Author |
Topic  |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 21:30:35
|
För några veckor sedan satt jag lite halvt uttråkad ganska sent en kväll och hängde över datorn.
Hade just läst en hel del om Stig Carlsson och var en smula inspirerad av hans originella skapelser som var så populära i min ungdom. Tror dessutom jag läste en tråd här där någon hyllade hans högtalare.
Kollade runt lite på begagnat sajter som jag ofta gör utan att egentligen vara ute efter nåt.
Hamnade på Tradera och upptäckte några riktigt fina Sonab OA14 som låg skapligt i pris och där auktionen skulle sluta inom en timme. Vet inte vad som flög i mig, får skylla på att jag var väldigt trött, men jag fick lust att lägga ett bud.
En timma senare var jag alldeles kallsvettig. Jag hade vunnit auktionen! Behöver jag fler högtalare? Nej. Har jag tid och lust att helrenovera ett par QA14? Nej.
Nåväl nu har burkarna anlänt i ett jättepaket från Malmö. De är till det yttre mycket snygga i en utomordentligt vacker teakfaner. Där behövs ingen renovering.
Nu skulle jag iallafall provlyssna innan renovering! Skulle just klippa sönder DINkontakten när jag besinnade mig. Jag greps av lite nostalgi och tyckte de var väldigt fina. Jag har svårt att slänga saker och har t.o.m. kvar en hel del gamla DINkontakter, men just DINhonhögtalarkontakter hade jag inte kvar några! Länge leve Kjell & Co som fortfarande säljer sånt! Efter ett par dar hade jag dem i handen.
I dom där kontakterna ryms bara synnerligen tunn kabel. Så jag kopplade på dessa snören (inga 200.000 här)! Väntade mig absolut inget ljudmässigt av högisarna. Var glad om det kom ljud.
Nu har jag suttit och njutit musik i ett par timmar. Förtrollad. Högtalarna är helt orörda så när som på basarna som setts över. I övrigt inget och ändå låter det så otroligt skönt (ihop med min NAD 320BEE).
Stig Carlsson var verkligen ett högtalargeni. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 22:28:12
|
"Stig Carlsson var verkligen ett högtalargeni."
Jo, han var en av de stora! Stig Carlsson's skapelser har fortsatt att utvecklas. Man använder Stig's texter och kända konstruktionsfilosofi. Utvecklingen går försiktigt fram där man vänder på varenda detalj innan beslut. har för mig att man ha någon slags handplockad beslutspanel för detta, är dock inte helt säker. En av konstruktörerna är I Öhman som var god vän med Stig.
Att jag heter Carlsson gör inte saken sämre.....
Stig Carlsson's skapelser är numera mycket underskattade. När nostalgin faller på och man börjar lyssna på hans konstruktioner märker man ganska snabbt att dom kan ge dagens värstingar en rejäl match.
|
Edited by - linnar on 2008/05/20 22:30:25 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 22:47:32
|
Välkommen i de förtrollades skara! Jag har varit på flera trevliga träffar i Trollhättan :) Egentligen är det ganska sunt att stanna vid t.ex. OA14 i originalskick, så när som omkantade basar, vilket är ett måste. För den obotligt klåfingrige finns massor av tips på carlssonplanet.com samt i underavdelningen Carlsson Illuminati på faktiskt.se fast bråket det gångna halvåret kunde vi varit utan. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 22:56:51
|
Ibland kan bråka utveckla saken framåt. Men det gäller inte alltid.
Jag vill passa på att låna tråden till en fråga: Jag köpte en gång för många år sedan ett par OA5'or. De var svarta! De var orginalsvarta. De hade en halvmatt mycket vacker uta. De var riktigt proffsigt lackade mm. Problemet är att CarlssonPlanet påstår att det aldrig tillverkades några svata OA5'or. Jag har haft en lång diskusion om det med dem. Men faktum kvarstår: De var svarta! De var helt nyinköpta. Dokumenten som följde med fanns bilder på de svarta skapelserna. Men Carlssonplanet håller inte med hur jag än försöker övertyga dem. Tyvärr är dom inte med på några familjebilder. Alla kort som togs på den tiden var stelt vänd mot soffan.
Till saken: Finns det någon läsare av denna tråd som kan verifiera att det tillverkades svarta OA5'or. Den var av typen 2.
Skulle vara himla kul att få slå Carlsonplanet på fingrarna! En vänskaplig smäll alltså.
Så, nu lämnar jag tillbaka tråden igen!
|
Edited by - linnar on 2008/05/20 22:59:18 |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 23:08:55
|
Tackar. Ja, jag vet ju att Carlssonentusiasterna nästan är som en rörelse. Känns lite betungande och kan säkert bli för mycket. Men faktum kvarstår. Det låter gudomligt.
Skall kanske byta åtminstone kablar trots allt. Jag förstår att man kan göra hur mycket som helst och det är ju roligt att det finns en massa goda tips. Det är ju lite av ett kulturarv att förvalta.
Fantastiskt att det låter så här bra i originalskick iallafall! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 23:11:35
|
Missade ditt inlägg där, Linnar. Du får gärna låna tråden. Det lät ju lite intressant med färgen där. |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 05:52:40
|
Tack Eref!
|
 |
|
|