HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya prylar eller flytta på högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/21 :  09:15:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Var hemma på lunchen igår och lyssnade lite på musik. Tyckte att det lät bra, men kunde bli bättre (som alltid...)

Hade inget kul hemma att byta ut i signalkedjan, så jag flyttade högtalarna lite närmare mot bakväggen.

Flyttade dem bakåt ca 20 cm och fortsatte lyssna.

Poff!! Upplevde det som att basen gick djupare, blev fastare samt att mellanregister och diskant fick en betydligt större ljudbild och bättre detaljering samtidigt som diskanten blev lite mjukare.

Ibland räcker det med att flytta på högtalarna för att få en ny anläggning istället för att byta ut en massa i signalkedjan!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/21 :  09:36:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att känna sitt rum o sina prylar är nått många inte gör tyvärr. Ofta handlar det om att frugan säger nej eller att man ställer upp grejerna med ögonen o gör lite mindre justeringar ut ifrån det.

Våga testa !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/05/21 09:37:13
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/21 :  09:39:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Japp! Allt är tillåtet om det låter bra. Om det så är EKK som att plocka in en fullsize Barbapappa i rummet för att få ner efterklangen...

Håller med om att många förmodligen har väldigt mycket potential i sin anläggning om man bara micklar en del med uppställningen av högtalarna. Det är trots allt den ekvationen som är viktigast för ljudet enligt mig. Samspelet mellan rummet och högtalarna, dvs...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/21 :  09:47:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag trodde tex att jag kände min anläggning mer än väl, men för ett par dagar sedan så märkte jag på ett fåtal skivor en förhöjning i övre basen. Nu ska jag förvisso flytta snart men sådant måste ju utredas !

Iaf så stängde jag av suben o då blev det värre till o med!
Lite rattande på filtret o vips
Peaken kommer ifrån rummet o den är otreatad då jag aldrig har upplevt den som störande - Till nu dvs

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/21 :  10:09:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vanligtvis brukar väl basen bli djupare men lite bumligare, och mellanregister och diskant sämre av att flytta högtalarna längre bak? Inte alltid tydligen. Har själv inte så stora möjligheter att ändra högtalarnas placering, men ska testa det lilla jag kan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/21 :  10:34:37  Show Profile Send OcA a Private Message
matte76 -> Har samma erfarenhet själv, men olika rum gör olika saker...
I mitt rum blev det en markant förbättring av att flytta bakåt från 70cm till 50cm mot bakvägg.

En alldeles utmärkt uppgradering som inte kostade några pengar alls!

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/21 :  11:12:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det hänger ju också på om den förra placeringen var den "rätta"
Men man kommer ju alltid till en gräns om dom inte är gjorda att stå kloss/väldigt nära till vägg alà Cabasse eller Ino

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/21 :  11:13:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En ordentlig justering av högtalarns position är viktigt och detta bör man lägga ner tid på.
Där en högtalare har fungerat tidigare, kanske inte en annan fungerar.

Själv har jag fusktat, genom att använda både öron och mätningar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/21 :  22:34:42  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Ofta handlar det om att frugan säger nej

Jag måste erkänna att jag känner igen mig lite. Men allting är förhandlingsbart. T.om. "äckliga" Svanå V5 (vita) med extremt låg waf kan få stå kvar då ljudet faktiskt blev en hel del bättre.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2008/05/21 :  22:41:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
I Micke's HiFi-kokbok står mycket matnyttigt om högtalarflyttande. Det är nyttigt för oss alla att läsa den med jämna mellanrum.

P.S. @Marina; Nej, visa nu att du har låg waf för V5'orna. Jag trodde vi var överens om att de skulle flytta hem till mig?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/21 :  22:41:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Från ett gammalt reportage hemma hos Juha, han har den första serien av V4:orna som kom. Här handlar det inte om några tråkiga lådor o Bernt kan ju snickra

Spm ni ser finns det V4 både under o över MA väggen

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2008/05/21 22:48:13
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/21 :  23:21:33  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Ja, det var ju jättesnyggt. Men... (och nu kommer nästa fru-argument) det var det där med plats. Juha har verkligen löst det smart. Kan det göras här? Det är en utmaning. Och ja Pac, du ska få dem sen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000