och hoppas att det kommer att bli s...bra återkommer med recension när jag fått och spelat in Fog 2,an. mvh // Peder B


"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/18 :  09:24:34  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Amphion Xenon är en mycket trevlig och prisvärd högtalare. Precis som du var inne på så är den lättplacerad. Det kan ta lite tid att vänja sig med den för på någotvis så involverar den inte rummet på samma sätt som många andra konstruktioner. Detta skall inte ses som negativt utan som positivt för ljudet blir då mindre påverkat av rummet.

Som alltid är även denna högtalare en kompromiss, i den här högtalaren saknar jag lite dynamik, samt basen kan upplevas lite tam. Det saknas ingen bas, den går djupt och kontrollerat och uppfattas inte som tunn. Men den saknar lite "impact", men det är förmodligen detta som gör att den är så placeringsvänlig och ger ett rent mellanregister och en luftig diskant.
Om rummet är lite större och du spelar högt kan den hårdna till lite i mellanregistret.

Rekommendationen blir lyssning, om du kan göra samma kompromisser som konstruktören så är det ett solklart köp. Till på köpet får du en rackarns snygg möbel.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  10:24:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hejsan Peder, Set ut att bli en fin anläggning som du håller på och stoppa ihop. Vilket försteg har du tänkt använda? Eller kan cdn driva slutsteget direkt?

PS: Dina gamla högtalarkablar trivs hemma hos mig. Mycket snyggare än mina gamla så sambon blev nöjd
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  10:38:15  Show Profile Send Peder B a Private Message
Rebo: Roligt att du blev nöjd med kablarna!
Cd,n har digital volymkontroll och är tänkt att driva slutsteget direkt, hoppas nu att det fungerar som tänkt! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:13:28  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det fungerar säkert bra.

Nackdelen med många digitala volymkontroller är dock att låga signaler försvinner helt på låga volymer. För att kunna sänka nivån på den högsta signalen, och behålla storleksförhållandet mellan alla signaler, måste man nämligen offra de minsta signalerna. Om man inte har ett överflöd av bitar att använda. Det varierar naturligtvis från cd till cd hur volymkontrollen är gjord och i vissa fall, t.ex. Wadia, så ska den ju fungera utmärkt.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:16:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Låter som att man måste ta hem ett par. Hade hemma ett par Cremona, men rummet gillade inte basen och en svag känsla av att de förtjänade en bättre förstärkare smög sig också in. Med dessa skulle jag ha råd till det.

Att den inte involverar rummet på samma sätt som andra högtalare låter lovande. Övriga kandidater kvar på min lista är Dynaudio 25 Special och B&W Signature 805.

Låter som en fin anläggning Peder! Du bor inte i ... Göteborg?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:18:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hatoil: Han bor i lindköping, om jag minns rätt
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:18:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Peder här på forumet har dem, Knoppen har hört dem och var positiv, och HMS-Adam kommenterar säkert dom med glädje.

Jag, en annings färgad i mina utalanden, vågar påstå, att det är bland det bästa som finns, upp till 40.000.

Lyssning krävs!




Du vet vad jag vill att du ska göra!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:26:43  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Du vet vad jag vill att du ska göra!

/Johan



Och vad är det då? Du tycker Amphion Xenon är bra? Vad har den för brister förutom att den inte kan spela tillräckligt högt?

(Jag är oxå en basmarodör... )
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:30:32  Show Profile Send Peder B a Private Message
Att basen skulle upplevas som tam enligt Audionet är absolut inte något jag känner igen, när jag drev dom med Copland CSA515 / 150W så sänkte jag basen med 1.5db för jag tyckte det blev för mycket, basen går fö. ned till 28Hz. Jag upplever xenon som en fullregisterhögtalare.
Dynaudio 25 Special och B&W Signature 805 & SF Cremona auditor är säkert väldigt bra högtalare men har ändå den begränsning i nedre frekvens som en stativare alltid har. När man kan bygga en stativhögtalare som fullregister ska jag köpa den! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:35:09  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vad tyckte du Johan?

Peder, den kanske viktigaste frågan av alla. Rockar de?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:48:44  Show Profile Send Peder B a Private Message
Visst rockar xenon, den låter förträffligt på akustiska inspelningar men spelar med bra närvarokänsla även på lite fetare liveinspelningar typ Metallica!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:58:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Lyssnar egentligen mer på pop än rock, men 'poppa' låter så ... dumt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:01:03  Show Profile Send Peder B a Private Message
Vad jag menar är att högtalaren är väldig allround // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:53:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag menade inte att den saknade bas när jag sa att den är tam. Jag anser också att det är en fullregister högtalare.


Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:58:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Vad tyckte du Johan?

Peder, den kanske viktigaste frågan av alla. Rockar de?


Jag tyckte de låter bra. Jag noterade inga uppenbara brister, som man brukar märka direkt på de flesta högtalare oavsett lyssningsmiljö. Det finns säkerligen kompromisser som i alla högtalare för en viss mängd pengar.

/Johan
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:18:44  Show Profile Send Peder B a Private Message
När man jämför någon produkt med en annan bör man för rättvisans skull jämföra med något i samma prisspann. Min åsikt är att xenon är en sådan produkt som utmärker sig för prisklassen! Sedan finns det givetvis mycket intressant fast med en betydligt högre prissättning, men det är ju knappast relevant om man tänkt köpa en högtalare för ca 30000.-

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:08:17  Show Profile Send dekengren a Private Message
quote:

När man kan bygga en stativhögtalare som fullregister ska jag köpa den! // Peder B



Så då blir vi snart flera i QRS Saturnus-klubben då?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:21:14  Show Profile Send Peder B a Private Message
Så då blir vi snart flera i QRS Saturnus-klubben då?
[/quote]
Ursäkta, jag glömde Saturnus. Jag har själv varit inne på att köpa denna, den gick tyvärr bort då min kära flickvän tyckte den såg så väldigt dominerande ut och då faller liksom iden med stativare bort. Annars en väldigt bra högtalare! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/12/18 :  16:48:36  Show Profile Send dekengren a Private Message
Haha, så underhållande! Min flickvän bifaller! Hon tycker saturnusar är så skräckfula att hon undviker vardagsrummet! Det första hon gör när vi har besökare är en disclaimer - "Jag har INGENTING med högtalarna att göra". Jag försöker förklarar att man ska LYSSNA till dom, inte stirra på dom. Hon verkar inte hålla med. Hajjar ingenting.
Ursäkta off topicen...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:04:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hehe, min sambo lade också in veto mot Saturn. Otroligt fula och de kommer inte in i vårt vardagsrum sa hon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:46:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Saturnusen vill inte ens jag ta hem till oss. Tyvärr.

Var och tittade (hann inte lyssna) på Amphionen idag, och den såg väldigt bra ut. Mycket fin finish. Jag tyckte den såg bättre ut i verkligheten än på bild. Lovande. Skall nog låna hem den efter jul, så får vi se vad den går för och om rummet gillar den. Wish me luck!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:15:27  Show Profile Send Peder B a Private Message
Med vad har du tänkt att driva högtalarna med? // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000